قیمت استابلایزر

قیمت استابلایزر؛ بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت

53 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید چه عواملی بر قیمت استابلایزر موثر هستند؟ استابلایزرها نمونه‌ای از دستگاه‌های الکترونیکی به حساب آمده که به منظور تأمین ولتاژ پایدار و ثابت برای تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی کاربرد دارند. کاربرد اصلی این تجهیزات تنظیم ولتاژ و جریان ورودی به مقداری ثابت و مطلوب بوده تا از خطرات ناشی از تغییرات و نوسانات ولتاژ برق جلوگیری به عمل آید. در ادامه با فاکتورهای موثر بر قیمت این دستگاه آشنا می‌شویم.

هر آنچه که باید درباره قیمت استابلایزر بدانید!

قیمت استابلایزر

استابلایزر چیست؟

قبل از این که بخواهیم به سراغ عوامل موثر بر قیمت استابلایزر برویم، در ابتدا بایستی که بدانیم استابلایزر چیست. استابلایزر دستگاهی بوده که می‌توان از آن برای تثبیت دامنه ولتاژ بهره برد. چنان‌چه ولتاژ ورودی در بازه مشخصی باشد، استابلایزر قادر است دامنه ولتاژ ورودی را در حد استاندارد تنظیم و تثبیت نماید. چنان‌چه میزان افت و خیز ولتاژ برق ورودی از توان استابلایزر بیش‌تر باشد، به منظور محافظت از تجهیزات جریان برق قطع می‌شود.

در واقع می‌توان گفت که استابلایزر نوعی اتوترانسفورماتور بوده که با برخورداری از یک سیستم کنترل، می‌تواند به شکل خودکار اقدام به تثبیت دامنه ولتاژ کند. میزان ولتاژ استاندارد برق ایران برای حالت تک فاز 220 ولت و برای حالت سه فاز 380 ولت در نظر گرفته شده است. استابلایزرهای تک فاز قابلیت تثبیت دامنه ولتاژ ورودی در بازه 248 – 175 ولت و استابلایزرهای سه فاز قابلیت تثبیت دامنه ولتاژ ورودی در دامنه 430 – 304 ولت را دارا هستند.

عوامل موثر بر قیمت استابلایزر

قیمت استابلایزر

اکنون که می‌دانیم استابلایزر چیست، در ادامه می‌خواهیم به بررسی فاکتورهایی که بر قیمت نهایی این دستگاه موثر بوده بپردازیم. عوامل گوناگونی نظیر شرایط بازار، نرخ ارز، کیفیت قطعات و موارد دیگری از جمله اصلی‌ترین پارامترهایی بوده که تعیین‌کننده قیمت این دستگاه هستند و می‌توانند موجب افزایش قیمت آن شوند. البته این نکته را نیز بایستی در نظر داشته باشید که قیمت تجهیزات مذکور متأثر از مجموعه‌ای فاکتورها بوده که در طولانی‌مدت نمایان می‌شوند. در ادامه با مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت استابلایزر آشنا می‌شویم:

تکنولوژی به کار رفته

استابلایزرها می‌توانند از فناوری‌های مختلفی برای کارکرد استفاده کنند که هر یک از آن‌ها قابلیت‌ها و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. از جمله تکنولوژی‌های استفاده شده در این تجهیزات می‌توانیم به آنالوگ، دیجیتال، سوئیچینگ، سه فاز و تک فاز اشاره داشته باشیم.

قابلیت تنظیم ولتاژ خروجی

مورد بعدی که موثر بر قیمت استابلایزر بوده، قابلیت تنظیم ولتاژ خروجی است. برخی از استابلایزرها قابلیت تنظیم ولتاژ خروجی را دارا هستند، در حالی که برخی نمونه‌های دیگر تنها می‌توانند یک ولتاژ خروجی ثابت را تأمین کنند. آن دسته از استابلایزرهایی که قابلیت تنظیم ولتاژ خروجی را داشته، عمدتاً مدار الکترونیکی پیچیده‌تری را دارا هستند. چنین دستگاه‌هایی با استفاده از پتانسیومترها، سوئیچ‌ها یا رابط کاربری دیجیتال می‌توانند اقدام به تنظیم ولتاژ خروجی کنند. چنین قابلیتی به کاربر اجازه می‌دهد تا ولتاژ خروجی را به صورت دلخواه و متناسب با نیاز خاص خود تنظیم نماید.

قدرت استابلایزر

مورد بعدی که می‌تواند بر قیمت استابلایزر موثر باشد، قدرت دستگاه است. منظور از قدرت دستگاه در واقع توانایی آن برای کنترل و تثبیت ولتاژ و فرکانس جریان الکتریکی است. در نظر داشته باشید که تأثیر قدرت این دستگاه بر قیمت آن می‌تواند بسته به نوع و کاربرد استابلایزر و بازار محلی، متفاوت باشد. این دستگاه‌ها در ظرفیت‌ها و قدرت‌های متنوعی در بازار قابل خرید هستند و طبیعتاً آن مدلی که ظرفیت و قدرت بالاتری داشته باشد، قیمت بیش‌تری نیز دارد.

تک فاز یا سه فاز بودن دستگاه

یکی دیگر از عواملی که بر قیمت استابلایزر موثر بوده، تک فاز یا سه فاز بودن آن است. منظور از تک فاز یا سه فاز بودن استابلایزر در واقع  تعداد فازهایی بوده توسط این دستگاه پشتیبانی می‌شود. استابلایزرهای تک فاز برای تأمین ولتاژ پایدار در سیستم‌های تک فاز مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که مدل سه فاز برای سیستم‌هایی به همراه سه فاز کارایی دارند. در کل استابلایزرهای سه فاز قابلیت ارائه توان بیش‌تری داشته و به همین علت قیمت آن‌ها در مقایسه با نوع تک فاز بیش‌تر است.

کیفیت قطعات در استابلایزر

قطعاتی که در فرایند تولید استابلایزرها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله اصلی‌ترین عوامل در قیمت این دستگاه هستند. هر اندازه کیفیت قطعات بالاتر، طول عمر و دوام تجهیزات بیش‌تر. با این حال هر اندازه کیفیت قطعات استفاده شده در استابلایزر بالاتر باشد، به همان نسبت قیمت استابلایزر نیز بیش‌تر خواهد بود.

فن هوشمند

فن‌های هوشمند از جمله تجهیزاتی هستند که اگر در ساختار استابلایزر به کار رفته باشند، موجب بهبود عملکرد و کارایی این دستگاه می‌شوند. به عنوان مثال، استابلایزر با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند می‌تواند به شیوه‌ای پیشرفته ولتاژ را کنترل کرده و موجب بهبود نوسانات برق شود. این قابلیت معمولاً به سنسورها، الگوریتم‌های پیچیده و تجهیزات هوشمند نیاز داشته و به تبع سبب افزایش هزینه تولید و نصب و در نهایت قیمت دستگاه می‌شود.

محافظت در برابر صاعقه

برخی از استابلایزرها می‌توانند از دستگاه در برابر آسیب‌های ناشی از صاعقه محافظت کنند که همین عامل نیز می‌تواند موجب افزایش قیمت تجهیزات مورد بحث شود.

فیلتر برای حذف نویز و شوک الکتریکی

در این تجهیزات برای حذف نویز و شوک الکتریکی از فیلترهای مختلفی بهره‌گیری می‌شود. آن چه که می‌تواند بر قیمت نهایی استابلایزر موثر باشد، نوع و کیفیت فیلتر و همچنین کارایی آن است.

گواهی کیفیت

گاهی اوقات استابلایزرها به گواهی‌های معتبر از سازمان‌ها یا انجمن‌های صنعتی نیاز دارند که دریافت مدارک مذکور نیازمند پرداخت مبالغ مختلفی است؛ در نتیجه هزینه گواهی کیفیت استابلایز نیز می‌تواند موجب افزایش قیمت نهایی آن شود. آن دسته از استابلایزرهایی که دارای گواهی کیفیت باشند، دستگاه‌های معتبرتری بوده و برای مشتریان نیز قابل اعتمادتر خواهد بود.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی استابلایزر به بررسی مواردی پرداختیم که به طور مستقیم بر قیمت استابلایزر موثر هستند. تکنولوژی به کار رفته، قابلیت تنظیم ولتاژ خروجی، قدرت استابلایزر، تک فاز یا سه فاز بودن، کیفیت قطعات، فن هوشمند، محافظت در برابر صاعقه، فیلتر برای حذف نویز و شوک الکتریکی و همچنین داشتن گواهی کیفیت از جمله مواردی بوده که بر قیمت نهایی این دستگاه تأثیرگذار هستند. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون استابلایزر و قیمت آن در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

53 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط