تعمیر لامپ کم مصرف

تعمیر لامپ کم مصرف؛ آموزش صفر تا صد

103 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا با مراحل تعمیر لامپ کم مصرف آشنایی دارید؟ به نظر شما بهترین روش برای تعمیر این دسته از لامپ‌ها چیست؟ لامپ کم مصرف در واقع همان لامپ فلورسنت فشرده یا مهتابی بوده که نوعی منبع روشنایی از خانواده لامپ‌های فلورسنت به حساب می‌آید. این مدل از لامپ‌ها در زمان پیدایش خود به منظور جایگزینی با لامپ‌های رشته‌ای که مصرف برق بسیار بالایی داشتند به بازار عرضه شد. در ادامه، به بررسی مراحل تعمیر این لامپ می‌پردازیم.

نگاهی بر مراحل تعمیر لامپ کم مصرف

تعمیر لامپ کم مصرف

تعمیر این دسته از لامپ‌ها کار بسیار ساده‌ای بوده و برای انجام آن به مکانی خاصی نیز نیاز نخواهید داشت. آن چه که اهمیت دارد در مورد تعمیر لامپ کم مصرف بدانید، آشنایی مختصری با عملکرد لامپ و لحیم‌کاری است. در ادامه با مراحل تعمیر این لامپ بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

گام اول: آشنایی با اجزای لامپ کم مصرف

پیش از شروع کار و انجام تعمیر لامپ کم مصرف باید با قسمت‌های مختلف این لامپ کمی بیش‌تر آشنا شوید:

  • سرپیچ: بخشی که آن را به برق متصل می‌کنید.
  • ترانسفورماتور: ولتاژ ورودی برق را افزایش داده و موجب می‌شود لامپ بدون چشمک زدن، بیش‌تر از حالت عادی روشنایی تولید کند.
  • مدار داخلی: مدار داخلی به یک جفت الکترود متصل شده و بعد زمانی که داخل الکترودها جریان برق وجود داشته باشد، الکترون‌ها تحریک شده و در نهایت در طول حباب سفید رنگ حرکت خواهند کرد.
  • گاز جیوه‌ای: این گاز درون حباب لامپ وجود دارد؛ زمانی که الکترودها با اتم‌های ناپایدار جیوه برخورد نمایند، نور ماورای بنفش تولید خواهد شد.
  • پوشش فسفر حباب لامپ: این پوشش نور ماورای بنفش را به نور مرئی تبدیل کرده که برای ما قابل رویت نیست.

گام دوم: ابزار مورد نیاز برای تعمیر لامپ کم مصرف

برای تعمیر این لامپ به یکسری ابزار نیاز دارید که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • هویه
  • مولتی‌متر
  • سیم لحیم
  • انبرک یا پنس
  • قطعات تعویضی

گام سوم: باز نمودن لامپ و بررسی مقاومت

از جمله مواردی که در لامپ‌های کم مصرف رایج بوده، سوختن خازن، مقاومت و ترانزیستور در مدارهای الکتریکی است. برخی از مدارها به جای فیوز، دارای یک مقاومت 10 اهم هستند. در ابتدا بایستی که مقاومت را از لحاظ سوختگی مورد بررسی قرار دهید. چنانچه آثار سوختگی را مشاهده نمودید، بایستی که آن را با نمونه جدید تعویض نمایید. در زمان تعمیر لامپ کم مصرف از قرارگیری هر قطعه تعویضی در جای درست خود اطمینان حاصل فرمایید.

گام چهارم: بررسی مدار و قطعات

امکان این که قطعات سوخته از ظاهرشان مشخص بوده یا این که روی بورد آثار سوختگی یا سیاهی به جا گذاشته باشند وجود دارد. چنانچه روی مدار هیچ‌گونه مشکل قابل ملاحظه‌ای وجود نداشت، می‌توانید هر یک از اجزا را با کمک مولتی متر دیجیتالی مورد بررسی قرار دهید. قابل ذکر بوده که می‌توانید این کار را بدون جدا نمودن اجزا از مدار در زمان تعمیر لامپ کم مصرف به انجام رسانید. پس از این که قطعات سوخته را شناسایی کردید، اکنون می‌توانید آن‌ها را با قطعات جدید و سالم تعویض نمایید.

گام پنجم: بررسی ترانزیستور

تعمیر لامپ کم مصرف

دو عدد ترانزیستور روی مدار وجود داشته که برای تعمیر لامپ کم مصرف بایستی آن‌ها را چک کنید . برای این کار بایستی دو مولتی متر دیجیتالی را در دو طرف ترانزیستورها قرار داده و مقدار نمایش داده شده را بنویسید. در این شرایط می‌توانید تشخیص دهید که کدام ترانزیستور سالم بوده و کدام یک صدمه دیده است.

گام ششم: بررسی دیود

در این مرحله بایستی دیودهای لامپ را مورد بررسی قرار دهید. در برخی از مدارهای لامپ‌های کم مصرف قطعه‌ای تحت عنوان دیاک وجود داشته که امکان سنجش آن با مولتی‌متر وجود ندارد. اما نگران نباشید! چرا که خراب شدن لامپ کم مصرف به دلیل مشکل دیاک بسیار بعید است.

گام هفتم: بررسی خازن در لامپ

در مرحله هفتم بایستی به سراغ خازن‌ها رفته و به منظور عیب‌یابی، با کمک مولتی‌متر هر کدام از خازن‌های مدار را مورد بررسی قرار دهید. البته در نظر داشته باشید که خرابی خازن از جمله مشکلاتی بوده که به ندرت رخ می‌دهد، اما با این حال بهتر است که برای تشخیص مشکل ایجاد شده در لامپ، خازن‌ها را نیز تست کنید.

گام هشتم: بررسی سیم پیچ

در این مرحله از تعمیر لامپ کم مصرف نوبت به بررسی سیم پیچ‌ها می‌رسد. چنانچه کلیه اجزای سازنده مدار به درستی کار می‌کنند اما همچنان لامپ شما دچار مشکل است، بایستی به سراغ سیم پیچی القاگر مدار رفته و آن را نیز مورد بررسی قرار دهید. امکان این که سیم آن جا شده و نیاز به لحیم‌کاری داشته باشد وجود خواهد داشت.

گام نهم: بستن لامپ و تست آن

بعد از این که قطعه خراب را پیدا کرده و آن را با نمونه جدید تعویض کردید، اکنون باید با دقت بورد و حباب لامپ را بسته و محکم نمایید. توجه داشته باشید که در این مرحله نباید حباب بیش از اندازه فشار داده شود تا آسیب ببیند. بعد از این که لامپ را بستید، به منظور انجام تست آن را به سرپیج بسته و بعد روشن کنید. اگر این مرحله را انجام دادید و متوجه شدید که لامپ به درستی کار می‌کند، تعمیر لامپ به پایان رسیده و می‌توانید از آن با خاطری آسوده استفاده کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن نیم نگاهی که بر لامپ‌های کم مصرف داشتیم، به بررسی مراحل تعمیر لامپ کم مصرف نیز پرداختیم. لامپ‌های کم مصرف از جمله لامپ‌های پرطرفدار بوده که نسبت به لامپ‌های رشته‌ای مصرف انرژی بسیار پایین‌تری دارند. با این حال، لامپ‌های کم مصرف در کنار مزیت‌هایی که داشته ممکن است در اثر عوامل مختلفی دچار سوختگی شوند و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند.

با شناخت مراحل تعمیر این لامپ‌ها و آشنایی مختصری با ساختار لامپ و نحوه لحیم‌کاری می‌توانید خودتان دست به کار شده و اقدام به تعمیر این لامپ و استفادة مجدد از آن کنید. آیا تجربه تعمیر لامپ‌های کم مصرف را دارید؟ به نظر شما با تعمیر لامپ از عمر مفید آن کم می‌شود؟  لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون لامپ‌های کم مصرف و نحوه تعمیر آن‌ها در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل بنویسید.

103 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط