تفاوت لامپ سفید و مهتابی

تفاوت لامپ سفید و مهتابی چیست؟

940 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تفاوت لامپ سفید و مهتابی چیست و کدام یک از آن‌ها گزینه بهتری است. انتخاب رنگ نور مناسب برای محل کار یا منزل از جمله مهم‌ترین موارد در زمان خرید لامپ به حساب می‌آیند. در ادامه این راهنما قصد داریم ضمن معرفی رنگ لامپ‌ها، به تفاوتی که بین آن‌ها وجود داشته نیز بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

انواع رنگ نور لامپ و تفاوت لامپ سفید و مهتابی چیست؟

لامپ مهتابی

در حالت کلی می‌توان انواع مختلف رنگ نور لامپ‌های ال ای دی را به سه دسته سفید، مهتابی و آفتابی دسته‌بندی نمود. هر یک از لامپ‌های مذکور خصوصیات منحصربه‌فردی داشته و برای این که بتوانیم تفاوت میان آن‌ها را تشخیص دهیم لازم است که با هر یک از آن‌ها به صورت مجزا آشنا شویم:

لامپ ال ای دی مهتابی

از آن جایی که نور این مدل از لامپ‌ها شباهت زیادی به نور ماه یا همان مهتاب داشته، عمدتاً آن را تحت عنوان مهتابی می‌شناسند. این دسته از لامپ‌ها دارای دمای رنگ بیش از 5000 الی 6000 کلوین هستند؛ به همین خاطر نور بسیار زیادی تولید کرده و در اکثر فروشگاه‌ها، ادارات، واحد‌های صنعتی و تولیدی و آموزشی به کار گرفته می‌شوند. با توجه به بررسی‌هایی که در این حیطه انجام گرفته، هر اندازه دمای رنگ لامپ بیش‌تر باشد، به همان نسبت قادر است میزان نور بیش‌تری تولید نماید.

برای پی بردن به این که تفاوت لامپ سفید و مهتابی چیست، لازم است که میزان دمای رنگ هر کدام از آن‌ها را شناخته و بر حسب آن میزان روشنایی لامپ‌ها را مورد سنجش قرار دهید.

نور لامپ ال ای دی آفتابی

در بحث تفاوت لامپ سفید و مهتابی چیست، خوب است که نگاهی بر لامپ‌های آفتابی نیز داشته باشیم. این دسته از لامپ‌ها نوری مشابه با نور آفتاب به رنگ زرد تولید می‌کنند؛ به همین خاطر آن را تحت عنوان لامپ آفتابی می‌شناسند. در رابطه با این مدل لامپ‌ها قابل ذکر بوده که با دمای نور پایین‌تر از 3000 کلوین، روشنایی کم‌تری در مقایسه با لامپ‌های مهتابی به وجود خواهند آورد؛ به همین دلیل عمدتاً از آن‌ها در اماکنی هم‌چون اتاق خواب، اتاق نشیمن، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و… بهره‌گیری می‌شود.

قابل ذکر است که لامپ‌های آفتابی در مقایسه با لامپ‌های مهتابی حرارت بیش‌تری تولید می‌کنند و به همین خاطر غالباً به منظور تناسب نوردهی و روشنایی محیط در کنار لامپ‌های مهتابی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به عنوان مثال این ترکیب در اکثر ادارات، هتل‌ها، بانک‌ها و مجتمع‌های تجاری کارایی دارد.

نور لامپ ال ای دی سفید

در بررسی تفاوت لامپ سفید و مهتابی چیست، در این بخش از راهنما می‌رسیم به شرح لامپ‌های ال ای دی سفید. این دسته از لامپ‌ها که تحت عنوان لامپ یخی نیز شناخته شده، در بازار تحت عنوان سفید سرد نیز فروخته می‌شوند. دمای رنگ نور لامپ‌های مذکور مابین 3300 الی 5000 کلوین بوده و به علت دامنه دمایی که داشته، رنگی مابین مهتابی و آفتابی از خود ساطع می‌کند. به طور معمول از این دسته لامپ‌ها در اماکنی که نیاز به نور ملایم باشد، بهره‌گیری می‌شود.

از جمله اماکنی که لامپ‌های ال ای دی سفید بیش‌ترین کارایی را در آن دارند می‌توان به کارگاه‌های صنعتی و تولیدی، سالن‌های ورزشی، نمایشگاه‌ها و مواردی از این دسته اشاره داشت. میزان روشنایی لامپ‌های سفید باعث شده که دیگر نیازی به استفاده از دو مدل قبلی؛ یعنی لامپ مهتابی و آفتابی در کنار هم‌دیگر نباشد. در حقیقت، با خرید و نصب این مدل لامپ‌ها می‌توان تا حد زیادی در هزینه‌های نورپردازی و روشنایی صرفه‌جویی نمود.

در بحث تفاوت لامپ سفید و مهتابی چیست، باید گفت که یکی از بارزترین تفاوت‌هایی که بین این دو محصول وجود داشته، تناسب رنگ و میزان روشنایی این لامپ‌ها نسبت به مدل مهتابی است؛ چرا که این دسته از لامپ‌ها می‌توانند میزان روشنایی ملایم‌تری در مقایسه با لامپ‌های آفتابی و مهتابی انتشار دهند.

تفاوت لامپ سفید و مهتابی چیست؟

لامپ سفید

برای این که درک بهتری از تفاوت موجود بین این لامپ‌ها داشته باشیم، لازم است موارد زیر را در نظر بگیریم:

نور لامپ

در حالت کلی بر اساس دمای رنگ می‌توان نور لامپ‌های ال ای دی را مشخص کرد. در واقع هر یک از نورهای مختلف لامپ ال ای دی یک دمای معین بر اساس درجه کلوین دارند. افزون بر این، برای تعیین نور لامپ‌های ال ای دی می‌توان رنگ آن را با رنگ اجسام سیاه مقایسه کرده و در نهایت سنجید. با در نظر گرفتن این موضوع، اصلی‌ترین تفاوت لامپ سفید و مهتابی، میزان نور و نوع لامپ است. در واقع، هر اندازه دمای رنگ نور بیش‌تر باشد، به عنوان نور سفید یا نور سرد در بازار شناخته خواهد شد. در مقابل، هر اندازه دمای رنگ نور پایین‌تر باشد، آن را نور گرم یا آفتابی و مهتابی معرفی خواهند کرد.

میزان روشنایی

مورد بعدی که سبب ایجاد تفاوت مابین این لامپ‌ها شده، میزان روشنایی آن‌ها است. در حالت کلی، میزان روشنایی لامپ‌های مهتابی در مقایسه با لامپ‌های سفید و آفتابی بیش‌تر است. امروزه برای نورپردازی منازل و محیط‌های اداری و تجاری در کنار لامپ‌های سفید و مهتابی می‌توان از لامپ‌های آفتابی نیز بهره برد که با این کار، از روشنایی بیش از اندازه جلوگیری شده و روشنایی در کل فضا به صورت یکنواخت خواهد بود.

دمای رنگ

از دیگر مواردی که موجب ایجاد تفاوت لامپ سفید و مهتابی شده می‌توان به دمای رنگ اشاره داشت. هر اندازه دمای رنگ یک لامپ بیش‌تر باشد، رنگ لامپ روشن‌تر و سفیدتر خواهد بود. به این ترتیب، میزان دمای رنگ آفتابی در مقایسه با رنگ مهتابی و سفید کم‌تر و دمای رنگ مهتابی در مقایسه با رنگ سفید پایین‌تر است. به عبارت دیگر، فرآیند نوردهی و روشنایی با ورود جریان برق به درون لامپ انجام شده و هر اندازه رنگ لامپ روشن‌تر باشد، لامپ واکنش و فعالیت بیش‌تری انجام داده و حرارت زیادتری منتشر می‌کند.

سخن پایانی

در این راهنما به بررسی تفاوت لامپ سفید و مهتابی و چیستی هر یک از این محصولات پرداختیم. به نظر شما لامپ مهتابی بهتر است یا لامپ سفید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون لامپ‌های مهتابی و آفتابی در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

940 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط