فروش قاب مهتابی واترپروف و ضد آب

قاب مهتابی ضد آب؛ قابی برای محافظت کامل از لامپ مهتابی

527 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

یکی از پرکاربردترین انواع لامپ‌ها و چراغ‌ها در ساختمان‌ها و منازل، چراغ مهتابی است. این نوع چراغ دارای کاربرد زیادی بوده و از اجزا مختلفی تشکیل شده است که یکی از این اجزا، قاب مهتابی است. جالب است بدانید خود قاب مهتابی نیز دارای انواع مختلفی است که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، قاب مهتابی ضد آب است. قاب مهتابی ضدآب، نوعی قاب مهتابی است که در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم بوده و کاربرد زیادی دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی قاب مهتابی ضد آب پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

قاب مهتابی ضد آب

قاب مهتابی ضدآب

همان‌طور که گفته شد، قاب مهتابی ضد آب، نوعی قاب مهتابی است که در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم بوده و عمر کاری زیادی دارد. در واقع، این نوع قاب‌ها یک نوع محفظه محافظ برای لامپ‌های مهتابی هستند که از ورود آب و گرد و غبار به داخل چراغ و لامپ جلوگیری کرده و از آن محافظت می‌کنند. این نوع قاب‌های چراغ معمولا از جنس‌های مختلفی مانند پلاستیک، فلز و یا آلومینیوم ساخته شده و دارای درجه حفاظت IP65 و یا IP66 (درجه حفاظت IP، استانداردی جهانی برای اندازه‌گیری میزان مقاومت یک محصول در برابر نفوذ آب و یا گرد و غبار است) هستند.

قاب‌های مهتابی ضد آب از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و دارای ویژگی‌های مخصوص و ویژه‌ای هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مقاومت در برابر نفوذ آب و یا گرد و غبار، مقاومت در برابر ضربه و فشار (در نوع فلزی این مقاومت بیشتر است)، دوام و استحکام بالا، وزن سبک و قیمت مناسب اشاره کرد.

در حالت کلی، قاب‌های مهتابی ضد آب در دو نوع پلاستیکی و فلزی ساخته شده و به بازار عرضه می‌شوند. پلاستیک یکی از ارزان‌ترین و پرکاربردترین مواد برای ساخت قاب‌های مهتابی ضد آب است. پلاستیک مورد استفاده در این نوع قاب‌ها معمولا از نوع پلی کربنات و یا ABS بوده و همین امر باعث شده است تا قاب‌های مهتابی ضدآب پلاستیکی از قیمت پایین و عمر مناسبی برخوردار باشند.

فلز نیز کاربرد زیادی در ساخت قاب‌های مهتابی ضد آب داشته که از جمله فلزات پرکاربرد در ساخت قاب مهتابی ضدآب می‌توان به آلومینیوم اشاره کرد. فلز و آلومینیوم نیز از مواد پرکاربرد برای ساخت قاب‌های مهتابی ضد آب محسوب شده و کاربرد زیادی دارند. فلز مقاومت بیشتری نسبت به پلاستیک داشته و در برابر ضربه و خوردگی مقاوم‌تر بوده و عمر کاری بیشتری دارد اما از لازم به ذکر است که از قیمت بالاتری هم برخودار بوده و محکم‌تر است.

برخی از افراد قاب‌های مهتابی ضد آب را در دسته‌های مختلف دیگر (به لحاظ کاربرد) تقسیم‌بندی می‌کنند از جمله آن‌ها می‌توان به قاب‌های مهتابی ضد آب تک لامپ، قاب‌های مهتابی ضد آب دو لامپ، قاب‌های مهتابی ضد آب آویز و قاب‌های مهتابی ضد آب روکار اشاره کرد. هر کدام از انواع این قاب‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود بوده و کاربرد مخصوص به خود را دارند. برای مثال قاب‌های مهتابی ضد آب تک لامپ دارای پوشش حفاظتی برای یک لامپ مهتابی بوده و برای دو لامپ کاربردی ندارند و یا قاب‌های مهتابی ضد آب روکار برای نصب بر روی پوشش خارجی دیوار استفاده شده و کاربرد دارند.

مزایا و کاربرد قاب‌های مهتابی ضد آب

قاب‌های مهتابی ضد آب

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، قاب‌های مهتابی ضد آب دارای کاربرد زیادی بوده و موارد استفاده مختلفی دارند. قاب مهتابی ضد آب در فضاهای باز، محیط‌های مرطوب، محیط‌های صنعتی، داخل منازل و قسمت داخلی ساختمان‌ها کاربرد داشته و استفاده می‌شود. این نوع قاب‌ها در فضاهای باز مانند حیاط، باغ، پارک، روف گاردن، محوطه استخر و …، محیط‌های مرطوب مانند حمام، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و …، محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی و …، داخل منازل و قسمت داخلی ساختمان‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و عمر بالا، کاربرد داشته و استفاده می‌شوند.

کاربرد قاب‌های مهتابی ضد آب شامل موارد مختلفی شده و زیاد است اما اگر بخواهیم علت این کاربرد و استفاده زیاد را جستجو کنیم، می‌توان به موارد مهمی مانند ویژگی‌ها و مزایا به خصوص قاب‌های مهتابی ضد آب برسیم.

قاب مهتابی ضد آب ویژگی‌ها و مزایای مختلف و متفاوتی دارد که از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار

قاب‌های مهتابی ضد آب در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم بوده و استحکام زیادی دارند. این امر باعث می شود که لامپ مهتابی در برابر آسیب‌های ناشی از آب و یا گرد و غبار حفظ شده و عمر کاری آن افزایش پیدا کند.

۲. طول عمر بیشتر لامپ

لامپ مهتابی که در قاب ضد آب نصب می‌شود، در برابر آسیب‌های ناشی از آب و گرد و غبار و حتی ضربه، محافظت شده و آسیب نمی‌بیند. این امر باعث می‌شود که طول عمر لامپ بیشتر شده و کارایی آن افزایش پیدا کند.

۳. ایجاد روشنایی مناسب در محیط‌های مرطوب

قاب‌های مهتابی ضد آب در محیط های مرطوب مانند حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی قابل استفاده بوده و همین امر باعث شده است تا بتوان از لامپ‌های مهتابی در اینگونه موارد بهره برده و استفاده کرد.

۴. مقاومت در برابر ضربه و فشار

قاب‌های مهتابی ضد آب علاوه‌بر مقاومت بالا در برابر آب و گرد و غبار، در برابر ضربه و فشارهای فیزیکی نیز مقاوم بوده و به سادگی خراب نمی‌شوند. همین ویژگی و مزیت قاب مهتابی ضد آب باعث می‌شود تا عمر لامپ و چراغ افزایش پیدا کرده و به سادگی خراب نشود.

۵. وزن سبک

اگر چه این نوع قاب در برابر ضربات و آب، رطوبت و گرد و غبار مقاوم بوده و به لحاظ تئوری باید نسبتا سنگین باشد اما از وزن بسیار سبک و مناسبی برخوردار بوده و فشار چندانی به دیوار و یا پیچ‌های نصب شده بر روی آن‌ها وارد نمی‌کند.

۶. قیمت مناسب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایا قاب‌های مهتابی ضد آب، قیمت مناسب این نوع قاب‌ها است. این نوع قاب‌های از قیمن مناسبی برخوردار بوده و نسبتا ارزان قیمت هستند. از این رو، خرید و استفاده از آن‌ها کار چندان دشواری نبوده و از سوی دیگر می‌تواند باعث محافظت از لامپ مهتابی شما شده و شما را از تعویض‌های مکرر انواع لامپ‌های مهتابی نجات داده و هزینه‌های شما را در بلندمدت کاهش دهد.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین انواع لامپ‌ها، لامپ مهتابی است. این نوع لامپ برای کارکرد صحیح و افزایش طول عمر کاری نیاز به یک قاب محافظ دارد که یکی از بهترین انواع قاب‌های محافظ لامپ مهتابی، قاب مهتابی ضد آب است. قاب مهتابی ضد آب دارای ویژگی‌های و مزایایی همچون وزن سبک، استحکام بالا، مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار و قیمت مناسب بوده و در مواردی همچون فضاهای باز، محیط‌های مرطوب، محیط‌های صنعتی و داخل ساختمان‌ها و منازل کاربرد داشته و استفاده می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی قاب مهتابی ضد آب پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

527 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط