تعمیر پنل ال ای دی سقفی

تعمیر پنل ال ای دی سقفی؛ چیستی و مراحل تعمیر

68 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید پنل ال ای دی سقفی چیست و در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ به نظر شما بهترین روش برای تعمیر پنل ال ای دی سقفی چیست؟ امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی و توسعه اقتصاد مدرن، اهمیت شرایط نور و روشنایی در اماکن مختلف افزایش پیدا کرده و به همین علت از تجهیزات روشنایی مختلفی هم‌چون پنل‌های ال ای دی سقفی بهره‌گیری می‌شود. این پنل‌ها گاهاً دچار خرابی شده و نیاز به تعمیر پیدا خواهند کرد؛ از این رو در این راهنما تمرکز ما روی نحوه تعمیر این تجهیز روشنایی است.

هر آنچه که باید درباره تعمیر پنل ال ای دی سقفی بدانید!

تعمیر پنل ال ای دی سقفی

پنل ال ای دی سقفی چیست؟

پنل‌های سقفی ال ای دی از جمله تجهیزات روشنایی مدرن هستند که از تکنولوژی ال ای دی بهره می‌برند. در واقع، پنل‌های مذکور ورقه‌های حاوی ال ای دی باریک بوده که بازدهی بالایی داشته و به عنوان منابع نوری ظریف و تقویت‌کننده طیف‌های رنگی برای روشنایی محیط‌های مختلف تجاری و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان گفت که تجهیزات مذکور جانشین لامپ‌های سنتی به حساب آمده و وظیفه تأمین روشنایی را بر عهده دارند.

مزیت‌های استفاده از پنل ال ای دی سقفی

به طور معمول استفاده از پنل‌های ال ای دی سقفی دو دلیل اصلی دارد. اولین دلیل این است که پنل‌های مذکور در مقایسه با لامپ‌های قدیمی از تکنولوژی جدیدتری بهره‌مند هستند؛ در واقع تراشه‌های ال ای دی جایگزین بسیار مناسبی برای مکانیزم لامپ‌های قدیمی به حساب آمده و توانسته‌اند وسعت نور را به طرز چشم‌گیری تقویت کنند.

دلیل دوم، هزینة پایین‌تر این نوع از پنل‌های روشنایی نسبت به وسایل روشنایی قدیمی نظیر لامپ‌ها بوده که می‌توانند به طور متوسط 80 درصد در هزینه‌های تمام شده صرفه‌جویی کنند. افزون بر این، پنل‌های مذکور کیفیت نور را تقریباً 8 برابر بیش‌تر خواهند کرد. به عبارت دیگر، هر پنل نوری قادر است که با هزینه بسیار پایین‌تر، به اندازه 8 لامپ جیوه‌ای بهره‌وری داشته باشد.

علت خرابی پنل ال ای دی سقفی

این پنل‌ها ممکن است که به دلایل مختلفی دچار خرابی شده و به تعمیر پنل ال ای دی سقفی نیاز پیدا کنیم. اما پیش از هر چیزی بهتر است که به بررسی دلایل خرابی این تجهیزات بپردازیم. در حالت کلی، زمانی که خمیر سیلیکون به کار رفته در ساختار این تجهیزات نوری دچار مشکل می‌شود، بایستی که اقدام به تعمیر پنل نمود.

نوع ال ای دی استفاده شده در پنل، نوع درایور، هیستینگ و همچنین نوسانات شدید برق از دیگر فاکتورهای موثر بر خرابی پنل‌های ال ای دی سقفی هستند. در کل، حرارت بالا و گرمای بیش از اندازه دشمن بزرگی برای لوازم الکتریکی اعم از لامپ‌های ال ای دی به حساب می‌آید؛ از این رو هر اندازه حرارت بالاتر باشد، احتمال سوختن پنل بیش‌تر خواهد بود.

با این حال می‌توان با استفاده از روش‌های خاصی گرمای ایجاد شده در لامپ  را خارج نموده و از داغ شدن بیش از اندازه درایور نیز جلوگیری به عمل آورد. بهتر است که از نصب لامپ‌ها در قاب‌های بسته که فاقد جریان هوا هستند خودداری کنید.

در هر صورت، زمانی که پنل ال ای دی سقفی دچار مشکل شود، برای برطرف کردن خرابی ایجاد شده بایستی یکسری مراحل را به ترتیب انجام دهید که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت:

مراحل تعمیر پنل ال ای دی سقفی

تعمیر پنل ال ای دی سقفی

  • در قدم اول بایستی با استفاده از یک فازمتر بررسی کنید که آیا ورودی سیم برق به چراغ دارای برق است یا خیر؛ چرا که امکان دارد به هر علتی هم‌چون تمیزکاری در بالای کناف‌های سقف کاذب دست‌کاری شده باشد و همین موضوع باعث شود که سیم برق از پنل جدا گردد.
  • در قدم دوم از تعمیر پنل ال ای دی سقفی، اگر مشکل از ورودی سیم برق نباشد، به احتمال زیاد مشکل از ترانس لامپ ال ای دی است. برای این که این بخش را از لحاظ خرابی مورد بررسی قرار دهید بایستی که ترانس یکی دیگر از هالوژن‌های سقفی سالم را مورد بررسی قرار دهید. در ابتدا بایست فیش متصل‌کننده چراغ به ترانس را از آن جدا نموده و چراغ مورد نظر را با استفاده از یک ترانس دیگر مورد بررسی قرار دهید. چنان‌چه چراغ روشن شد، مشکل شما با خرید یک ترانس جدید برطرف خواهد شد. خرید یک ترانس جدید در مقایسه با تعویضِ کامل پنل هزینه کم‌تری در پی خواهد داشت.
  • در قدم سوم از تعمیر پنل ال ای دی سقفی اگر مشکل از ترانس نباشد، به احتمال زیاد لامپ‌های ال ای دی داخلی دچار سوختگی شده‌اند که برای برطرف کردن این مشکل بایستی در ابتدا پیچ‌های بدنه اصلی پنل سقفی را باز نمایید. ممکن است که پنل شما از نوع پرسی باشد که در این صورت باید خارهای اتصال صفحه را از بدنه جدا کرده تا در نهایت به لامپ‌های هالوژن دسترسی پیدا کنید. در قدم بعدی نوع ال ای دی متناسب با پنل را خریداری کرده و با استفاده از یک هویه دو سیم پایه چراغ را از لحیم باز نموده و آن را با ال ای دی جدید جایگزین کنید.
  • در قدم چهارم از تعمیر پنل ال ای دی سقفی بایستی خمیر سیلیکون را مورد بررسی قرار دهید. بخش پشتی چراغ به عنوان یک هیستینگ قوی و رابط حرارتی عمل کرده تا از داغ شدن و سوختنِ سریع لامپ‌ها ممانعت کند. به منظور اتصال دقیق و صحیح بدون فاصله هوایی چراغ به هیت سینک از ماده‌ای تحت عنوان خمیر سیلیکون استفاده خواهد شد. در واقع، خمیر سیلیکون نوعی واسط بین لامپ و هیت سینک به حساب می‌آید.
  • در قدم نهایی تعمیر پنل ال ای دی سقفی، بایستی چراغ را به همان شکل اولیه بسته و آن را بررسی کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با پنل‌های ال ای دی سقفی به بررسی نحوه تعمیر پنل ال ای دی سقفی پرداختیم و دانستیم که با تست کردن پنل‌ها مطابق آن چه که در این راهنما گفته شد، می‌توان به جای پرداخت هزینه بابت تعویض، تنها در چند گام کوتاه اقدام به تعمیر این تجهیز نوری کرد. شما چه روش دیگری را برای تعمیر پنل‌های سقفی ال ای دی می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون پنل‌های ال ای دی سقفی در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

68 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

نظر خود را بیان کنید

  1. درود
    علت زرد شدن نور پنل سقفی ۶۰ در ۶۰ چیه !؟
    حدود ۲۰ سانت از نور پنل زرد شده و کنارهاش هنوز نورش سفیدن و نورش خیلی کم شده
    لطفن نظرتون رو بفرمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط