سرکابل حرارتی هوایی 20 کیلو ولت

سرکابل حرارتی هوایی 20 کیلو ولت؛ سرکابلی برای خطوط فشار متوسط و فشار قوی

89 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

در این بین یکی از پرکاربردترین قطعات سرکابل‌ها هستند که به چندین دسته مختلف و متفاوت تقسیم می‌شوند. یکی از پرکاربردترین انواع سرکابل‌ها، سرکابل حرارتی هوایی 20 کیلو ولت است که کاربرد زیادی در خطوط انتقال برق هوایی دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی سرکابل حرارتی هوایی 20 کیلو ولت پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

سرکابل حرارتی و انواع آن

کاربرد و مزایای سرکابل حرارتی

قبل از بررسی سرکابل حرارتی هوایی 20 کیلو ولت، بهتر است ابتدا مروری بر کاربرد و انواع مختلف سرکابل داشته و به بررسی آن‌ها بپردازیم. همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، بدون متصل‌کردن سیم و کابل‌ها به یکدیگر عملاً برق‌کشی مکان‌های مختلف با مشکل مواجه شده و به طور کلی می‌توان گفت، امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل است که متصل‌کردن صحیح سیم و کابل‌ها به یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید به درستی انجام شود اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که این فرایند چگونه انجام می‌شود؟

در پاسخ به سوال بالا باید گفت، اتصال سیم‌ها و کابل‌های برق به یکدیگر توسط قطعاتی به نام سرکابل صورت گرفته و باید توسط افراد ماهر و مهارت دیده در این حوزه انجام شود. سرکابل‌ها در واقع یکی از قطعات و تجهیزات مهم در حوزه انتقال الکتریسیته و برق به شمار می‌روند که برای اتصال دو کابل و یا دو سیم ضخیم به یکدیگر جهت ادامه عمل کابل‌کشی و یا به علت گرفتن انشعاب اضافی از شبکه، استفاده شده و به کار می‌روند.

همچنین سرکابل‌ها دارای کاربردهای دیگری نظیر اتصال برق به ترانس‌ها در ولتاژ بالای 1kv توسط کابل زمینی و کنترل میدان‌های الکتریکی در قسمت انتهای کابل و محل اتصال نیز هستند. این قطعات کاربردی و مهم محل اتصال را در برابر عوامل محیطی نظیر فشار مکانیکی و رطوبت حفظ کرده و اجازه نمی‌دهند تا عوامل الکتریکی بر روی کیفیت اتصال اثر گذاشته و یا باعث قطع اتصال شوند.

از انواع سرکابل‌ها می‌توان به سرکابل حرارتی یا Hear Shrink، سرکابل سرد یا Cold Shrink، سرکابل فشاری یا Slip on، سرکابل Plug-in، سرکابل فشار ضعیف، سرکابل فشار قوی، سرکابل‌های فشاری ولتاژ بالا، سرکابل ESF، سرکابل ESS، سرکابل ESP، سرکابل EST، سرکابل ESG، سرکابل ESU، سرکابل HV-Connex، سرکابل زانویی و … اشاره کرد.

در این بین سرکابل حرارتی یکی از پرکاربردترین سرکابل‌های موجود در حوزه برق است که برای برقراری ارتباط و متصل نمودن کابل‌های فشار متوسط و گاها فشار قوی به سایر کابل‌ها، سیم‌ها و لوازم و موارد الکتریکی استفاده می‌شود. از اجزای تشکیل‌دهنده سرکابل‌های حرارتی می‌توان به نوار ماستیک قرمز، روکش حرارتی، بشقابک، کابلشو، نوار استرس کنترل زرد و … اشاره کرد. این سرکابل‌ها از مقاومت بالایی در برابر اشعه خورشید و سایر عوامل محیطی برخوردار بوده و کاربرد زیادی در شرایط مختلف محیطی دارند.

سرکابل‌های حرارتی خود نیز به چند دسته مختلف و متفاوت تقسیم می‌شوند. از انواع سرکابل حرارتی می‌توان به دو نوع فشار ضعیف و فشار متوسط و قوی اشاره کرد. نوع فشار ضعیف این سرکابل تا 1 کیلو ولت را تحمل کرده و نوع فشار متوسط و قوی آن شامل سرکابل‌هایی تا 64 کیلو ولت می‌باشد. از مزایای این سرکابل‌ها می‌توان به روش نصب آسان، جنس مقاوم، امکان استفاده از یک نوع برای چندین سایز متفاوت و … اشاره کرد. یکی از پرکاربردترین انواع سرکابل‌های حرارتی فشار متسط و قوی، سرکابل حرارتی هوایی 20 کیلو ولت که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

سرکابل حرارتی هوایی 20 کیلو ولت

نمونه‌ای از سرکابل حرارتی هوایی 20 کیلو ولت

همان‌طور که گفته شد، سرکابل‌های حرارتی یکی از پرکاربردترین انواع سرکابل‌ها هستند که بر اساس ولتاژ کاری به دو دسته فشار متوسط یا قوی و فشار ضعیف دسته‌بندی می‌شوند. سرکابل حرارتی هوایی 20 کیلو ولت یکی از پرکاربردترین انواع سرکابل‌های حرارتی است که در دسته سرکابل‌های حرارتی فشار متوسط و قوی قرار می‌گیرد. این سرکابل‌ها بیشتر برای متصل نمودن کابل‌های 20 کیلو ولت به سایر تجهیزات فشار متوسط شبکه و پست‌های الکتریکی هوایی و زمینی مانند ترانس‌ها، مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.

با استفاده از این سرکابل‌ها می‌توان 3 رشته سیم، کابل و یا هادی الکتریکی را به تجهیزات مختلف متصل نموده و برق را انتقال داد. عموما جنس بدنه این سرکابل‌ها از پلیمر بوده و از روش کراس لینک کردن در ساختار آن‌ها استفاده شده است. این سرکابل با اکثر نمونه‌های کابل‌های قدرت هم‌خوانی دارد و بیشتر برای متصل نمودن کابل‌های آغشته به روغن و کابل‌هایی با روکش XLPE استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین تجهیزات در خطوط انتقال برق، سرکابل است. سرکابل انواع و اقسام مختلف و متفاوتی دارد که سرکابل حرارتی یکی از پرکاربردترین آن‌ها در حوزه انتقال برق است که برای برقراری ارتباط و متصل نمودن کابل‌های فشار متوسط و فشار قوی به سایر موارد الکتریکی و برقی استفاده شده و به کار می‌رود. سرکابل‌های حرارتی بر اساس ولتاژ به دو دسته فشار متوسط یا فشار قوی و فشار ضعیف دسته‌بندی می‌شوند.

سرکابل‌های حرارتی فشار متوسط یا فشارقوی خود به چندین دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها سرکابل حرارتی هوایی 20 کیلو ولت است و بیشتر برای متصل نمودن کابل‌های آغشته به روغن و کابل‌هایی با روکش XLPE مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی سرکابل حرارتی هوایی 20 کیلو ولت پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

89 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط