تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ کم مصرف

تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف

449 بازدید آموزش در صنعت برق

لامپ‌های کم مصرف و و ال ای دی هردو دارای طرفداران زیادی هستند و جزو محبوب‌ترین انواع لامپ در بازار محسوب می‌شوند. اما تفاوت این دو لامپ در چه چیزی است؟ در این نوشتار به بررسی تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ کم مصرف پرداخته و در ادامه به کاربردها و کارکرد‌های هرکدام را بررسی خواهیم کرد.

 لامپ کم‌مصرف چیست؟

لامپ های کم مصرف انواع متفاوتی از لامپ‌های CFL و یا فلورسنت فشرده هستند که در ساخت آن‌ها از مواد متفاوتی مانند اکسید جیوه استفاده ‌شده و ساختار داخلی آن‌ها نیز با فلورسنت پوشیده شده است.

 نحوه عملکرد لامپ کم‌مصرف

نحوه کارکرد لامپ کم‌مصرف بدین گونه است که لامپ از لوله شیشه‌ای یا یک حباب کم‌مصرف و با گاز جیوه پر شده است. شیوه کارکرد آن بدین‌صورت ‌باشد که در هنگام کار کردن آن انرژی الکتریکی از بالاست عبور نموده با عبور جریان الکتریکی گاز جیوه تحریک‌شده و نور ماوراء بنفش نامرئی را تبدیل می‌کند. این لامپ‌ها دارای یک پوشش فسفری نیز بوده که بر اساس آن نور نامرئی به مرئی تبدیل‌شده و فضا را روشن می‌نماید.

ساختار لامپ کم‌مصرف

در داخل لوله لامپ کم‌مصرف انواع جوک‌های الکترونیکی قرارگرفته‌اند که وظیفه انتقال جریان به داخل لوله را بر عهده‌ دارند. لامپ‌های کم‌مصرف از یک برد الکترونیکی کوچک، تعدادی خازن و چند قطعه دیگر فلزی تشکیل‌شده تا لامپ روشن گردد.

لامپ ال ای دی با لامپ کم مصرف چه تفاوتی دارد؟

لامپ ال ای دی چیست؟

لامپ ال‌ای دی به لامپی گفته می‌شود که برای ایجاد روشنایی از انواعی از ای‌ای دی استفاده ‌می‌شود. این ال ای دی‌ها دارای انواع متفاوتی بوده و کارکردهای مختلفی دارند.

در میان انواع متفاوتی از لامپ‌ها از دو مدل ال‌ای‌دی استفاده می‌شود که در صورت شناخت آن‌ها می‌توان تفاوت این نوع از لامپ‌ها را با سایر لامپ‌ها به شیوه‌ای راحت‌تر تشخیص دهید.

 نوع اول این ال‌ای دی‌ها به پاور مشهور بوده و در بیشتر در لامپ‌ها به کار می روند. این نوع دارای مصرف انرژی بیشتری بوده و طبعا نور بیشتری را نیز تولید می‌کنند. این مورد در بازار در انواع متفاوتی از لامپ‌ها به‌کاررفته و ساختار آن‌ها نیز بسیار متفاوت است.

مورد دوم این ال‌ای دی‌ها به اس‌ال‌دی شهرت دارند. این دسته دارای مصرف برق کمتری بوده و همچنین نور کمتری را نیز بر همین اساس تولید خواهند کرد.

 اما می‌توان تعداد زیادی از ال‌ای‌دی های دومی را در یک مجموعه به‌کاربرده تا میزان روشنایی آن بسیار بالا برود.

مهم‌ترین مزایای لامپ ال‌ای ‌دی

1- دارای طول عمر بسیار بالایی هستند.

2- دارای طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی هستند.

3- دارای ولتاژهای متفاوتی بوده و ساختار و کارکرد آن‌ها متفاوت است.

تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ کم مصرف

 برای بررسی اختلاف لامپ‌های متفاوت باید مزایا و کارکردهای هرکدام را به‌صورت جداگانه بررسی و آن‌ها را از نظر شرایط مختلف بررسی کرد.

بازده نوری

بازده نوری یک لامپ برابر است با مقداری نوری که از آن ساطع می‌شود در برابر مقدار انرژی مصرف‌شده لامپ است. در لامپ‌های کم‌مصرف میزان این بازده در برابر لامپ‌های ال ای دی کمتر است. واحد مصرف آن بر اساس لومن سنجیده می‌شود به‌طور مثل میزان بازده یک لامپ کم‌مصرف 70 لومن و میزان بازده یک لامپ ال‌ای دی برابر 160 لومن در همان مقدار برق مصرفی است.

فرق لامپ ال ای دی با لامپ کم مصرف

 کیفیت نوردهی

 کیفیت نوردهی لامپ‌های ال ای دی بسیار بیشتر از لامپ‌های کم‌مصرف است، بدین‌صورت که در برخی از لامپ‌های کم‌مصرف مقداری از آن سوسو می‌کند که البته این سوسو تنها با دقت بلا قبل مشاهده است. لامپ‌های ال ای دی دارای انواع متفاوتی از نور رنگی هستند، درحالی‌که میزان رنگ‌دهی لامپ‌های کم‌مصرف کمتر است.

 مسائل زیست‌محیطی

 در لامپ‌های کم‌مصرف از انواع متفاوتی از جیوه استفاده می‌شود. در صورت شکسته شدن برای محیط‌زیست بسیار مضر است. این گاز سمی برای انواع پوست‌های حساس و همچنین بیمار سرطانی می‌تواند کشنده باشد. لذا در صورت شکسته شدن این لامپ به‌سرعت محیط را ترک کنید.

 در مقابل لامپ‌های ال‌ای دی دارای شرایط بسیار بهتری از این باره بوده و رد ساخت آن‌ها از هیچ ماده سرب‌داری استفاده نخواهد شد. در صورت خراب شدن نیز قابلیت بازیافت را داشته و می‌توان از مواد اولیه آن دوباره استفاده کرد.

طول عمر

طول عمر لامپ‌های ال ای دی بسیار بالاست و میزان این طول عمر تا 160 هزار ساعت می‌رسد، درحالی‌که طول عمر لامپ‌های کم‌مصرف نهایت ده هزار ساعت بوده و با هر بار روشن یا خاموش شدن میزان آن کاهش می‌یابد.

سخن پایانی

 در مقایسه بررسی تفاوت‌های انواع لامپ‌های کم مصرف و ال‌ای دی به نظر می‌رسد که ساختار و طول عمر لامپ‌های ال ای دی بسیار بهتر بوده و کارکرد آن‌ها هم بهتر است. لذا به نظر نگارنده بهترین نوع لامپ ال‌ای دی بوده و با آن می‌توان سلامت و نرو زیباتری را در منزل داشت.

ضمن تشکر از شما بابت مطالعه مقاله فوق، امیدواریم که مطالعه مطالب زیر نیز برای بالا بردن سطح آگاهی شما مفید باشند:

انواع لامپ ال ای دی

شکستن لامپ های مهتابی و کم مصرف چه ضرری برای سلامتی دارد ؟

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

لامپ زرد بهتر است یا سفید؟

انواع لامپ‌های کم‌مصرف

تفاوت لامپ سفید و مهتابی چیست؟

معرفی چند مدل لامپ هوشمند

چرا لامپ ال ای دی ؟

همه چیز در مورد لامپ ال ای دی

لامپ تشخیص رنگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

همه چیز در مورد لامپ هالوژن

لامپ رشد گیاه، جایگزینی برای نور طبیعی خورشید

تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی چیست؟

لامپ کرسی چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی انواع قالب لامپ

تعمیر لامپ ال ای دی در منزل، آموزش قدم به قدم ساده و سریع

449 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط