باتری اتمی

باتری اتمی؛ چیستی، اجزا و عمر مفید

57 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید باتری اتمی چیست و چه خصوصیاتی دارد‌؟‌ باتری نوعی ذخیره‌کننده انرژی به حساب آمده که وظیفه اصلی آن تأمین انرژی مورد نیاز سیستم‌های برقی خودرو در زمان روشن یا خاموش بودن است و در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود. در ادامة این راهنما قصد داریم به بررسی چیستی باتری‌های اتمی بپردازیم. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد باتری اتمی بدانید!

باتری اتمی

منظور از باتری اتمی نوعی باتری بوده که صفحات داخل آن پیش از ساخت شارژ می‌شوند و به صورت دسته صفحه درمی‌آیند و در آخر مونتاژ خواهند شد. باتری‌های اتمی که تحت عنوان باتری سیلد مشهور بوده نوعی باتری پلمپ شده هستند. این باتری‌ها مجهز به درپوش یکپارچه‌ای بوده و بر خلاف باور عمومی دارای الکترولیت هستند؛ اما به علت جنس خاصی که داشته به افزودن آب مقطر نیازی ندارند. برای این که بتوان این باتری‌ها را تشخیص داد، بایستی که به ظاهر آن‌ها توجه کرد؛ چرا که پیچی برای افزودن اسید در ساختار آن‌ها تعبیه نشده است.

باتری‌های اتمی با کمک دو نوع فناوری کلسیم – کلسیم و کلسیم – سیلور تولید می‌شوند. همان‌طور که گفته شد برخی افراد بر این باور هستند که در ساختار باتری‌های اتمی هیچ‌گونه الکترولیت یا اسید وجود ندارد، در صورتی که این یک باور اشتباه است. در ساختار این تجهیزات هم‌چون باتری‌های اسیدی مقدار مشخصی از اسید مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به دلیل جنس و نوع صفحات استفاده شده در ساختار این باتری‌ها، الکترولیت آن‌ها کاهش پیدا نکرده و به همین خاطر نیازی به چک کردن سطح اسید نخواهد بود.

اجزای تشکیل‌دهنده باتری اتمی

اکنون که با چیستی باتری‌های اتمی آشنا شدیم، در ادامه برای درک بهتر ساختار این تجهیزات به بررسی اجزای سازنده آن‌ها خواهیم پرداخت:

پوستة باتری

پوستة این باتری‌ها از یک باکس پلاستیکی با جنس پلی کربنات به صورت سخت تولید شده و تحمل ضربات محکم را داشته و بر حسب ولتاژ باتری، تعداد سلول‌های آن کم و زیاد خواهد شد. به عنوان مثال، یک باتری 12 ولتی دارای 6 سلول یا خانه است. ناگفته نماند که اصول استاندارد ساخت باتری‌های خودرو برای هر خانه 2 ولت است.

درب باتری اتمی

باتری‌های اتمی مجهز به 6 درب هستند که این درب‌ها در محل سوراخ مخصوص ریختن الکترولیت نصب شده و روی آن‌ها یک سوراخ سوزنی ریز نیز در نظر گرفته می‌شود؛ قابل ذکر است که این سوراخ برای تخلیه گازهای تولید شده در خانه‌ها در نظر گرفته شده است.

نشان‌گر باتری

نشان‌گر باتری نوعی قطعه به شکل استوانه بوده که درون الکترولیت و داخل سلول باتری قرار می‌گیرد، از سوی دیگر این نشان‌گر از روی صفحة ساخته شده بالایی نیز قابل رویت است. اگر محل الکترولیت به قدری کاهش پیدا کند یا این که از بین برود یا آب آن بیش از اندازه تبخیر گردد که محلول به زیر استوانه برسد، در چنین شرایطی استوانه توسط دو صفحه کناری سفید رنگ بسته شده و ما رنگ استوانه را سفید خواهیم دید؛ در چنین شرایطی قطعاً باتری خراب شده است و بایستی نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

قطب مثبت باتری

قطب‌های باتری یا برجک‌های باتری متشکل از سرب هستند و از بالای درپوش پوستة باتری بیرون زده و از داخل به صفحات مثبت داخلی نصب می‌شوند. قابل ذکر بوده که قطب مثبت از قطب منفی قطر بزرگ‌تری دارد.

درپوش باتری اتمی

بخش بعدی این باتری درپوش بوده که از جنس پوسته تهیه شده و بعد از چیدن صفحات درون پوسته اصلی، درب‌های باتری روی این درپوش بسته خواهند شد.

الکترولیت

الکترولیت از یک حجم اسید سولفوریک غلیظ به اضافه 3 حجم آب مقطر تشکیل شده که بعد از ترکیب و خنک شدن به کار گرفته می‌شود؛ چرا که در زمان ترکیب آب مقطر با اسید سولفوریک، دمای الکترولیت به نقطه جوش صد درجه خواهد رسید.

صفحات عایق باتری اتمی

صفحات عایق داخل باتری اتمی که مابین صفحات مثبت و منفی قرار داده می‌شود، می‌تواند از جنس پشم شیشه و صمغ، فایبر گلاس و کائوچو باشد. البته امروزه رایج‌ترین جنسی که برای صفحات عایق باتری در نظر گرفته می‌شود پی وی سی است؛ صفحات مذکور از اتصال صفحات مثبت و منفی جلوگیری به عمل خواهند آورد.

عمر مفید باتری‌ اتمی

باتری اتمی

عمر مفید باتری‌های اتمی به فاکتورهای مختلفی نظیر نوع باتری، کیفیت ساخت و نحوة نگهداری از آن بستگی دارد. باتری‌های اتمی از فرایند رادیواکتیو به منظور تولید انرژی الکتریکی بهره می‌برند؛ به همین علت طول عمر آن‌ها نسبت به باتری‌های معمولی بیش‌تر است.

قابل ذکر بوده که این باتری‌ها از نظر ساختاری برای طول عمر مابین 5 الی 10 سال تولید می‌شوند، اما این بازه زمانی برای طول عمر باتری تا حد قابل توجه‌ای به نحوة استفاده از باتری وابسته است. چنانچه این باتری به صورت مکرر شارژ و دشارژ شود، طول عمر آن کاهش پیدا خواهد کرد.

اگر تمایل دارید که طول عمر باتری اتمی را افزایش دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که موارد زیر را رعایت نمائید:

  • اگر سطح شارژ باتری به زیر 50 درصد رسید اقدام به شارژ مجدد آن کنید؛
  • توصیه می‌شود سطح الکترولیت باتری را در مقدار مشخص شده نگه داشته و از کاهش سطح آن اجتناب کنید. فراموش نکنید که این مدل از باتری‌های خودرو به مراقبت نیازی نخواهند داشت:
  • انجام اقدامات پیش‌گیرانه و مراقبت‌های لازم برای فصول سرد و گرم با در نظر گرفتن نوع آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید می‌تواند بر روی طول عمر باتری مورد نظر تأثیر مثبت داشته باشد:
  • اگر قصد استفاده از باتری برای طولانی مدت ندارید، توصیه می‌شود گیره‌های نگهدارنده یا بست را باز کنید؛
  • چک کردن دوره‌ای سر باتری و تسمه دینام و تمیز کردن این تجهیز در خودرو می‌تواند بر افزایش طول عمر آن موثر باشد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی باتری اتمی به بررسی اجزای تشکیل‌دهنده و مواردی که می‌تواند سبب افزایش طول عمر این باتری شود پرداختیم و دانستیم که باتری‌های اتمی برخلاف تصور اکثریت از مقدار مشخصی الکترولیت بهره می‌برند. آیا تجربه استفاده از باتری‌های اتمی در خودرو را دارید؟ به نظر شما باتری‌های اسیدی بهتر هستند یا اتمی؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با باتری‌های اتمی در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

57 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط