لامپ ال ای دی

تعمیر لامپ ال ای دی در منزل، آموزش قدم به قدم ساده و سریع

21728 بازدید آموزش در صنعت برق

تعمیر لامپ ال ای دی در منزل امکان پذیر است و خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید. لامپ‌های ال ای دی را با لامپ‌های حبابیِ قدیمی اشتباه نگیرید! آن لامپ‌ها را در صورت خراب شدن باید دور می‌انداختیم اما ساختار لامپ‌های LED به شکلی است که می‌توان آن‌ها را تعمیر کرد. از آنجایی که قیمت لامپ LED بالاست، بهتر است تعمیر این وسیله را خودتان یاد بگیرید و دیگر پولتان را بیهوده برای تهیه لامپ نو هدر ندهید. در این مقاله قدم به قدم تعمیر لامپ ال ای دی در منزل را آورده‌ایم و از این به بعد خودتان به راحتی و سریع تعمیر کنید.

۱) ابزارهای لازم برای تعمیر لامپ ال ای دی را آماده کنید

قبل از آموزش طریقه تعمیر لامپ ال ای دی در منزل، ابزارهای زیر را آماده کنید:

  • پیچ گوشتی: برای باز و بسته کردن لامپ؛
  • انبرک یا پنس: برای خارج کردن دیودهای معیوب؛
  • هویه: برای ذوب سیم لحیمی و اتصال دیود به بُرد؛
  • مولتی متر: برای تشخیص لامپ‌های ال ای دی سوخته از سالم؛
  • چیپ LED به تعداد مورد نیاز: برای جایگزین کردن با ال ای دی های سوخته؛
  • یک منبع تغذیه (ترجیحا 12 ولت).

۲) اجزای لامپ LED را بررسی و عیب‌یابی کنید

ابتدا باید لامپ ال ای دی را باز کنید، برای این کار استفاده از پیچ گوشتی لازم است. داخل لامپ‌های ال ای دی بزرگ، اجزای بدنه به هم پیچ شده‌اند و برای باز کردن حباب باید از پیچ گوشتی استفاده کنیم. اما در لامپ های ال ای دی کوچک، قسمت‌های پلاستیکی با نگهدارنده به هم مونتاژ شده‌اند و به راحتی با اعمال مقداری فشار به کمک پیچ گوشتی به کناره حباب، می‌توان آن را از بدنه جدا کرد.

توجه: حتماً قبل از باز کردن لامپ، برق منزل را قطع کنید و یک دقیقه صبر کنید تا برق لامپ تخلیه شود سپس آن را از سرپیچ جدا کنید چون در غیر این صورت خطر برق گرفتگی وجود دارد!

ساختار و اجزای لامپ ال ای دی

برای تعمیر لامپ ال ای دی در منزل، لازم است که با ساختار و اجزای آن آشنا شویم:

  • قاب یا فریم: شامل حباب، بدنه، سرپیچ و… می‌شود که اجزای لامپ درون آن است؛
  • درپوش: معمولاً مات و از جنس پلاستیک است و نور را در تمام زوایا انتشار می‌دهد؛
  • بُرد: یک صفحه گِرد آلومینیومی که تمام لامپ‌های کوچک ال ای دی روی آن نصب شده‌اند؛
  • درایور: برق شهری را می‌گیرد و به برق با ولتاژ پایین تبدیل می‌کند تا به لامپ آسیب نرسد؛
  • سرپیچ: لامپ را به سرپیچ آویزی سقف وصل می‌کند (مانند لامپ‌های حبابی و قدیمی).

شناسایی لامپ معیوب با مولتی متر

برای تعمیر لامپ ال ای دی در منزل، بعد از باز کردن لامپ باید لامپ‌های سوخته را پیدا کنیم. بعضی از لامپ های ال ای دی سوخته را می‌توان از ظاهر و آثاری که بر روی برد گذاشته، تشخیص دهیم. البته بعضی از دیودهای سوخته دارای لکه سیاه رنگ هستند که ناشی از سوختگی است.

اگر از ظاهر دیودها چیزی تشخیص ندادیم، بهترین کار استفاده از مولتی متر است.

  • دو شاخه مولتی متر را به دو پایه LED وصل کنید. اگر بوق زد یعنی لامپ ال ای دی سوخته است؛
  • اما اگر بوق نزد، دو سر دیود را به منبع تغذیه وصل کنید و ولتاژ آن را از 3 به 36 برسانید. اگر LED روشن نشد یعنی به دلیل اتصال باز شدن، سوخته است. البته با برعکس کردن منبع تغذیه مجدداً تست کنید؛
  • به جای دو مورد بالا، با استفاده از دستگاه تستر حرفه‌ای، لامپ‌های ال ای دی سوخته را سریع پیدا کنید.

۳)  لامپ ال ای دی سوخته را تعویض کنید

برای تعمیر لامپ ال ای دی در منزل، با استفاده از هویه دو پایه LED سوخته را ذوب کنید و از برد جدا کنید. سپس با استفاده از پنس (که ابتدای مقاله گفتیم آماده کنید)، لامپ LED سالم و نو را روی برد قرار دهید، مطمئن شوید که پایه‌های آن خوب جا افتاده باشند. سپس با لحیم کاری آن را به برد بچسبانید.

به دو مورد دقت کنید تا لامپ خراب نشود و زحماتتان به باد نرود:

  • حین لحیم کاری به برد آسیب نرسد؛
  • جهت مثبت و منفی دیودها را درست وصل کرده باشید.

این مرحله از تعمیر لامپ ال ای دی در منزل، کمی حساس است چون باید دیود به خوبی به برد آلومینیومی وصل شود. اهمیت این موضوع از آنجاست که برد آلومینیومی گرمای تولیدی از دیود را به بدنه منتقل می‌کند و مانع از خرابی لامپ می‌شود. حال اگر در اتصال آن‌ها دقت نکنیم و دیود به خوبی به صفحه برد وصل نشود، احتمال بالا رفتن دمای لامپ و خرابی آن زیاد است.

این اشتباه را مرتکب نشوید:

برای تعمیر لامپ ال ای دی در منزل، ممکن است افرادی به شما بگویند اگر لامپ LED جدید نداشتید یا به تعداد کافی نبود، می‌توانید محل دیود را لحیم کاری کنید تا جریان برق از آن عبور کند. اما این راهکار اشتباه است چون در تقسیم برق دیودها اختلال پیش می‌آید و بیشتر از ظرفیتشان برق می‌گیرند که باعث می‌شود بعد از چند روز به آن‌ها فشار بیاید و بسوزند.

پس به جای این کار، LED های خراب را تعویض کنید و ضرر دوباره به خود نزنید. البته می‌توانید از دستگاه تعویض چیپ برای تعویض حرفه‌ای و راحت LEDها استفاده کنید.

۴) لامپ ال ای دی را بسته و تست کنید

بسیار خوب… تا اینجا LED های خراب را تعویض کردیم (بدون هزینه و فقط در چند گام راحت)، حال باید برد را در جای خود نصب کنید و لامپ را بسته و محکم کنید. حین بستن به درب خیلی فشار نیاورید که حباب پلاستیکی آن دچار شکستگی نشود. سپس لامپ را به سرپیچِ آویزی سقف وصل کنید و برق را هم که قطع کرده بودید، آرام متصل نمایید.

نکته پایانی

مهم‌ترین مرحله برای تعمیر لامپ ال ای دی در منزل، شناسایی LED های خراب و نصب LED های سالم روی برد است که نیاز به دقت و مهارت دارد. همانطور که در مقاله گفتیم می‌توانید از دستگاه تستر حرفه‌ای برای عیب یابی و از دستگاه تعویض چیپ برای تعویض حرفه‌ای و راحت LEDها استفاده کنید. در نهایت اگر باز هم به مشکل برخوردید، بهتر است از افراد متخصص راهنمایی بگیرید. ضمن تشکر از شما بابت مطالعه مقاله فوق، امیدواریم که مطالعه مطالب زیر نیز برای بالا بردن سطح آگاهی شما مفید باشند:

21728 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

نظر خود را بیان کنید

  1. این که گفتین نباید به جای تعویض یکسره کرد خیلی درسته چون من همیشه با این اشتباه کارم خراب میشد.

  2. بچه ها باید این نکته رو بدونین که وقتی یک led میسوزه درحین سوختن به ledهای دیگه هم اسیب جزئی میرسونه
    دلیل این اتفاق اینه که وقتی ledمیسوزه مقاومت اون پایین میاد و طبق قانون اهم با پایین اومدن مقاومت جریان کشی زیاد میشه و این جریان چون ledها سری هستن روی اونا هم میوفته و آسیب میرسونه وبعد که شما ledسوخته رو تعویض میکنین درست که لامپ روشن میشه اما مثل همون لامپ قبلی زیاد کار نمیکنه و بسته به شرایط بعد یه روز یا یک ماه دوباره میسوزه

  3. با سلام امکان داره کامل عوض کنیم led هارو؟
    الان مثلا یه لامپ 15 وات 20 تا led داره که هزینه اش میشه 3200

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط