هیدروموتور

هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست؟

214 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست؟ با ویژگی‌های این محصولات آشنا هستید؟ به طور خلاصه، موتور هیدرولیک نوعی وسیله بوده که دارای حرکت دورانی است و مصارف بسیار زیادی دارد؛ به عنوان مثال می‌توان از آن در قسمت اتوماسیون هیدرولیک صنایعی نظیر خودروسازی، فولاد و غیره بهره برد. در ادامه با این موتورها بیش‌تر آشنا می‌شویم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست و چه مصارفی دارد؟

هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست

هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست؟

پیش از این که بخواهیم به سراغ معرفی مصارف این محصول برویم در ابتدا لازم است که کمی بیش‌تر با چیستی آن آشنا بشویم. همان‌طور که در ابتدای این راهنما ذکر شد، موتور هیدرولیک یک نوع تجهیز به همراه حرکت دورانی بوده که می‌توانیم از آن در صنایع مختلفی مثل خودروسازی، معدن، فولاد، صنایع شیمیایی، سیمان، خطوط تولید ماشین‌آلات و تجهیزات هیدرولیکی و مواردی دیگر بهره ببریم.

در حقیقت، هیدروموتور نوعی عامل دورانی به حساب می‌آید که وظیفه آن تبدیل انرژی هیدرولیکی به مکانیکی است. عملگرهایی که به صورت پیوسته باعث ایجاد دوران می‌شوند، هیدروموتور به حساب آمده و در حین دوران بار چرخشی برای ایجاد گشتاور مورد نیاز، از آن‌ها استفاده می‌شود.

انواع هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست؟

اکنون که می‌دانیم هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست، در ادامه با انواع مختلف این محصول آشنا خواهیم شد. در حالت کلی، می‌توان هیدروموتورها را بر حسب عملکردی که داشته به دو دسته «هیدروموتور با دوران محدود» و «هیدروموتور با دوران پیوسته» تقسیم‌بندی کرد. این تجهیزات قابل تقسیم‌بندی به دسته‌های زیر نیز هستند:

هیدروموتور دنده‌ای

این محصول از لحاظ ساختار داخلی شباهت زیادی با پمپ‌های دنده‌ای داشته و در آن‌ها چرخ دنده‎ها به شکل داخلی و خارجی با هم دیگر درگیر هستند. هر اندازه چرخ دنده‌ها بزرگ‌تر باشد، به همان نسبت میزان گشتاور افزایش پیدا کرده و در نهایت سرعت هیدروموتور کاهش پیدا خواهد کرد. در مقابل، هر اندازه چرخ دنده‌ها کوچک‌تر باشد، گشتاور پایین آمده و سرعت هیدروموتور بیش‌تر می‌شود. قابل ذکر بوده که بیش‌ترین مقدار سرعت در هیدروموتورهای دندانه‌ای 1000 دور بر دقیقه است. از جمله مزیت‌های استفاده از این هیدروموتور می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این موتورها بازدهی بالایی دارند؛
  • یاتاقان این محصولات در مقابل نیروهای محوری و شعاعی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند؛
  • ابعاد جمع و جوری داشته و در مقایسه با سایر محصولات مشابه فضای بسیار کم‌تری را اشغال خواهند کرد؛
  • این دسته از هیدروموتورها در مقایسه با سایر محصولات مشابه سرعت بالاتری داشته و در عین حال عملکرد آرام و نرمی دارند.

هیدروموتور پیستونی

هیدروموتور بعدی که بایستی در بحث هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست، مورد بررسی قرار دهیم، نوعِ پیستونی بوده که از نظر ساختاری شباهت بسیار زیادی به پمپ‌های پیستونی دارند. در ساختار این تجهیزات تعدادی پیستون بر روی سیلندر نصب شده و به کمک فشاری که توسط سیال به آن‌ها به صورت رفت و برگشتی وارد می‌شود، سیلندر شروع به چرخیدن خواهد کرد. این دسته از هیدروموتورها ساختار فشرده‌، گشتاور بالا، شتاب زیاد و عمر مفید طولانی دارند.

هیدروموتور پره‌ای

نوع بعدی، هیدروموتورهای پره‌ای هستند که مشابه با پمپ‌های پره‌ای با سیستم بالانس طراحی شده‌اند. در ساختار این تجهیزات مجموعه‌ای از پیستون‌ها که عمدتاً تعداد آن‌ها فرد بوده بر روی شفت خروجی و بدنه هیدروموتور نصب شده است. عملکرد این هیدروموتور به این شیوه است که گشتاور باعث وارد شدن فشار بر روی بخش انتهایی پیستون‌ها شده و در آخر شفت خروجی آن شروع به چرخش خواهد کرد. در حقیقت، گشتاور خروجی آن‌ها از اعمال فشار بر روی پره‌ها ایجاد خواهد شد و همزمان با چرخش روتورها، پره‌ها از سطح رینگ بادامکی پیروی خواهند کرد.

حرکت لغزشی این پره‌ها بر روی سطح رینگ بادامکی سبب آب‌بندی شدن محفظه شده و در نهایت سیال را از ورودی و خروجی هدایت خواهد کرد؛ چرا که در زمان شروع کار موتور، نیروی گریز از مرکز وجود نداشته و برای برقراری تماس پره‌ها با رینگ بادامکی، از فشار سیال یا نیروی فنر بهره‌گیری می‌شود.

مهم‌ترین نکات انتخاب هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست؟

هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست

اگر قصد خرید و استفاده از هیدروموتور یا موتور هیدرولیک را دارید، لازم است که پیش از خرید یک سری فاکتور را در نظر داشته باشید تا بتوانید متناسب با نیاز خود بهترین موتور را خریداری کنید. در ادامه با این فاکتورها آشنا خواهیم شد:

  • حجم انتقال روغن بر حسب cm3
  • ثابت گشتاور برحسب Nm/bar که بایستی توسط این مقدار گشتاور موتور را در فشارهای کاری مختلف محاسبه کرد.
  • حداکثر دبی مجاز عبوری از موتور و حداکثر میزان سرعت
  • حداکثر گشتاور موتور در اختلاف فشار ماکزیمم بر اساس Nm

مصارف هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست؟

نحوه عملکرد این تجهیزات به این شکل بوده که موجب تبدیل فشار هیدرولیک به گشتاور و در نهایت جابه‌جایی زاویه‌ای می‌شوند. این تجهیزات نوعی محرک مکانیکی به حساب آمده که قادر هستند فشار و جریان هیدرولیک را به گشتاور و جابه‌جایی زاویه‌ای یا در واقع همان نیروی چرخشی تبدیل نمایند. موتوهای هیدرولیک گاهاً می‌توانند شامل دستگاه‌های دیگری که با نیروی آبی نیز کار کرده بشوند؛ در چنین شرایطی این موتورها تحت عنوان موتور آبی شناخته خواهند شد.

اگر بخواهیم از لحاظ مفهومی به این محصول نگاه کنیم، بایستی قابلیت تعویض با یک پمپ هیدرولیک را داشته باشد؛ چرا که قادر به انجام عملکرد معکوس است. با این حال، امکان تعویض برخی از پمپ‌های هیدرولیک با موتور هیدرولیک فراهم نیست؛ چرا که نمی‌توان آن‌ها را به طرف عقب هدایت نمود. افزون بر این، یک موتور هیدرولیک به طور معمول برای فشار کاری در هر دو طرف طراحی و عرضه شده، در حالی که اکثر پمپ‌های هیدرولیک با فشار کم ارائه می‌شوند.

سخن پایانی

در این راهنما دانستیم که هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست و انواع مختلف آن به چه صورت عمل می‌کنند. در یک نگاه کلی به این تجهیزات می‌توان گفت که موتورهای هیدرولیکی نوعی از محصولات کاربردی در صنایعی هم‌چون خودروسازی، شیمیایی، معدن و مواردی از این دسته بوده که می‌توان آن‌ها را بر حسب نیاز در انواع مختلف دنده‌ای، پیستونی و پره‌ای خریداری کرد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون موتورهای هیدرولیکی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون هیدروموتور با ما در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

214 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط