قیمت لامپ ال ای دی

قیمت لامپ ال ای دی؛ بررسی فاکتورهای موثر بر قیمت

69 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید قیمت لامپ ال ای دی به چه صورت محاسبه می‌شود؟ به نظر شما چه عواملی می‌توانند بر قیمت تمام شده این منابع روشنایی موثر باشند؟  در گذشته اکثر افراد از لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌کردند که یکی از اصلی‌ترین معایب آن، تبدیل 80 درصد انرژی به گرما و تنها 20 درصد به روشنایی بود؛ لذا لامپ‌های ال ای دی روی کار آمدند و در این راهنما قصد داریم به بررسی فاکتورهای موثر بر قیمت آن بپردازیم.

هر آنچه که باید درباره قیمت لامپ ال ای دی بدانید!

قیمت لامپ ال ای دی

زمانی که لامپ‌های ال ای دی برای نخستین بار به بازار عرضه شده بودند، در مقایسه با لامپ‌های فلورسنت یا رشته‌ای قیمت بالاتری داشتند و به همین علت افراد استقبال زیادی از آن نکرده و تنها 15 درصد از مردم از این لامپ‌ها استفاده نمودند. خوشبختانه امروزه به دلیل افزایش تقاضا برای لامپ‌های ال ای دی، تولیدکنندگان این محصول را با قیمت‌های مناسب‌تری به بازار عرضه می‌کنند تا افراد بتوانند قدرت خرید آن را داشته باشند. استفاده از لامپ‌های ال ای دی می‌تواند روی مصرف برق شما تأثیر شایانی داشته باشد. اگر قصد استعلام قیمت لامپ ال ای دی را دارید، خوب است که در ابتدا با عواملی که روی بهای این لامپ موثر بوده آشنا شوید.

عوامل موثر قیمت لامپ ال ای دی

 مدار داخلی

یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند بر قیمت لامپ ال ای دی موثر باشد، مدار داخلی این لامپ‌ها است. لامپ‌های ال ای دی از چندین نوع مختلف مدار بهره برده که هر یک دارای دیودهای نوردهی متنوعی بوده و توان مصرفی مشخصی دارند. دیودهای نوری که درون این لامپ‌ها قرار می‌گیرد، انواع گوناگونی نظیر اس ام دی، فیلامنت و غیره دارد که می‌توان گفت بهترین نوعِ آن از لحاظ قیمت دیودهای اس ام دی است.

نوع لامپ

از دیگر عواملی که می‌تواند بر بهای تمام شده لامپ ال ای دی موثر باشد، نوع لامپ است. در حالت کلی، لامپ‌های ال ای دی در سه دسته مختلف سی او دی، اس ام دی و فیلامنت تولید و عرضه می‌شوند. در بین سه مورد مذکور، لامپ‌های اس ام دی بیش‌تر قابل توجه بوده و ضمن داشتن قیمت مناسب، طول عمر بالایی نیز دارند.

توان مصرفی

از دیگر عوامل مهم، توان مصرفی لامپ ال ای دی مورد نظر است. هر اندازه که توان مصرفی لامپ بیش‌تر باشد، به این معنی بوده که تعداد دیودهای نوردهی، اجزای الکتریکی نظیر ترانزیستور و خازن و ترانس، قدرت بسیار بالایی دارند. از این جهت، هر اندازه توان مصرفی لامپ ال ای دی بیش‌تر باشد، قیمت لامپ ال ای دی نیز افزایش پیدا می‌کند. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که میزان شار الکتریکی نیز تأثیر به سزایی در قیمت لامپ‌های ال ای دی دارد؛ اما با توان مصرفی در ارتباط معکوس است. به این معنا که هر اندازه شار الکتریکی کم‌تر باشد، توان مصرفی بیش‌تر شده و به تبع مصرف برق کاهش پیدا خواهد کرد.

طول عمر لامپ

از دیگر عوامل موثر بر قیمت لامپ ال ای دی طول عمر منبع نوری مورد نظر است. یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند بر افزایش طول عمر لامپ ال ای دی موثر باشد این است که با استفاده از متریال مرغوب و با کیفیت تولید شده باشد. زمانی که طول عمر لامپ ال ای دی بالا باشد، طبیعتاً قیمت آن نیز بیش‌تر خواهد بود.

مهم‌ترین نکات خرید لامپ ال ای دی

قیمت لامپ ال ای دی

اگر قصد خرید و استعلام قیمت لامپ ال ای دی را دارید، نکاتی وجود دارد که توصیه می‌شود در زمان خرید این محصول مد نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین نمونه از لامپ ال ای دی را خریداری کنید.

این نکات عبارتند از:

کارایی لامپ ال ای دی

منظور از کارایی لامپ ال ای دی در واقع مواردی مثل روشنایی، طول عمر لامپ و نحوة مصرف انرژی توسط این منبع نوری است. لامپ‌های ال ای دی به دلیل بهره‌مندی از تکنولوژی ال ای دی حدوداً 5 برابر بیش‌تر از لامپ‌های رشته‌ای بازدهی داشته و مصرف انرژی آن‌ها نیز بسیار پایین‌تر از لامپ‌های رشته‌ای قدیمی است. شایان ذکر بوده که طول عمر لامپ‌های ال ای دی حدوداً 20 هزار الی 50 هزار ساعت است؛ بنابراین اگر شما بخواهید در 365 روز سال و روزی 6 ساعت لامپ ال ای دی را روشن نگه دارید، می‌توانید برای استفاده به مدت 20 سال روی آن حساب باز کنید!

میزان نوردهی لامپ ال ای دی

از دیگر مواردی که بایستی در زمان خرید و استعلام قیمت لامپ ال ای دی مد نظر داشته باشید، میزان نوردهی لامپ است. بهره‌وری نوری در حقیقت همان میزان نوردهی لامپ بوده که با استفاده از واحد لومن می‌توان آن را اندازه‌گیری کرد. هر اندازه این مقدار در یک لامپ بیش‌تر باشد، لامپ ال ای دی مورد نظر شما نوردهی بهتر و بیش‌تری خواهد داشت.

البته فراموش نکنید که میزان نوردهی لامپ بایستی با توجه به فضایی که قصد نصب لامپ در آن دارید مد نظر قرار گیرد. به عنوان مثال، لامپ‌های ال ای دی که نوردهی بسیار بالایی داشته برای اماکنی مثل آشپزخانه یا راهرو گزینه چندان مناسبی نیستند؛ زیرا فضاهای نامبرده به نور متوسط نیاز داشته و شدت نور بالا می‌تواند موجب اذیت شدن چشم‌ها شود.

تعداد لامپ‌های مورد نیاز

از دیگر مواردی که پیشنهاد می‌شود در زمان خرید لامپ ال ای دی مد نظر داشته باشید، تعداد لامپ مورد نیاز است. هر فضایی با توجه به متراژ و کاربری که داشته به تعداد خاصی از لامپ نیاز پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال، لامپ مورد نیاز برای فضاهایی مثل سرویس بهداشتی و حمام در مقایسه با اتاق مطالعه کم‌تر است. توجه داشته باشید که استفاده بیش‌تر یا کم‌تر از حد مورد نیاز در فضا می‌تواند ضمن برهم زدن زیبایی فضا، سبب آزار دادن چشمان شما نیز بشود.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با لامپ ال ای دی به بررسی مهم‌ترین عواملی که می‌تواند بر قیمت لامپ ال ای دی موثر باشد نیز پرداختیم و دانستیم که مدار داخلی، نوع لامپ، توان مصرفی و طول عمر لامپ اصلی‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت نهایی این تجهیزات نوری هستند. لطفاً نظرات خود را درباره لامپ ال ای دی برای ما بنویسید.

69 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط