انواع قالب لامپ

انواع قالب لامپ و ویژگی‌ها؛ نگاهی بر ساختار لامپ

394 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید لامپ‌ها چه ساختاری دارند؟ با انواع قالب لامپ آشنا هستید؟ لامپ‌ها یکی از مهم‌ترین تجهیزات روشنایی برای انسان به حساب می‌آیند که با روی کار آمدن تکنولوژی‌های جدید، ساختار این تجهیزات نیز دستخوش تغییراتی می‌شود. در این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با لامپ‌ها به بررسی انواع قالب آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون لامپ‌ها در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره انواع قالب لامپ بدانید!

معرفی انواع قالب لامپ

در دنیای امروز تصور زندگی بدون لامپ غیرممکن است! لامپ‌ها نوعی منبع نور مصنوعی به حساب می‌آیند که بر اساس ساختاری که دارند می‌توانند انرژي الکتریکی را به روشنایی تبدیل نمایند. لامپ‌ها دارای انواع متنوعی هستند و هر کدام از آن‌ها ساختار منحصربه‌فرد خودشان را دارند.

در این راهنما تمرکز ما عمدتاً بر روی انواع قالب لامپ که بخشی از ساختار این محصول بوده است. در حالت کلی، قالب لامپ همان بدنه لامپ به حساب آمده که می‌تواند از شیشه یا پلاستیک تولید شود. در گذشته فقط از یک مدل قالب لامپ شیشه‌ای بدون رنگ و شفاف به شکل حبابی استفاده می‌شد، اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی شاهد روی کار آمدن انواع مختلف قالب‌های شیشه‌ای و پلاستیکی هستیم.

انواع قالب لامپ یا بدنه لامپ چیست؟

بدنه لامپ‌ها خود به دو بخش دیگر قابل تقسیم‌بندی است. بخش آلومینیومی داخلی و روکش پلاستیکی که از جنس PBT تولید می‌شود. هدف اصلی بدنه لامپ‌ها منتقل کردن دمای چیپ‌های اس‌ام‌دی به محیط اطراف است. در حقیقت، تنها راهی که برای انتقال حرارت تولید شده حاصل از این چیپ‌ها وجود داشته، از طریق بدنه لامپ است.

اگر بخواهیم از نظر ظاهری به قالب لامپ‌ها نگاه کنیم، می‌توانیم این محصولات را به انواع قالب لامپ رشته‌ای، قالب اشکی، قالب سیلیکونی، قالب رزینی، قالب حبابی و غیره تقسیم‌بندی نماییم. قابل ذکر بوده که این محصولات به مرور زمان تنوع بیش‌تری پیدا کرده و مدل‌های جدیدتری نیز به آن‌ها افزوده می‌شود. انواع قالب لامپ برای هر یک از مدل‌های لامپ به صورت منحصربه‌فرد تولید می‌شود که در ادامه با مهم‌ترینِ این محصولات آشنا خواهیم شد:

قالب لامپ‌های ال ای دی

قالب این مدل از لامپ‌ها جزو قالب‌های مدرن به حساب آمده که با تکیه بر ابتکارات و خلاقیت‌های به روز تولید و عرضه شده است. این قالب‌ها امروزه در اکثر لامپ‌ها در منازل و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. قالب این مدل از لامپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند نور را با طیف مناسب و به میزان بالا پخش کند. ویژگی بعدی که بایستی در رابطه با قالب این مدل از لامپ‌ها بگوییم این است که قالب‌های مذکور به صورت پلاستیکی و قابل بازیافت تولید می‌شوند و خاصیت نشکن بودن دارند.

معمولاً این مدل از انواع قالب لامپ برای لامپ‌های 9 الی 60 وات و بیش‌تر گزینة مناسبی بوده و امکان خرید آن به هر تعدادی فراهم است؛ چرا که قالب‌های مذکور در یک بسته‌بندی کاملاً استاندارد و اصولی به فروش می‌رسند. افزون بر این، قالب‌های مخصوص لامپ‌های ال ای دی از لحاظ طراحی و شکل ظاهری نیز نسبت به سایر قالب‌های موجود در صنعت ظاهری متمایز داشته و می‌توان اقدام به خرید آن‌ها در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ نمود که هر کدام از آن‌ها برای فضاهای بزرگ و کوچک متناسب با سایزی که داشته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قالب لامپ‌های کم مصرف

این مدل از قالب‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان از آن‌ها برای فروشگاه، هتل، مراکز تجاری و تفریحی وسیع استفاده کرد؛ چرا که ضمن به صرفه بودن موجب کاهش هزینه قبض برق نیز خواهند شد. این مدل از قالب‌ها خود به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که از جمله معروف‌ترینِ آن‌ها می‌توانیم به مدل حبابی و مکعبی اشاره داشته باشیم. این مدل از انواع قالب لامپ کم مصرف میزان تقاضای بالایی دارند؛ چرا که برای انواع معماری و فضاهای خانگی گزینه مناسبی هستند.

امروزه بر خلاف گذشته که اکثر لامپ‌های پُر مصرف 200 یا 500 واتی بودند، عمدتاً لامپ‌ها کم مصرف بوده و همین موضوع باعث شده که در مصرف برق صرفه‌جویی بیش‌تری شود و به تبع هزینه‌های مصرف‌کنندگان نیز کاهش پیدا نماید.

انواع لامپ‌های ال ای دی

انواع قالب لامپ

اکنون که با مهم‌ترین انواع قالب لامپ آشنا شدیم، در این بخش از راهنما می‌خواهیم به بررسی انواع لامپ‌های ال ای دی بپردازیم. در حالت کلی، لامپ‌های ال ای دی را می‌توان به دو دسته زیر دسته‌بندی نمود:

لامپ SMD

واژه SMD که مخفف عبارت Surface Mount Diode بوده و هر تراشه یا واحد آن متشکل از سه ال ای دی به رنگ‌های قرمز، سبز و آبی است. تکنولوژی مذکور بازدهی و طول عمر بالایی داشته و از لحاظ تنوع رنگ نیز عملکرد خوبی دارد. از دیگر ویژگی‌های این مدل از لامپ‌ها می‌توانیم به وضوح بالا، زاویه دید بیش‌تر و حجم بسیار کم‌تر و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی اشاره داشته باشیم.

لامپ COB

این مدل از لامپ‌ها از جدیدترین فناوری در تولید لامپ‌های ال ای دی بهره برده و دارای یک تراشه قدرتمند هستند که بر خلاف مدل قبلی، تنها مجهز به یک پایه ورودی برق هستند. مقدار تولید لومن زیاد به ازای مصرف انرژی پایین موجب می‌شود که لامپ‌های مذکور برای استفاده در صفحه نمایش گوشی نیز مورد استفاده قرار گیرند. جالب است بدانید که لامپ‌های مذکور منابع کوچک نوری برای تولید نور با طول عمر بالا هستند که تحت عنوان خورشید قابل کنترل نیز شناخته می‌شوند.

لامپ‌ها دارای انواع مختلفی هستند و از آن جایی که در این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی رایج‌ترین و مهم‌ترین انواع قالب لامپ بود، تنها به نمونه‌های ال ای دی و کم مصرف پرداختیم.

سخن پایانی

لامپ یکی از تجهیزات نور مصنوعی به حساب آمده که عملاً زندگی بدون آن در دنیای امروزی غیر ممکن است. لامپ‌ها در انواع مختلف با مدل‌های گوناگون تولید و عرضه می‌شوند و هر یک از آن‌ها خصوصیات منحصربه‌فردی داشته و مصارف مشخصی دارند.

لامپ‌های ال ای دی با بهره‌گیری از تکنولوژی ال ای دی امروزه به وفور مورد استفاده قرار گرفته و در صرفه‌جویی در مصرف برق موثر هستند. به نظر شما بهترین قالب برای لامپ چیست؟ شما چه نوع قالب لامپ دیگری را می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون انواع قالب لامپ در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید.

394 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط