لامپ ال ای دی دست ساز

لامپ ال ای دی دست ساز؛ آشنایی با مراحل ساخت

58 بازدید راهنمای خرید / تولید و تامین کنندگان لامپ در ایران / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید لامپ ال ای دی دست ساز به چه صورت ساخته می‌شود؟ لامپ ال ای دی از جمله لامپ‌های پرکاربرد و پرطرفدار بوده که با استفاده از دیودهای نور افشان تولید می‌شود. لامپ‌های ال ای دی در گذشته به صورت یک چراغ قرمز رنگ درون دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما امروز شاهد کاربردِ زیاد این محصولات نوری هستیم؛ لذا در این راهنما می‌خواهیم به مراحل ساخت این لامپ در خانه بپردازیم.

آموزش لامپ ال ای دی دست ساز

لامپ ال ای دی دست ساز

لامپ‌های ال ای دی به دلایل مختلفی هم‌چون پخش نور عالی و مصرف برقِ کم در مقایسه با سایر لامپ‌ها طرفداران بیش‌تری دارند. همچنین، لامپ‌های ال ای دی طول عمر بسیار بالایی نیز داشته و به همین علت شاهد گسترش روزافزون این دسته از لامپ‌ها در صنعت برق و خانه‌ها و اداره‌ها هستیم. اگر تمایل دارید با نحوه سرهم کردن لامپ ال ای دی دست ساز آشنا شوید و هیچ ایده‌ای ندارید که باید از کجا کار را شروع کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطالب زیر را از دست ندهید!

مراحل تولید لامپ ال ای دی دست ساز

در حالت کلی، شما برای لامپ ال ای دی دست ساز بایستی هشت مرحله را پشت سر بگذارید که در ادامه هر مرحله را به شما توضیح خواهیم داد:

مرحله اول: آماده‌سازی ابزار مورد نیاز برای شروع کار

پیش از این که کار را شروع کنید، لازم است یکسری ابزار را فراهم کرده تا بتوانید از آن‌ها در حین کار بهره ببرید؛ این ابزار عبارت‌اند از:

  • لامپ ال ای دی استفاده شده یا سوخته
  • سیم لحیم و هویه
  • چسب
  • چاقو یا پانچ
  • قطه کوچک از ورق آلومینیومی
  • ال ای دی‌های ریز
  • مقاومت الکتریکی

مرحله دوم: خالی و جدا کردن لامپ ال ای دی

در قدم دوم آموزش لامپ ال ای دی دست ساز بایستی با استفاده از یک پیچ گوشتی کوچک و از طرف نوکِ آن، موادی که در اطراف پایه‌های لامپ ال ای دی وجود داشته را جدا کنید. پس از این که این مواد را جدا نمودید، اکنون می‌توانید لامپ را به راحتی و آرامی از قاب جدا نمایید. در این مرحله باید دقت داشته باشید که هیچ‌گونه آسیبی به بدنه و قاب وارد نشود. با در اختیار داشتن قابِ خالی، به سراغ مرحله سوم می‌رویم.

مرحله سوم: قاب نگهدارنده لامپ ال ای دی

در قدم سوم ورق آلومینیومی را برداشته و آن را به اندازه دهانة قاب لامپ ال ای دی برش بزنید. با در نظر گرفتن تعداد لامپ‌های هالوژنی که استفاده شده، با کمک دستگاه پانچ یا با وسیله‌ای نوک تیز روی ورق سوراخ‌هایی را ایجاد کنید. دقت داشته باشید که این ورق سوراخ‌دار قرار است که به عنوان نگهدارنده لامپ‌های ال ای دی مورد استفاده قرار گیرد؛ در نتیجه نباید دچار خمیدگی یا آسیب شود.

مرحله چهارم: طراحی مدار

در مرحله چهارم به سراغ طراحی مدار برای لامپ ال ای دی دست ساز می‌رویم. خوشبختانه مدار یک لامپ دارای ساختار چندان پیچیده‌ای نبوده و برای روشن شدن کافی است که اتصالات آن برقرار شود. مدار پیشنهادی برای ساخت لامپ ال ای دی با منبع تغذیه 12 ولت و تعداد 22 لامپ ال ای دی است.

مرحله پنجم: نصب لامپ‌های ال ای دی و انجام لحیم‌کاری

در مرحله پنحم بایستی یک پایه تهیه کرده و ورق آلومینیومی را بر روی آن قرار دهید. سپس، لامپ‌های ال ای دی را با استفاده از مقدار کمی چسب در جای خود ثابت کرده و بعد لحیم‌کاری کنید. توجه داشته باشید که برای انجام لحیم‌کاری بایستی که پایه‌های کاتد در کنار پایه‌های آند قرار بگیرند؛ دقت داشته باشید که پایه‌ها نباید  به اشتباه به هم دیگر لحیم شوند. در قدم بعدی، پایه‌های هر لامپ ال ای دی را به شکل مثبت و منفی به یکدیگر متصل نمایید. بعد از مشخص شدن ورودی و خروجی لامپ‌های ال ای دی، می‌توانید پایه‌های لامپ بعدی را لحیم‌کاری کنید.

مرحله ششم: نصب مقاومت الکتریکی

لامپ ال ای دی دست ساز

زمانی که تمامی رشته‌ها مطابق با مدار طراحی شده به یکدیگر متصل شدند، بایستی شش عدد پایه مثبت که از شش عدد پایه منفی بلندتر بوده در اختیار داشته باشید. مقاومت‌ها را بر حسب میزان اهمی که در مدار مشخص شده به صورت عمودی به پایه‌ها متصل نمایید. در قدم بعدی، رشته‌های با مقاومت الکتریکی را خم کرده و به هم دیگر اتصال دهید. سپس، با استفاده از یک رشته سیم ضخیم‌تر و لحیم‌کاری، پایه مثبت اصلی را به وجود آورید. به همین شکل، پایه منفی را با سیم کم‌تر لحیم‌کاری کرده تا در نهایت پایه اصلی منفی نیز ایجاد شود.

مرحله هفتم: قرار دادن لامپ در داخل قاب

در قدم هفتم از آموزش لامپ ال ای دی دست ساز بایستی پایه‌های اصلی مسی را درون محل مورد نظر داخل قاب قرار داده و بعد لبه‌های صفحه آلومینیومی را با کمک چسب دو قلو به بدنه قاب به صورت محکم بچسبانید. دقت داشته باشید که حتماً از مقدار کافی چسب استفاده نمایید؛ چرا که تنها نقاط اتصال صفحه آلومینیومی به بدنه قاب، همین لبه‌ها بوده و اگر خوب نچسبند لامپ شما دچار مشکل می‌شود. صبر کنید تا چسب به صورت کامل در محل خود خشک شود. بعد از این که چسب سفت شد، پایه‌های مثبت و منفی را بر روی بدنه قاب علامت‌گذاری کنید.

مرحله هشتم: تست مدار

در مرحله آخر بایستی پایه‌های سیمی را برش زده و هم‌اندازه کنید. اکنون لامپ ال ای دی دست ساز شما آماده بوده و می‌توانید با اتصال به منبع تغذیه آن را تست کنید.

سخن پایانی

لامپ‌های ال ای دی از جمله پرطرفدارترین لامپ‌ها در صنعت برق هستند که ضمن داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد و طول عمر بالا، مصارف بسیار گسترده‌ای نیز دارند. از خانه‌های مسکونی گرفته تا مراکز اداری و تجاری می‌توان از لامپ‌های ال ای دی بهره برد. این لامپ‌ها پخش نور مطلوبی داشته و هیچ‌گونه اشعه مضری در زمان روشنایی‌بخشی از خود منتشر نمی‌کنند؛ از این جهت برای سلامت انسان و همچنین محیط زیست زیان‌بار نیستند.

اگر علاقمند به ساخت لامپ هستید، پیشنهاد ما این است که مراحل گفته شده در رابطه لامپ ال ای دی دست ساز در این راهنما را پیش گرفته و انجام داده و در نهایت نتیجه کار را در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید.

58 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط