لامپ کم مصرف

ضرر شکستن لامپ کم مصرف و مهتابی برای سلامت انسان

1311 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید شکستن لامپ کم مصرف چه مضراتی برای سلامتی انسان در پی دارد؟ همان‌طور که می‌دانید، امروزه لامپ‌های کم مصرف طرفداران بسیار زیادی دارند و جایگزین لامپ‌های رشته‌ای در سراسر دنیا شده‌اند. در کنار تمامی مزیت‌هایی که این نوع از لامپ‌ها داشته، شکستگی آن‌ها می‌تواند بسیار دردسرساز شود! در ادامه این راهنما به بررسی مضرات شکستن آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نگاهی بر خطرات شکستگی لامپ کم مصرف

شکستن لامپ کم مصرف

همان‌طور که می‌دانید، این دسته از لامپ‌ها در مصرف برق و هزینه روشنایی صرفه‌جویی بسیار زیادی می‌کنند. با این حال، استفاده از این تجهیزات روشنایی هم‌چون سایر محصولات نورپردازی می‌تواند معایبی را در پی داشته باشد؛ یکی از معایب آن وجود جیوه با مقدار 4 الی 5 میلی گرم در ساختار این لامپ‌ها بوده که می‌تواند در صورت شکستن برای سلامت انسان خطرناک باشد. در گذشته شکستگی لامپ اهمیت چندانی نداشت؛ چرا که مواد سازنده آن چندان سلامت انسان را تهدید نمی‌کرد. امروزه با وجود لامپ‌های کم مصرف در بازار، در صورت شکستگی آن‌ها بایستی یک سری موارد را رعایت کنیم تا بتوانیم از خطرات احتمالی دور باشیم.

توجه داشته باشید که استنشاق بخار جیوه یا باقی ماندن مقدار کمی از آن بر روی سطح و داخل پرزهای فرش هم می‌تواند خطرناک باشد؛ چرا که این ماده سمی بوده و سلامت انسان را به طور جدی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نگاهی بر جیوه و تاثیر منفی آن بر سلامت انسان

مواد موجود در لامپ‌های کم‌مصرف و مهتابی

همان‌طور که گفته شد یکی از اصلی‌ترین مضرات شکستن لامپ کم مصرف بر سلامت انسان، ماده سمی جیوه است. قرارگیری در معرض جیوه می‌تواند برای سلامت شما بسیار  مضر باشد. قابل ذکر است که میزان آسیب‌رسانی این ماده به بدن انسان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از جمله این فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • مدت زمان قرارگیری در معرض جیوه و مقدار آن؛
  • وضعیت سلامتی فرد و سن او؛
  • نحوه قرارگیری در معرض جیوه؛ به صورت تنفسی، بلع، تماس پوستی و یا ورود به معده.

اصلی‌ترین مضرات شکستن لامپ کم مصرف زمانی بوده که فرد در معرض بخار جیوه قرار گرفته و آن را استنشاق کند. زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد، فرد دچار حالت تهوع، لرزش انگشتان دست و پا، مشکلات تنفسی، عدم کنترل بر روی ماهیچه‌ها، از دست دادن حافظه، مشکلات قلبی و کلیوی و… خواهد شد. توجه داشته باشید که برخی از این مشکلات می‌تواند در صورت قطع در قرار گیری در معرض جیوه از بین برود، اما مشکلی هم‌چون از دست دادن حافظه می‌تواند دائمی باشد.

توجه داشته باشید که این ماده سمی می‌تواند تأثیرات بسیار مخربی بر روی مغز یا جنین بگذارد. علاوه بر مواردی که گفته شد، جیوه می‌تواند موجب عقیم شدن، سر درد و مواردی از این قبیل گردد. با این حال، لامپ کم مصرف که حاوی جیوه بوده تا زمانی که شکسته نشود، برای سلامت فرد خطرناک نخواهد بود.

جیوه فلزی سنگین بوده که موجب مسومیت اعصاب شده و این ماده به صورت بخار در لامپ‌های کم مصرف وجود دارد؛ به همین خاطر در صورت شکستگی می‌تواند به سرعت در محیط پخش شده و جذب ریه افراد حاضر در محل شود. علاوه بر این، امکان پراکندگی نور ماورای بنفش نیز توسط این دسته از لامپ‌ها در محیط وجود دارد؛ در نتیجه توصیه می‌شود که در صورت شکستگی لامپ تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید.

مضرات شکستن لامپ کم مصرف در دست

شکستن این نوع لامپ‌ها در دست بسیار خطرناک بوده و بایستی در صورت وقوع حتماً کارهایی که در ادامه به شما خواهیم گفت را انجام دهید:

  • در ابتدا درب‌های اتاق و هر دری که در محل شکستن لامپ وجود داشته را ببندید تا از ارتباط آن با سایر بخش‌های خانه پیشگیری کرده باشید؛
  • پنجره‌های رو به بالکن را باز کرده و خودتان نیز به مدت یک ربع اتاق را ترک کنید؛
  • تجهیزات لامپ و شکستگی‌های آن را از روی زمین جمع‌آوری کرده و در حین انجام این کار حتما از دستکش استفاده کنید؛
  • توجه داشته باشید که باقی مانده لامپ بر روی زمین بایستی با استفاده از یک کارت یا چیزی مشابه آن انجام شود؛
  • دز این مرحله تکه‌های باقی مانده لامپ و خرده‌های شیشه‌ای را با کمک یک موچین یا چسب از روی زمین جمع کنید؛
  • در نهایت زمین را با کمک یک حوله یا دستمال مرطوب تمیز کنید؛
  • در این مرحله کلیه تجهیزاتی که با استفاده از آن محل شکستگی لامپ کم مصرف را تمیز کرده بودید، درون یک ظرف شیشه‌ای که دارای درب فلزی بوده قرار دهید؛
  • درب ظرف را محکم کرده و در زمان جمع‌آوری زباله‌ها آن را از مابقی زباله‌ها جدا نگه دارید؛
  • دست‌هایتان را به طور کامل بشویید؛
  • پنجره‌ها و درب‌ها را باز گذاشته تا هوای تازه در خانه جریان داشته باشد؛
  • فرشی که لامپ بر روی آن شکسته بود را به بیرون از اتاق انتقال داده و آن را تکان دهید. بهتر است برای مدتی فرش را در هوای آزاد قرار دهید؛
  • در این مرحله از رفت و آمد بین اتاقی که لامپ کم مصرف در آن شکسته شده و سایر قسمت‌های خانه خودداری کنید؛
  • حدوداً یک الی دو ساعت از ورود کودکان و مادران باردار به داخل اتاق جلوگیری کنید؛
  • برای استفاده مجدد از فرش و همچنین ورود نوزاد و خردسال به اتاق احتیاط نمایید؛

نکته! توجه داشته باشید که برای تمیز کردن محلی که لامپ کم مصرف شکسته نباید از جاروبرقی استفاده کنید؛ چرا که موجب پخش آلودگی در هوای محیط اتاق خواهد شد. بهترین روش استفاده از چسب بوده که می‌توانید با کمک آن ذرات ریز را جمع‌آوری کنید.

سخن پایانی

در این راهنما با مضرات شکستن لامپ کم مصرف برای بدن انسان آشنا شدیم و دانستیم که شکستگی این لامپ‌ها تا چد حد می‌تواند برای بدن انسان خطرناک باشد. یکی از اصلی‌ترین خطراتی که شکستگی این لامپ‌ها برای بدن انسان داشته، وجود جیوه در ساختار این تجهیزات است. توصیه می‌شود که در صورت شکستگی لامپ حتماً مواردی که در این راهنما ذکر شد را در نظر داشته باشید و آن‌ها را رعایت کنید. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون شکستگی لامپ‌های کم مصرف و خطرات آن برای سلامت انسان می‌دانید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این مدل لامپ‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

1311 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط