آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

609 بازدید آموزش در صنعت برق

لامپ‌های ال ای دی جزو پرکاربردترین وسایل روشنایی در زندگی ما هستند که بدون وجود آن‌ها عملاً انجام کارها در تاریکی دشوار می‌شود. از آن‌جایی که استفاده از این ابزار روشنایی در زندگی ما بسیار رایج شده است در اکثر مواقع به خرابی آن‌ها توجه نمی‌کنیم و زمانی که لامپ‌های ال ای دی دیگر روشنایی سابق خود را ندارند بی‌درنگ آن‌ها را دور می‌اندازیم! لامپ‌های ال ای دی از قابلیت تعمیر برخوردار هستند؛ در نتیجه به جای دور انداختن می‌توان آن‌ها را تعمیر کرد. در ادامه این راهنما به آموزش تعمیر لامپ ال ای دی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی به ساده‌ترین روش ممکن

برای تعمیر لامپ ال ای دی لازم است که در ابتدا با اجزای تشکیل‌دهنده لامپ آشنا شوید:

  • قاب لامپ: منظور از قاب یا فریم لامپ محیطی است که کلیه اجزا و حباب لامپ درون آن قرار می‌گیرند.
  • برد مدار چاپی: کلیه ال ای دی‌ها با سیم‌کشی‌های مربوطه بر روی برد مدار چاپی نصب می‌شوند.
  • درایور: درایور قطعه است که وظیفه تبدیل برق قوی خانگی به برق مناسب برای ال ای دی‌ها را برعهده دارد.

ابزار لازم برای تعمیر لامپ ال ای دی

برای شروع کار نیاز به تهیه ابزار زیر خواهید داشت:

  • داشتن دانش و مهارت فنی به منظور کار با هویه و مولتی‌متر
  • مولتی‌متر به منظور اندازه‌گیری ولتاژ
  • منبع تغذیه (ترجیحاً ۱۲ ولت)
  • تعدادی مقاومت بین ۱۰۰ تا ۱ کیلو اهم
  • تعدادی چیپ ال ای دی با ولتاژ‌های متنوع ۳۶، ۱۸، ۹، ۶، و ۳ ولت
  • هویه ۴۰ الی ۶۰ وات
  • انبرک یا پنس
  • سیم لحیم

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

نکته!

توصیه می‌شود به هیچ‌وجه لامپ متصل به برق را باز نکنید. علاوه بر این، بهتر است پس از قطع برق یک دقیقه به درایو لامپ زمان دهید تا برق موجود در آن تخلیه شود.

مراحل تعمیر لامپ ال ای دی

گام اول: باز کردن لامپ

در قدم اول محفظه حبابی لامپ را با استفاده از پیچ گوشتی ۲ سو یا چرخش از بدنه لامپ جدا کنید. چنانچه حین باز کردن محفظه نگه‌دارنده‌های لامپ شکسته شدند نگران نشوید؛ چرا که می‌توانید هنگام بستن لامپ از چسب به منظور افزایش استحکام استفاده نمائید. زمانی که محفظه حبابی را باز کردید، برد ال ای دی را خواهید دید که توسط خمیر سیلیکون و پیچ به بدنه لامپ متصل شده است. به طور معمول وسط برد ال ای دی یک سوراخ وجود دارد که سیم‌های درایور از طریق آن به برد متصل می‌شوند.

گام دوم: عیب‌یابی

در اغلب موارد خرابی لامپ‌های ال ای دی در اثر وجود ایراد در دیودهای نوری رخ می‌دهد. از کارافتادن دیودها باعث کم نور شدن لامپ و در نهایت سوختگی آن خواهد شد. علاوه بر این، وجود نقص در مدار لامپ نیز می‌تواند موجب خرابی آن شود. در این مرحله لازم است دیودهای نوری و مدار لامپ مورد بررسی قرار گیرد. دیودهای نوری بر روی چیپ ست‌ قرار دارند.

توجه داشته باشید که رنگ چیپ‌های سالم زرد کم‌رنگ و پررنگ است؛ بنابراین اگر هنگام بررسی متوجه تغییر رنگ یا وجود لکه‌های سیاه بر روی آن‌ها شدید باید بدانید که چیپ ست سوخته یا خراب شده است. به منظور بررسی سلامت دیودها می‌توانید از یک دیودسنج مولتی‌متر استفاده کنید. چنانچه ال ای دی با دیودسنج مولتی‌متر روشن شود سالم است، در غیر این صورت خراب بوده و لازم است تعویض شود.

گام سوم: تعویض ال ای دی‌های خراب

به کمک هویه ال ای دی‌های خراب را در معرض حرارت قرار داده و با احتیاط بدون این که به بورد آسیبی وارد شود آن‌ها را جدا کنید. سپس با کمک پنس ال ای دی جدید را در محل قرار داده و دو طرف آن را با هویه و با در نظر گرفتن جهت مثبت و منفی به بورد لحیم کنید.

تعمیر لامپ ال ای دی

گام چهارم: بستن لامپ و تست آن

پس از این که دیود نوری خراب را تعویض کردید، با دقت بورد و حباب لامپ را ببندید و آن را محکم کنید. توجه فرمائيد که فشار زیاد سبب آسیب دیدن حباب می‌شود. در نهایت به منظور تست، لامپ را به سرپیچ بسته و آن را روشن کنید. اگر سوختگی لامپ یا کم‌نور شدن آن به دلیل خرابی دیودهای نوری رخ داده باشد، طبیعتاً پس از تعویض دیود خراب و جایگزین کردن آن با دیود جدید مشکل رفع خواهد شد. اما چنانچه لامپ روشن نشد، احتمال خرابی سرپیچ وجود دارد که باید تعویض شود. توجه داشته باشید که تعویض سرپیچ یک کار تخصصی است و احتمال برق‌گرفتگی در آن بالاست؛ در نتیجه بهتر است که تعویض این قطعه را با احتیاط کامل انجام دهید.

سخن پایانی

لامپ‌ ال ای دی یکی از کم‌ مصرف‌ترین لامپ‌های موجود در بازار بوده که طول عمر بالایی دارد. این لامپ‌ها همانند لامپ‌های دیگر دچار خرابی یا سوختگی می‌شوند، با این تفاوت که امکان تعمیر لامپ ال ای دی وجود دارد. تعمیر لامپ‌های ال ای دی در مقایسه با خرید یک لامپ جدید بسیار مقرون به صرفه‌تر است؛ در نتیجه به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم مراحل آموزش تعمیر لامپ ال ای دی گفته شده در این راهنما را به خاطر بسپارید و مطابق آن اقدام به تعمیر لامپ‌های ال ای دی کنید.

609 بازدید
نویسنده این مقاله
ادمین آگهی 2
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط