دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا؛ دستگاهی برای مبارزه با بیماری‌ها و آلرژی

52 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

در واقع، دستگاه تصفیه یا فیلتر هوا وسیله‌ای است که ناخالصی‌هایی مانند گرد و غبار، ذرات خاک، آلودگی‌ها و سایر ذرات معلق در هوا را پاک کرده و معمولا در سیستم‌های گرمایش و تهویه هوا برای بهبود کیفیت هوای داخلی ساختمان و محیط استفاده می‌شوند. فیلترهای هوا با به دام انداختن ذرات معلق از طریق جریان هوا، از گردش آنها در هوا جلوگیری کرده و هوا محیط را پاکیزه می‌کنند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی دستگاه تصفیه هوا پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

دستگاه تصفیه هوا و دلایل استفاده از آن

بهبود خواب با تصفیه‌کننده‌ هوا

همان‌طور که گفته شد، دستگاه تصفیه هوا وسیله‌ای برای  کاربردی است که با حذف ناخالصی‌هایی مانند گرد و غبار، ذرات خاک، آلودگی‌ها و سایر ذرات معلق در هوا، هوا داخلی محیط را پاک کرده و مانع بروز بیماری‌هایی مانند آسم و یا تنگی نفس می‌شود. دستگاه‌های تصفیه هوا با حذف ذرات مضر و آلاینده‌ها از هوا به بهبود کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم، کمک کرده و باعث حفظ سلامتی انسان و پاکیزگی محیط می‌شوند.

دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توانند برای بهبود کیفیت هوا داخل خانه، محل کار و سایر مکان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد داشته باشند. این دستگاه‌های کاربردی مزایا بسیار زیادی دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهبود کیفیت هوای داخل خانه، کاهش احتمال بروز آلرژی و آسم، کاهش بوها نامطبوع مانند بوی سیگار و بوی غذا و … اشاره کرد.

در واقع، دلایل مختلف و متعددی برای استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا وجود دارد که در قسمت زیر به ذکر برخی از مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • کاهش آلرژی: تصفیه کننده‌های هوا می‌توانند به کاهش تعداد آلرژن‌های موجود در هوا مانند گرده، کنه‌ها، گرد و غبار و شوره حیوانات کمک کرده و احتمال بروز بیماری‌هایی مانند آسم و تنگی نفس را کاهش دهند. این موضوع می‌تواند برای افرادی که از آلرژی و یا آسم رنج می‌برند، بسیار مفید بوده و آرامش‌بخش باشد؛
  • حذف ذرات مضر: دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توانند ذرات مضر مانند دود، هاگ‌های کپک و باکتری‌ها را ازهوا حذف کرده و با این عمل به بهبود کیفیت کلی هوا در خانه و یا محل کار شما کمک کنند:
  • بهبود خواب: دستگاه تصفیه‌کننده هوا با حذف آلاینده‌هایی که می‌توانند باعث تحریک سیستم تنفسی شما شوند، به بهبود کیفیت خواب شما کمک زیادی کرده که این امر منجر به خوابی آرام‌تر و شاداب‌تر می‌شود:
  • کاهش بوهای نامطبوع: تصفیه‌کننده‌های هوا می‌توانند به کاهش بوهای نامطبوع در خانه و یا محل کار شما مانند بوی غذا، بوی حیوانات خانگی و دود سیگار و … کمک کرده و از آزار تنفسی شما جلوگیری کنند:
  • حفظ سلامت انسان: دستگاه‌های تصفیه هوا می‌تواند با حذف ذرات مضر موجود در هوا که می‌توانند باعث مشکلات تنفسی مانند سرطان ریه، بیماری قلبی و سکته شوند، به حفظ سلامت شما کمک کرده و باعث شادابی اندام داخلی شما پس از هر بار تنفس می‌شوند.

علاوه‌بر موارد فوق، دلایل دیگری مانند کاهش عوامل شیمیایی، کاهش آلرژن‌های بیماری‌زا و جلوگیری از سرایت آن‌ها و … را نیز می‌توان مواردی برای استفاده از دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا برشمرد. تمامی این دلایل باعث می‌شوند تا استفاده از دستگاه تصفیه هوا به یک نیاز ضروری در شهرهای بزرگ و پرجمعیت و صنعتی تبدیل شود که استفاده از این نوع دستگاه کاربردی نیز می‌تواند در نهایت به بهبود سلامت شما و کاهش آلاینده‌ها و ذرات مضر در هوا محل زندگی شما کمک کند.

انواع دستگاه تصفیه هوا

انواع فیلتر تصفیه هوا

همان‌طور که گفته شد، دستگاه‌های تصفیه هوا کاربرد بسیار زیادی در موارد مختلف داشته و از این رو، در انواع و اقسام مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. انواع مختلفی از فیلترهای هوا در دستگاه تصفیه هوا وجود دارد که هر کدام دارای سطوح مختلف بازده فیلتر هستند. فیلترهای مکانیکی از یک مانع فیزیکی برای به دام انداختن ذرات استفاده می‌کنند، در حالی که فیلترهای الکترواستاتیک از بارهای الکتریکی برای جذب و به دام انداختن ذرات استفاده کرده و بهره می‌برند. در قسمت زیر به بررسی برخی از رایج‌ترین انواع دستگاه‌های تصفیه هوا پرداخته‌ایم.

۱. تصفیه‌کننده‌های هپا

این نوع تصفیه‌کننده‌های هوا از فیلترهایی با راندمان بالا برای به دام انداختن 99.97 درصد ذرات ناخالصی موجود در هوا (ذراتی به اندازه 3/0 میکرون یا بزرگتر) استفاده می‌شوند که از جمله این نوع ذرات ناخالصی می‌توان به گرد و غبار، گرده، شوره حیوانات خانگی و سایر مواد حساسیت‌زا اشاره کرد.

۲. تصفیه‌کننده‌های کربن فعال

دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا کربن فعال از فیلترهای کربن فعال برای حذف بو، گازها و مواد شیمیایی موجود در هوا استفاده می‌کنند. از این نوع تصفیه‌کننده‌ها به ویژه برای از بین بردن دود سیگار، بوی غذا و ترکیبات آلی فرار استفاده شده و موثر هستند.

۳. تصفیه‌کننده‌ هوا یو وی سی

دستگاه‌های تصفیه‌کننده‌ هوا یو وی سی از اشعه ماورای بنفش و یا همان یو وی برای از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها استفاده کرده و باعث کاهش میزان میکروب‌ها در محیط می‌شوند. از این تصفیه‌کننده‌ها اغلب در بیمارستان‌ها و سایر مراکز مراقبت‌های بهداشتی برای جلوگیری از گسترش عفونت و بیماری استفاده می‌شود.

۴. تصفیه‌کننده‌های هوای یونی

دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوای یونی‌، از یونیزه‌کننده‌ها برای به حرکت درآوردن ذرات موجود در هوا استفاده کرده و باعث می‌شود که آنها به سطوح و یا یکدیگر چسبیده و از هوا محیط خارج شوند. تصفیه‌کننده‌های هوای یونی به اندازه سایر انواع تصفیه‌کننده‌های هوا موثر و کاربردی نبوده و می‌توانند ازن مضر تولید کنند.

در حالت کلی می‌توان گفت، انواع مختلفی از تصفیه‌کننده‌های هوا در بازار وجود داشته که در اینجا برخی از مهم‌ترین آنها آورده شده‌اند. هر کدام از این دستگاه‌ها، با توجه به نوع فیلتر خود و روش‌های مختلف حذف ذرات ناخالصی از هوا، مشخص و استفاده می‌شوند. از این رو لطفا قبل از خرید دستگاه تصفیه‌ هوا، ابتدا به هدف خود از تهیه آن توجه کرده و متناسب با آن، اقدام به خرید کنید.

نتیجه‌گیری

یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند به عنوان دستگاهی ارزشمند برای خانه و یا محل کار شما مورد استفاده قرار گرفته و به بهبود کیفیت هوایی که تنفس می‌کنید و حفظ سلامت شما کمک کند، دستگاه تصفیه هوا است. برای اطمینان از عملکرد مطلوب و حفظ محیط داخلی سالم، تعویض و یا تمیز کردن منظم فیلترهای هوا طبق توصیه‌های سازنده بسیار مهم و اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی دستگاه تصفیه هوا پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

52 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط