لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنت؛ چیستی، مزایا و معایب

56 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید لامپ فلورسنت چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ لامپ‌های فلورسنت از جمله لامپ‌های مهتابی بوده که در اثر بعضی از واکنش‌ها و بخار شدن جیوه، درون لامپ روشن خواهد شد. در ادامه این راهنما قصد داریم ضمن بررسی لامپ‌های فلورسنت، با اجزا و انواع مختلف این تجهیزات نوری نیز آشنا شویم؛ لذا اگر علاقمند به کسب اطلاعات در این حیطه هستید، با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره لامپ فلورسنت بدانید!

لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنت چیست؟

لامپ‌های فلورسنت نمونه‌ای از انواع لامپ‌های مورد استفاده در اماکن مختلف بوده که متشکل از یک لوله شیشه‌ای هستند. در واقع، لامپ‌های فلورسنت نوعی لامپ الکتریکی تخلیه شده به همراه گاز بوده که دارای بخار جیوه کم فشار و پوشش داخلی به همراه مواد فلورسناس نظیر فسفر برای تولید نور مرئی هستند. وارد شدن جریان الکتریکی موجب تحریک بخار جیوه شده و همین موضوع سبب انتشار اشعه ماوراء بنفش و در نهایت موجب درخشش مواد فلورسنت می‌شود.

در لامپ‌های مهتابی از جیوه بهره‌گیری می‌شود، اما آن چه که موجب می‌شود لامپ‌های مذکور از خود نور تولید کرده و منتشر کنند، بخار جیوه بوده که در پی تحریک این فلز ایجاد می‌شود. لامپ مهتابی فلورسنت به شکل یک لوله شیشه‌ای و توخالی بوده که افزون بر جیوه، دارای مقداری گازهای متراکم نیز است. همچنین، در این لامپ‌ها یک لایه فسفر نیز وجود داشته که در داخل حباب لامپ مذکور کشیده می‌شود.

مزایای لامپ فلورسنت

لامپ‌های فلورسنت هم‌چون سایر تجهیزات روشنایی که در بازار وجود داشته از یکسری مزایا و معایب برخوردار هستند

که ابتدا به بررسی مزایا و بعد به بررسی معایب خواهیم پرداخت:

بهره‌وری انرژی

لامپ‌های فلورسنت در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای قادر هستند همان مقدار نور یا لومن را با استفاده از انرژی ورودی کم‌تری تولید کرده و منتشر کنند. لوله‌ها و لامپ‌های فلورسنت فشرده با کاربری تجاری و مسکونی قادر به تولید 50 الی 100 لومن در هر وات هستند، در حالی که یک لامپ رشته‌ای معمولی تنها می‌تواند در هر وات 16 لومن تولید کند؛ بهره‌وری انرژی در لامپ فلورسنت موجب کاهش مصرف برق و هزینه خواهد شد.

طول عمر عملیاتی بالاتر

از دیگر مزیت‌های لامپ‌های فلورسنت طول عمر بالای آن‌ها است. اگر بخواهیم از دیدگاه مقایسه نگاه کنیم، یک لامپ فلورسنت معمولی می‌تواند 10 الی 20 برابر بیش‌تر از یک لامپ رشته‌ای دوام داشته باشد. قابل ذکر بوده که لامپ‌های فلورسنت دارای طول عمر عملیاتی 6000 الی 15000 ساعت بوده، در مقابل لامپ‌های رشته‌ای فقط 1000 ساعت طول عمر عملیاتی خواهند داشت. ناگفته نماند که این مزیتِ لامپ‌های فلورسنت موجب کاهش زمان و هزینه مرتبط با تعویض و نگهداری لامپ نیز خواهد شد.

انتشار و توزیع نور مناسب

از دیگر مزیت‌های لامپ فلورسنت این است که منبع نور بزرگ‌تری در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای به حساب می‌آید. افزون بر این، لامپ‌ها یا لوله‌های فلورسنت به راحتی می‌توانند نور را پخش کنند و همین پخش نورِ بهتر منجر به توزیع مناسب‌ترِ روشنایی در یک منطقه خاص می‌شود. در مقابل، لامپ‌های رشته‌ای منابع نوری کوچکی بوده که میزان تابش و پخش نور آن‌ها نسبت به نمونه‌های فلورسنت نامناسب است.

تولید گرمای کم‌تر

از دیگر مزیت‌های لامپ‌های فلورسنت می‌توانیم به تولید گرمای کم‌تر اشاره داشته باشیم. لامپ‌های رشته‌ای در زمان پخش نور گرمای بسیار زیادی تولید می‌کنند؛ چرا که از انرژی ورودی زیادی بهره می‌برند. جالب است بدانید که لامپ فلورسنت معمولی قادر به تبدیل 22 درصد انرژی ورودی به نور مرئی است، در مقابل لامپ‌های رشته‌ای فقط می‌توانند 5 درصد از انرژی ورودی را به نور مرئی تبدیل کنند.

معایب لامپ‌های فلورسنت

لامپ فلورسنت

اکنون که با مزیت‌های لامپ‌های فلورسنت آشنا شدید، در این بخش از راهنما به بررسی ایراداتی که این لامپ داشته خواهیم پرداخت:

قیمت بالا

به طور معمول لامپ‌های فلورسنت در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای قیمت بالاتری دارند؛ چرا که ساختار آن‌ها پیچیده‌تر است. البته فراموش نکنید که لامپ‌های ال ای دی در مقایسه با فلورسنت‌ها گران‌قیمت‌تر هستند.

موارد بهداشتی و زیست محیطی

این لامپ مستعد به نشت شیمیایی بوده و به همین علت می‌تواند موجب آلودگی محیط و به خطر انداختن سلامت انسان شود. در نظر داشته باشید که شکستگی این لامپ می‌تواند منجر به نشت مقداری جیوه شود. علاوه بر این، لوله‌های فلورسنت معمولاً سوسو می‌زنند که این سوسو زدن معمولاً همراه با انتشار اشعه فرا بنفش بوده و می‌تواند برای افرادی که نسبت به نور حساس هستند آزاردهنده باشد؛ به عنوان مثال پیشنهاد می‌شود افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی نظیر صرع، اوتیسم، لوپوس، سردرد مزمن و سرگیجه هستند از این منابع روشنایی استفاده نکنند.

استهلاک لامپ فلورسنت

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند سبب ناکارآمدی و فرسودگی لوله‌ها و لامپ‌های فلورسنت بشود. از جمله محدودیت‌های قابل توجه‌ای که برای این لامپ وجود داشته مربوط به فرکانس سوئیچینگ است. لامپ‌هایی که به صورت مداوم در حال خاموش و روشن شدن هستند، به علت فرسایش سطح الکترون تابش‌کننده کاتدها با سرعت بالا پیر خواهند شد. از دیگر محدودیت‌هایی که برای لامپ‌های فلورسنت وجود داشته مربوط به دمای کارکرد است؛ به طوری که دمای زیر انجماد می‌تواند موجب از کار افتادگی لامپ مذکور بشود. از آن جایی که این لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای گرمای کم‌تری را منتشر می‌کنند، توانایی ذوب کردن برف و یخ را نخواهند داشت.

دیمر ناپذیر

توجه داشته باشید که امکان اتصال لامپ‌های مبتنی بر فلورسنت به سوئیچ‌های دیمر ساخته شده برای لامپ‌های رشته‌ای فراهم نیست؛ چرا که بین دو نوع چراغ برق مذکور از لحاظ فیزیکی و عملکرد تفاوت‌هایی وجود دارد.

تأخیر در زمان روشن شدن لامپ

این دسته از لامپ‌ها در مقایسه با سایر لامپ‌ها به مدت زمان بیش‌تری برای روشن شدن نیاز خواهند داشت؛ به طوری که شما بایستی برای به حداکثر رسیدن نور لامپ‌های مذکور 10 الی 30 ثانیه صبر کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی لامپ فلورسنت به بررسی مزایا و معایبی که لامپ‌های مذکور داشته نیز پرداختیم و دانستیم که لامپ‌های فلورسنت ضمن داشتن طول عمر بالا و تولید گرمای کم‌تر نسبت به لامپ‌های رشته‌ای، قیمت بالاتری داشته و از لحاظ بهداشتی و زیست محیطی نیز می‌توانند آسیب‌زننده باشند. به نظر شما لامپ ال ای دی بهتر است یا فلورسنت؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این منبع نوری در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

56 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط