چرا از روشنایی کم مصرف استفاده کنیم

چرا از روشنایی کم مصرف استفاده کنیم؟

280 بازدید آموزش در صنعت برق

لامپ‌های کم مصرف ازجمله مناسب‌ترین و بهترین لامپ‌های موجود در بازار هستند که می‌توان از آن‌ها به منظور تأمین روشنایی مصنوعی بهره‌گیری کرد. مکانیزم این لامپ‌ها در مقایسه با سایر لامپ‌های موجود در بازار متفاوت بوده و در صرفه‌جویی انرژی تأثیر به‌سزایی دارند. ازجمله لامپ‌های کم مصرف که طرفداران بسیار زیادی نیز دارند می‌توان به لامپ ال ای دی (LED) و اس ام دی (SMD) و سی او بی (COB) اشاره کرد. ناگفته نماند که لامپ‌های کم مصرف در نمونه‌های سفید، رنگی و آفتابی در بازار موجود هستند و می‌توان از آن‌ها در مجموعه‌های مختلف استفاده کرد. مزیت اصلی استفاده از روشنایی کم مصرف صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین انرژي است. در ادامه این راهنما با لامپ کم مصرف بیشتر آشنا خواهیم شد.

روشنایی کم مصرف؛ بهترین راه صرفه‌جویی در هزینه‌ها

لامپ‌های کم مصرف  به دلیل ویژگی‌هایی که دارند در کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف انرژی تأثیر شایانی خواهند داشت. علاوه بر این، بهره‌گیری از لامپ‌های کم مصرف سبب کاهش آلودگی‌های مربوط به تولید برق در نیروگاه‌ها نیز می‌شود. کاهش گرمای محیط و عمر مفید طولانی از دیگر ویژگی‌های لامپ کم مصرف محسوب می‌شوند.

انواع سیستم روشنایی کم مصرف

در سیستم روشنایی کم مصرف از لامپ‌های کم مصرف استفاده می‌شود. به طور کل این لامپ‌ها در دو نوع مختلف زیر در بازار موجود هستند:

  • لامپ کم مصرف فلورسنت فشرده (CFL)
  • لامپ کم مصرف با تکنولوژی ال ای دی (LED)

لامپ‌های کم مصرف فلورسنت فشرده را می‌توان از نظر شکل ظاهری به چند دسته لامپ کم مصرف پیچی، طرح گل، حبابی و… تقسیم‌بندی نمود. لامپ‌هایی که با استفاده از تکنولوژی ال ای دی روانه بازار می‌شوند، مصرف انرژي بسیار پایینی دارند؛ از این رو به این لامپ‌ها، لامپ کم مصرف ال ای دی نیز گفته می‌شود.

ویژگی‌های سیستم روشنایی کم مصرف

ساختار لامپ کم مصرف

لامپ‌های مورد استفاده در سیستم روشنایی کم مصرف متشکل از ۴ قطعه اصلی هستند:

  • اتصال‌دهنده به سوکت برق
  • الکترود
  • مدار ترنسفورمر
  • لوله‌های شیشه‌ای همراه با روکش فسفر داخلی

ویژگی‌های سیستم روشنایی کم مصرف

لامپ‌های کم مصرف دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که به لطف این مشخصات استفاده از آن‌ها در منازل و اماکن مختلف بسیار رواج پیدا کرده است. در ادامه با ویژگی‌های لامپ کم مصرف آشنا خواهیم شد:

عدم ایجاد حرارت اضافه

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این لامپ‌ها تولید حرارت به کمترین حد ممکن است. جالب است بدانید که در لامپ‌های رشته‌ای ۹۵ درصد از توان مصرفی به گرما تبدیل می‌شود، در حالی که خلاف این موضوع در لامپ‌های کم مصرف وجود داشته و همین موضوع تأثیر به‌سزایی در کاهش هزینه‌های تهویه خواهد داشت.

عمر مفید طولانی

لامپ‌های کم مصرف ۸ برابر بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای عمر می‌کنند. طول عمر مفید بالای این لامپ‌ها باعث می‌شود مصرف‌کننده درگیر تعویض فوری لامپ نباشد و همچنین هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری لامپ نیز به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

پخش نور یکنواخت

به علت کارکرد مدارهای الکترونیکی در فرکانس بالا، نور تولید شده توسط لامپ‌های کم مصرف در مقایسه با لامپ‌های معمولی از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار می‌باشد. ناگفته نماند که پخش نور توسط سیستم روشنایی کم مصرف بدون لرزش و به صورت یکنواخت است.

لامپ کم مصرف

جایگزین بهینه

کاربران می‌توانند دو نوع ۲۰ وات و ۱۱ وات لامپ‌های کم مصرف را بدون احتیاج به تعمیرات، جایگزین لامپ‌های رشته‌ای ۱۰۰ وات و ۶۰ وات کنند. شایان ذکر است که با این جایگزینی نه تنها از میزان روشنایی کم نمی‌شود، بلکه در مصرف انرژی ۸۰ درصد صرفه‌جویی خواهد شد.

توان مصرفی پایین

توان مصرفی لامپ‌های کم مصرف در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای پایین‌تر می‌باشد؛ به این معنا که مصرف انرژی یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات، معادل ۵ عدد لامپ کم مصرف ۲۰ وات خواهد بود. ناگفته نماند که لامپ‌های مذکور از ۵ وات تا ۲۵۰ وات طراحی و تولید می‌شوند.

میزان شارژ نوری

لامپ‌های کم مصرف در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای از میزان نور بیشتری برخوردار هستند. به طور مثال، شارژ نوری یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات، ۱۲۰۰ لومن خواهد بود. در حالی که شارژ نوری یک لامپ کم مصرف ۲۰ وات برابر با ۱۲۰۰ لومن می‌باشد.

بهره نوری

هر اندازه بهره نوری در لامپ‌ها بیشتر باشد، مصرف انرژی و هزینه‌ها پایین‌تر خواهد بود. بهره نوری لامپ‌های کم مصرف ۲۰ وات، ۶۰ لومن بوده در حالی که بهره نوری یک لامپ رشته‌ای، ۱۲ لومن بر وات می‌باشد.

نکات خرید لامپ کم مصرف

اگر تمایل دارید از سیستم روشنایی کم مصرف در منزل خود استفاده کنید، خوب است پیش از خرید نکات مهمی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم را بدانید:

  • توجه داشته باشید که لامپ کم مصرف مورد نظر دارای مهر استاندارد باشد.
  • افرادی که دچار بیماری‌های خاص و بیماری‌های پوستی هستند، بهتر است پیش از خرید این لامپ‌ها با پزشک مشورت کنند.
  • سرپیچ لامپ را متناسب با انواع چراغ انتخاب نمائید.
  • توان مورد نیاز، شارژ نوری مورد نیاز و دمای رنگ مورد نیاز ازجمله مواردی هستند که توجه به آن‌ها حائز اهمیت می‌باشد.
  • پیش از خرید کیفیت و اعتبار برند سازنده روشنایی کم مصرف را مورد بررسی قرار دهید.
  • داشتن گارانتی لامپ از دیگر موارد مهم خرید است که باید به آن توجه شود.

انتخاب بهترین لامپ روشنایی کم مصرف

برای انتخاب و خرید بهترین لامپ کم مصرف لازم است ۳ مورد زیر را در نظر داشته باشید:

نوع لامپ

برای انتخاب نوع لامپ کم مصرف باید به محل زندگی و نحوه استفاده از لامپ توجه داشته باشید. به طور معمول برای روشنایی فضاهای عمومی از لامپ‌های LED یا CFL استفاده می‌شود.

مقدار لومن

معمولاً برای بیان توان لامپ‌های عادی از واحد وات استفاده می‌شود، در حالی که این واحد برای لامپ‌های کم مصرف برابر با لومن است. با توجه به مقدار لومن می‌توانید میزان و قدرت روشنایی لامپ را به دست آورید.

رنگ لامپ

انتخاب رنگ لامپ کاملاً به سلیقه مصرف‌کننده بستگی دارد اما پیشنهاد می‌شود برای داشتن نور طبیعی از لامپ‌های کم مصرف با نور سفید گرم و برای مکان‌های بزرگی هم‌چون گاراژها از رنگ خنک استفاده شود.

سخن پایانی

سیستم روشنایی کم مصرف یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های تأمین روشنایی مصنوعی در مکان‌های مختلف به حساب می‌آید. لامپ‌های کم مصرف در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای مزیت‌های بیشتری برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌آورند که مهم‌ترین آن کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف انرژي است؛ لذا پیشنهاد می‌شود از لامپ‌های کم مصرف در منازل خود استفاده نمائید.

ضمن تشکر از شما بابت مطالعه مقاله فوق، امیدواریم که مطالعه مطالب زیر نیز برای بالا بردن سطح آگاهی شما مفید باشند:

280 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط