چراغ هالوژن

چراغ هالوژن؛ چراغی همه‌کاره برای تمامی مکان‌ها

160 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

چراغ هالوژن یک نوع لامپ رشته‌ای است که در آن از گازهای فشرده و خنثی و مقدار اندکی از عناصر هالوژن مانند ید و برم برای روشنایی استفاده شده است. این چراغ‌ها در سقف‌های توکار و روکار استفاده شده و قیمت آن‌ها متفاوت است. در این مقاله قصد داریم به بررسی چراغ هالوژن پرداخته و مزایا و معایب آن را بیان کنیم.

عملکرد و ویژگی‌های چراغ هالوژن

چراغ هالوژن چیست

همان‌طور که اشاره شد، چراغ‌های هالوژن کاربرد بسیار زیادی داشته و علت این کاربرد متفاوت و زیاد در ویژگی‌های این نوع چراغ‌ها و لامپ‌ها نهفته است. لامپ‌های هالوژن دارای ویژگی‌های متنوعی هستند که آن‌ها را از سایر انواع لامپ‌ها متمایز کرده و خاص می‌کند. رنگ نور چراغ هالوژن نسبت به بسیاری از انواع چراغ‌های دیگر، طبیعی‌تر بوده و به هیچ عنوان آزاردهنده نیست. این چراغ‌ها با ایجاد نوعی نخ رشته‌ای از یک گاز هالوژن و یک فلز هالوژنید در داخل لامپ شیشه‌ای کوچک کار می‌کنند.

برخی از این مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های این چراغ‌ها عبارتند از:

  • تولید نور متوازن و با کیفیت؛
  • دمای بالا نوردهی؛
  • طول عمر زیاد؛
  • مصرف برق پایین؛
  • اقتصادی و مقرون به‌صرفه بودن.

موارد ذکر شده در قسمت بالا باعث شده‌اند تا لامپ‌های هالوژن به گزینه‌ای مناسب برای مصارف مختلف تبدیل شده و در بین مشتریان این محصول محبوب باشند. علاوه‌بر این، لامپ‌های هالوژن به دلیل ویژگی‌های مختلفی مانند توزیع نور متمرکز و کیفیت بالای نوردهی، در مواردی مانند روشنایی اتومبیل‌ها، نورپردازی محیط‌های باز، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها و … مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند.

لامپ‌های هالوژن در مقایسه با سایر انواع محصولات روشنایی، تفاوت‌های جشمگیری دارند که از جمله این اختلافات می‌توان به طراحی و نحوه عملکرد لامپ‌ها و چراغ‌های هالوژن اشاره کرد. یک چراغ یا لامپ هالوژن که به نام لامپ کوارتز هالوژن یا لامپ تنگستن هالوژن نیز شناخته می‌شود،

از ویژگی‌های مخلفی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. رشته تنگستن

همانند لامپ رشته‌ای، لامپ هالوژن نیز حاوی رشته تنگستن است که برای تولید نور هنگام عبور جریان الکتریکی از آن گرم شده و نور ساطع می‌کند.

۲. گاز هالوژن

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های لامپ‌های هالوژن با لامپ‌های دیگر، وجود مقدار کمی گاز هالوژن مانند ید یا برم، در داخل آن‌ها است. هنگامی که لامپ هالوژن روشن می‌شود، رشته تنگستن موجود در آن گرم شده و اتم‌های تنگستن ساطع می‌شوند. در یک لامپ رشته‌ای استاندارد، این اتم‌ها بر روی سطح داخلی لامپ رسوب کرده و باعث تیره شدن آن و کاهش طول عمر لامپ می‌شوند. با این حال، در یک لامپ هالوژن، گاز هالوژن با اتم‌های تنگستن ترکیب شده و ترکیبات هالید را تشکیل می‌دهند که فاقد اثرات مضر جانبی بر روی راندمان لامپ بوده و بسیار کاربردی هستند.

۳. چرخه تنگستن

یکی دیگر از ویژگی‌های چراغ‌ها و لامپ‌های هالوژن، ایجاد چرخه تنگستن در آن‌ها است. دمای بالای رشته تنگستن باعث تبخیر ترکیبات هالید شده و سپس بخار هالید توسط همرفت به فیلامنت برمی‌گردد و مجدداً روی فیلامنت رسوب می‌کند. این چرخه باعث می‌شود تا اثر تنگستن به طور کامل بازیافت شده و از تیره‌شدن لامپ جلوگیری شود. این فرآیند به عنوان “چرخه تنگستن-هالوژن” شناخته شده و به رشته اجازه می‌دهد تا در دماهای بالا کار کرده و فعالیت کند و نور روشن‌تر و سفیدتری در مقایسه با یک لامپ رشته‌ای استاندارد، تولید کند.

۴. لامپ کوارتز

عموما در لامپ‌های هالوژن و یا هالوژنی، به جای شیشه از کوارتز استفاده می‌شود زیرا کوارتز از استحکام بسیار بالاتری برخوردار بوده و در برابر دماهای بالا مقاوم‌تر است.

به طور خلاصه می‌توان گفت، لامپ هالوژن با استفاده از یک رشته تنگستن و مقدار کمی گاز هالوژن برای ایجاد یک چرخه تولید روشنایی کار می‌کند که این چرخه عمر رشته را طولانی‌تر کرده و به لامپ و چراغ اجازه می‌دهد تا در دماهای بالا، بتواند نور روشن‌تر و سفیدتری در مقایسه با سایر انواع چراغ‌ها و لامپ‌ها تولید کند.

بررسی ‌چراغ‌های هالوژن

چراغ بک‌لایت

مهم‌ترین امر در بررسی چراغ هالوژن، بررسی مزایا و معایب چراغ یا لامپ هالوژن محصول است. زمانی که شما نقاط قوت و ضعف محصولی را بدانید، رعایت نکات ایمنی و شرایط نگهداری آن برای شما تسهیل شده و شما می‌توانید انتخاب و خرید صحیحی را تجربه کنید.

در این قسمت به بررسی برخی از نکات کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرند. می‌پردازیم. مزایا چراغ‌های هالوژن عبارتند از:

  • روشنایی مناسب: لامپ‌های هالوژن نور سفید و روشنی شبیه نور طبیعی روز تولید می‌کنند و برای کارهایی که نیاز به دید خوب و مناسب دارند، ایده‌آل هستند.
  • راندمان مناسب انرژی: لامپ‌های هالوژنی در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای سنتی، بسیار کارآمدتر بوده و با همان مقدار توان مصرفی در لامپ‌های رشتهای، لامپ‌های هالوژنی نور بیشتری تولید کرده و ساطع می‌کنند.
  • امکان تنظیم نور: نور ساطع‌شده از لامپ‌های هالوژن را می‌توان به راحتی کم کرده و تنظیم نمود. این نوع لامپ‌ها و چراغ‌ها امکان کنترل بیشتر بر سطح نور اتاق را فراهم کرده و می‌توان از نوع کم‌نور و یا روشنایی زیاد این نوع چراغ بهره برد.
  • طول عمر بالا: لامپ‌های هالوژن طول عمر بیشتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارشته و دارای طول عمری بین 2000 تا 4000 ساعت دارند.

اگر چه چراغ‌ها و لامپ‌های هالوژن دارای مزایا و ویژگی‌های مناسب زیادی هستند اما دارای معایبی نیز هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما در انجام یک انتخاب صحیح و به صرفه کند. معایب چراغ‌های هالوژن عبارتند از:

  • خروجی حرارت بالا: لامپ‌های هالوژن می‌توانند مقدار قابل توجهی گرما تولید کرده و باعث گرم‌شدن محیط‌ها و فضاهای کوچک و بسته شون که این اتفاق کمی نگران‌کننده بوده و می‌تواند خطرناک باشد.
  • امکان شکنندگی: کوارتز مورد استفاده در لامپ‌های هالوژن شکننده‌تر از شیشه‌ مورد استفاده در لامپ‌های رشته‌ای است که این امر باعث می‌شود تا لامپ‌های کوارتز بیشتر در معرض شکستگی قرار گرفته و سریع‌تر خراب شوند.
  • قیمت گران: در حالی که لامپ‌های هالوژن نسبت به لامپ‌های رشته‌ای انرژی کارآمدتری دارند، معمولاً از قیمت بالاتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای برخوردار هستند.

به طور خلاصه می‌توان گفت، چراغ هالوژن روشنایی مناسبی تولید کرده و برق و انرژی کمی مصرف می‌کند اما دارای معایبی نیز است از جمله آن‌ها می‌توان به تولید گرما خروجی زیاد، احتمال شکنندگی بالا و قیمت گران اشاره کرد. از این رو، سعی کنید در هنگام خرید چراغ هالوژن به موارد گفته شده در قسمت‌های بالا توجه کرده و آن‌ها را در نظر بگیرید.

خرید چراغ هالوژن

نتیجه‌گیری

چراغ هالوژن یک نوع لامپ فشرده گازی است که از انواع گازهای هالوژنید برای افزایش عمر مفید و کارایی استفاده می‌کند. این نوع لامپ‌ها دارای نوردهی بالا، رنگ طبیعی و عمر مفید بالایی در مقایسه با سایر لامپ‌های معمولی بهره‌مند بوده و برای روشنایی منازل، اتاق‌های نمایش، نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و سایر مکان‌هایی که نیاز به نوردهی با کیفیتی دارند، مناسب بوده و استفاده می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چراغ هالوژن پرداخته و مزایا و معایب آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

160 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط