لامپ رشد گیاه

لامپ رشد گیاه، جایگزینی برای نور طبیعی خورشید

566 بازدید آموزش در صنعت برق

همه می‌دانیم که هر گیاهی برای رشد و نمو به نور خورشید نیاز دارد، اما واقعیت این است که گیاهان تنها از فرکانس و طول موج خاصی از نور خورشید بهره برده و اقدام به فتوسنتز می‌کنند. طول موج نور خورشید بین 300 تا 2500 نانومتر است در حالی که طول موج مورد نیاز گیاهان 380 تا 840 نانومتر است و بقیه طول موج‌های خورشید جذب گیاه نمی‌شوند.

از آنجا که امروزه بسیاری از زندگی‌ها به سمت آپارتمان نشینی کشیده شده است و نور خورشید تابیده شده به بسیاری از آپارتمان‌ها کم است، محققان و مهندسان موفق به تولید لامپی با نام “لامپ رشد گیاه” شده‌اند که می‌تواند نور مورد نیاز گیاهان و به خصوص گیاهان آپارتمانی را تامین کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی لامپ رشد گیاه پرداخته و انواع آن‌ها را بیان کنیم.

لامپ رشد گیاه چیست؟

لامپ رشد گیاه نوعی منبع نور مصنوعی است که الکتریکی بوده و می‌تواند نور مورد نیاز گیاهان را جهت رشد و فتوسنتز تامین کند. لامپ رشد گیاه با تولید فرکانس و طول موج مورد نظر گیاهان اقدام به تامین نیاز نوری گیاه کرده و به فرآیند فتوسنتز گیاه کمک چشمگیری می‌کند. منبع تامین انرژی در این لامپ‌ها الکتریسیته و برق شهری بوده و با تبدیل انرژی الکتریکی به روشنایی و نور باعث تولید طول موج 380 تا 840 نانومتر می‌شوند.

برخی این لامپ‌ها علاوه بر تامین نیاز نوری تمام گیاهان و ایجاد طول موجی نظیر تولید موج خورشید، امکان تنظیم این طول موج را نیز داشته و در صورتی که مایل به پرورش تنها یک مدل گیاه باشید، می‌توانید این لامپ را روی فرکانس و طول موج مورد نظر قرار داده و از آن بهره بیشتری ببرید.

استفاده از لامپ رشد گیاه در گلخانه

لامپ رشد گیاه در مکان‌هایی که دسترسی چندانی به نور خورشید ندارند مانند آپارتمان‌ها، فصولی که مدت زمان تابش آفتاب پایین است (مانند زمستان)، گلخانه‌ها و مکان‌هایی که عمل پرورش گل و گیاه را انجام می‌دهند، استفاده می‌شود. از سایر کاربردهای لامپ رشد گیاه می‌توان به استفاده در باغبانی، استفاده در گلخانه‌های مدرن و هیدروپونیک، تکثیر گیاهان و … اشاره کرد.

برخی از افراد فکر می‌کنند که لامپ یا چراغ رشد گیاه دارای تاثیرات مخرب و منفی بر روی پوست و بدن انسان بوده و می‌تواند باعث آسیب رسیدن به انسان شود؛ در حالی که این نکته کاملا غلط بوده و نه تنها برای انسان مخرب نبوده بلکه با تولید محصولات ارگانیک، با استفاده از این نور می‌توان به سلامت انسان کمک هم کرد. این لامپ‌ها از عمر بالایی (حدود 50 هزار ساعت) برخوردار بوده و کارایی بالایی دارند.

انواع لامپ‌های رشد گیاه

لامپ‌های رشد گیاه نیز همانند سایر لامپ‌ها، از تنوع زیادی برخوردارند. در این قسمت قصد داریم به ذکر انواع لامپ‌های رشد گیاه پرداخته و آن‌ها را بررسی کنیم.

لامپ‌های فلوئورسنت

یکی از لامپ‌هایی که توانایی تامین طول موج نوری مورد نیاز گیاهان را داراست، لامپ‌های فلوئورسنسی یا فلوئورسنتی هستند. این لامپ‌ها بی‌خطر بوده و امکان رویش و رشد گیاه را فراهم می‌کند اما چندان مناسب گل‌دهی و رویش گل نیستند. از مزایای لامپ‌های فلوئورسنت می‌توان به قیمت پایین این لامپ، عدم تولید حرارت و نور مناسب جهت رشد گیاه اشاره کرد. از معایب  این لامپ هم می‌توان به شکنندگی و مصرف برق بالا اشاره کرد.

خرید لامپ رشد گیاه

لامپ رشته‌ای

جالب است بدانید که لامپ‌های رشته‌ای قدیمی هم توان ایجاد نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را دارند اما با توجه به مصرف برق بالا و حرارت بالای تولیدی، این لامپ‌ها خیلی به عنوان چراغ رشد گیاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. از مزایای لامپ رشته‌ای تنها می‌توان به قیمت پایین و ارزان آن اشاره کرد. از معایب این لامپ‌ها می‌توان به مصرف برق زیاد، حرارت بالا، شکنندگی و غیرقابل تعمیر بودن اشاره کرد.

لامپ بخار سدیم (فشار بالا)

این لامپ هم همانند لامپ‌های متال هالید، کاربرد بسیار زیادی در گلخانه‌ها داشته و در بین گلخانه‌دارها بسیار محبوب است. لامپ سدیم هم طیف وسیعی داشته و می‌تواند برای گیاهان زیادی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از معایب این لامپ‌ها حرارت بالای آن‌هاست، به همین منظور نباید نزدیک گیاه نصب شوند. از این لامپ‌ها می‌توان به عنوان لامپ مکمل نور طبیعی هم بهره برد (در مواردی که نور خورشید کمی به گیاه تابیده می‌شود و یا اینکه گیاه شما نیاز نوری بالایی دارد). از مزایای این لامپ‌ها می‌توان به تامین نور مورد نیاز گیاه و از معایب آن به قیمت بالا و حرارت زیادشان اشاره کرد.

لامپ‌های متال هالید

لامپ متال هالید یا همان لامپ تخلیه گازی از جمله لامپ‌هایی است که کاربرد زیادی در بین گلخانه‌دارها دارد. طیف نوری تولیدی این لامپ بسیار وسیع بوده (همانند نور خورشید است) و می‌تواند پاسخگوی گیاهان زیادی باشد. از لامپ‌های متال هالید می‌توان به عنوان لامپ رشد گیاه و درخت در امور باغبانی هم بهره برد. چراغ هالید فلزی سرامیکی که با نام آلومینای‌پلی‌کریستال یا PCA هم شناخته می‌شود از زیرمجموعه‌های لامپ متال هالید است.

از مزایای لامپ‌های متال هالید یا تخلیه گازی می‌توان به نور مناسب انواع گیاهان، قوی‌تر کردن گیاه در برابر آفات و حشرات، قوی‌تر کردن ریشه و رشد یکپارچه و یکنواخت گیاه اشاره کرد. از معایب این لامپ‌ها هم می‌توان به قیمت بالا، مصرف برق و انرژی زیاد و عدم امکان تعمیر اشاره کرد.

انواع لامپ رشد گیاه (لامپ متال هالید)

لامپ‌های هالوژنی

یکی دیگر از انواع لامپ‌های رشد گیاه، لامپ‌های هالوژنی هستند. این لامپ‌ها توانایی تامین نور مورد نیاز گیاه را داشته اما به دلیل تولید حرارت زیاد و مصرف بالای برق چندان توصیه نمی‌شوند.

لامپ‌ ال‌ای‌دی (LED)

یکی از جدیدترین لامپ‌های رشد گیاه، لامپ‌های LED هستند. به دلیل پیشرفت بسیار در تکنولوژی ساخت و تولید لامپ‌های ال‌ای‌دی، از این لامپ‌ها هم می‎توان برای رشد گیاه و به عنوان چراغ رشد گیاه بهره برد. لامپ‌های ال‌ای‌دی از چندین ال‌ای‌دی کوچک ساخته و تشکیل شده‌اند که با تعیین نوع و نور هر کدام از این ال‌ای‌دی‌ها می‌توان به طیف نوری جدیدی دست پیدا کرد.

لامپ‌های ال‌ای‌دی با توجه به پایه و شکلشان به 4 دسته لامپ سرپیچی، لامپ پایه کلیپسی، پروژکتوری و وال واشر تقسیم‌بندی می‌شوند. از مزایای لامپ‌های ال‌ای‌دی می‌توان به مصرف برق پایین، قیمت مناسب، تولید حرارت پایین، عمر بالا، قابلیت تعمیر و تنوع زیاد اشاره کرد. مهم‌ترین معایب لامپ‌های ال‌ای‌دی کیفیت نور متوسط و وجود نمونه‌های غیراستاندارد و تقلبی در بازار می‌باشد.

برای خرید لامپ ال‌ای‌دی باکیفیت و اصل و یا خرید انواع لامپ رشد گیاه می‌توانید به وبسایت تکه‌کابل مراجعه کرده و اقدام به ثبت درخواست خود نمایید.

نتیجه‌گیری

همان طور که می‌دانید، گیاهان برای رشد  فتوسنتز نیاز به نور دارند. در گذشته این نور تنها توسط خورشید تامین می‌‌شد و در نتیجه امکان پرورش هر نوع گیاهی در هر منطقه‌ای نبود اما امروزه به واسطه لامپ‌های رشد گیاه و ایجاد نور مصنوعی این مشکل رفع شده است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی لامپ‌ رشد گیاه پرداخته و انواع لامپ‌های رشد گیاه را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به لامپ رشد گیاه، کلیک کنید.

566 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط