معرفی چند مدل لامپ هوشمند

لامپ هوشمند؛ چیستی، قابلیت‌ ها و معروف‌ترین ها

269 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید لامپ هوشمند چیست و چه برتری‌هایی در مقایسه با لامپ‌های معمولی دارد؟ لامپ‌های هوشمند نوعی لامپ ال ای دی به حساب می‌آیند که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته و می‌توان آن‌ها را از راه دور خاموش یا روشن کرد. علاوه بر این، کاربران این لامپ‌ها قادر هستند که از راه دور تجهیزات روشنایی مذکور را برنامه‌دهی کرده و یا این که شدت نور آن‌ها را کم یا زیاد کنند.

هر آنچه که باید درباره لامپ هوشمند بدانید!

لامپ هوشمند فیلیپس هیو (Philips Hue)

لامپ هوشمند چیست؟

لامپ‌های هوشمند نمونه جدید از انواع تجهیزات روشنایی پرطرفدار به حساب می‌آیند که پس از عرضه به بازار به سرعت مورد استقبال عموم قرار گرفته و در دسته محصولات اتوماسیون خانه و اینترنت اشیاء قرار می‌گیرند. از آن‌جایی که پروتکل‌های اختصاصی اتوماسیون خانه وجود داشته، می‌توان لامپ‌های هوشمند را به واسطه اپلیکیشن موبایل و یا هاب مرکزی کنترل نمود. همچنین، به دلیل این که لامپ‌های مورد بحث امکان اتصال به اینترنت را نیز دارند، می‌توان به آن‌ها امکاناتی نظیر دوربین‌های تورکار و سنسورهای مختلف را نیز اضافه کرد.

دلایل مختلفی برای استفاده از لامپ‌های هوشمند وجود دارد؛ به عنوان مثال شما می‌توانید زمانی که در مسافرت هستید، امنیت خانه را با روشن نگه داشتن لامپ‌ها تأمین کنید. در چنین شرایطی احتمال این که خانة شما مورد سرقت قرار گیرد، به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد. افزون بر این، لامپ‌های مذکور با بهره‌گیری از علم نورپردازی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند سطح ملاتونین بدن را در طول روز کاهش داده و در شب افزایش دهند؛ از این رو می‌توانید خواب راحت‌تری داشته باشید.

قابلیت‌های لامپ‌های هوشمند

این لامپ‌ها به دلیل این که دارای تکنولوژی هوشمند هستند، از یک سری قابلیت برخوردار بوده که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • امکان کاهش یا افزایش شدت نور بر حسب نیاز (دیمر شدن)؛
  • امکان کنترل از راه دور به کمک اپلیکیشن؛
  • امکان نصب تعدادی از لامپ‌ها با یکدیگر؛
  • نصب و راه‌اندازی سریع و ساده؛
  • تغییر رنگ لامپ و امکان کنترل به کمک دستیار صوتی؛
  • امکان افزودن امکاناتی هم‌چون سنسور دما، ساعت، پخش موسیقی و مواردی از این دسته؛
  • قابلیت برنامه‌دهی به منظور روشن یا خاموش کردن لامپ‌ها؛
  • خاموش یا روشن کردن لامپ‌ها به صورت خودکار با حسگر حرکت.

معرفی معروف‌ترین لامپ‌های هوشمند

لامپ هوشمند شیائومی Yeelight

این دسته از تجهیزات دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. اگر قصد استفاده از لامپ هوشمند را دارید، خوب است که با انواع مختلف این تجهیزات؛ به ویژه معروف‌ترینِ آن‌ها آشنا شوید:

فیلیپس هیو  (Philips Hue)

از جمله قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین لامپ‌های هوشمند و بدون سیم، لامپ هیو بوده که محصول شرکت مشهور فیلیپس است. لامپ مذکور برای نخستین بار در سال 2012 به بازار عرضه شد و با این حال هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. تجهیزات روشنایی هیو فیلیپس دارای انواع مختلفی بوده که یکی از آن‌ها نسخه بلوتوثی است و قیمت نسبتاً مقرون به صرفه‌ای دارد. از آن‌جایی که این مدل از انواع فیلیپس هیو از تکنولوژی بلوتوث پشتیبانی کرده، امکان کنترل از راه دور را نداشته و بایستی که برای کنترل آن در خانه حضور داشته باشید.

از جمله ویژگی‌های این مدل لامپ هوشمند می‌توانیم به کیفیت بالای روشنایی آن در مدل‌های رنگی و سفید اشاره داشته باشیم. گرمای نور سفید این لامپ‌ها مابین 2200 الی 6500 کلوین بوده و دارای شانزده میلیون طیف نوری متنوع است. از دیگر موارد مربوط به لامپ‌های مذکور این بوده که به همراه تجهیزات جانبی به بازار عرضه شده و همچنین کاربری بسیار ساده و لذت‌بخشی دارند.

نانولیف  (Nanoleaf)

از دیگر انواع لامپ هوشمند پرطرفدار می‌توانیم نانولیف را به شما معرفی کنیم. نانولیف یکی از پرطرفدارترین تولیدکنندگان تجهیزات روشنایی بوده که یکی از اصلی‌ترین محصولات آن پنل نوری هوشمند است. شما می‌توانید در صورت نیاز اقدام به خرید پنل نانولیف کرده و آن ر به دیوار متصل نموده و از نمایش نور و تغییر رنگ‌ها لذت ببرید. شایان ذکر است که پنل‌های نوری هوشمند نانولیف با سیری، الکسا و همچنین دستیار گوگل سازگار بوده و امکان هماهنگ‌سازی پخش نور آن‌ها با موسیقی فراهم است. علاوه بر این، شما می‌توانید با کمک یک برنامه، رنگ هر بخش از این پنل را به دلخواه تنظیم کرده و شاهد بازی نور پنل هوشمند باشید.

لامپ هوشمند شیائومی  (Shiyomi)

برند شیائومی یکی از برندهای محبوب در زمینه تولید انواع گوشی‌های هوشمند بوده که یکی از تولیدات آن، لامپ‌های هوشمند است. در ادامه با برخی از محبوب‌ترین لامپ‌های هوشمند برند مذکور آشنا خواهیم شد:

  • لامپ Mi LED

می‌توان گفت یکی از مقرون به صرفه‌ترین لامپ‌های هوشمندی که در بازار وجود داشته، لامپ شیائومی سری Mi LED است و می‌توان آن را با کمک اپلیکیشن Mi Home کنترل کرد. قابل ذکر است که این اپلیکیشن در نسخه‌های اندروید و آی او اس در بازار وجود دارد. این مدل از لامپ‌ها نیز با آمازون الکسا و دستیار گوگل سازگاری داشته و می‌توان آن‌ها را به صورت آنلاین کنترل کرد. از ویژگی‌های بارز این مدل از لامپ‌های هوشمند می‌توانیم به کنترل میزان نور، خاموش یا روشن کردن و انتخاب یکی از ۱۶ میلیون رنگ آن‌ها اشاره داشته باشیم. ناگفته نماند که این مدل لامپ هوشمند مصرف انرژی کمی داشته و عمر مفید آن نیز بیش از 20 سال است.

  • لامپ Yeelight

لامپ مذکور نیز از 16 میلیون رنگ پشتیبانی کرده و می‌توانیم شدت نور آن را تغییر بدهیم. علاوه بر این، لامپ مذکور امکان اتصال به روتر وای فای را نیز دارد. از لحاظ قیمت، این دسته از لامپ‌ها در مقایسه با مدل قبلی گران‌تر هستند و با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مثل Apple HomeKit، الکسا، Google Assistant می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

سخن پایانی

لامپ هوشمند یکی از برترین و جدیدترین تجهیزات روشنایی به حساب می‌آید که در مقایسه با لامپ‌های قدیمی و غیرهوشمند قابلیت‌ها، امکانات و مزیت‌های بسیار بیش‌تری دارد. شما می‌توانید با استفاده از لامپ‌های هوشمند حتی زمانی که در خانه حضور ندارید، میزان روشنایی لامپ‌ها را کنترل کرده یا این که اقدام به خاموش یا روشن کردن آن کنید. آیا تجربه استفاده از لامپ‌های هوشمند را دارید؟ به نظر شما لامپ‌های هوشمند گزینه بهتری هستند یا لامپ‌های معمولی؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با لامپ‌های هوشمند و مزایایی که دارند در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل بنویسید.

269 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط