نصب کولر اسپلیت

نصب کولر اسپلیت؛ مهم‌ترین نکات و استانداردهای نصب

97 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید هنگام نصب کولر اسپلیت باید چه نکات و استانداردهایی را رعایت کرد؟ کولر گازی یا اسپلیت از جمله دستگاه‌های سرمایشی پرکاربرد بوده که می‌بایست برای نصب و راه‌اندازی صحیح آن نکاتی مد نظر قرار گیرد. در ادامه این راهنما با نکات مذکور آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

ضرورت رعایت اصول و استانداردهای نصب کولر اسپلیت

نصب کولر اسپلیت

کولرهای اسپلیت هم‌چون سایر وسایل مکانیکی و الکترونیکی نیازمند رعایت استانداردهای خاصی برای نصب بوده که بسیار حائز اهمیت هستند. قابل ذکر بوده که عدم رعایت استانداردهای مذکور سبب می‌شود که در شرایط بهره‌برداری به این دستگاه آسیب رسیده و به تعمیر و تعویض نیاز پیدا کنید. ناگفته نماند که هزینه تعمیر و تعویض کولر با توجه به شدت خرابی آن می‌تواند بسیار بالا و هنگفت باشد؛ از این رو توصیه می‌شود نصب کولر اسپلیت با در نظر گرفتن تمامی نکات مربوط به نصب صورت گیرد.

علاوه بر این، توصیه می‌شود که اگر در زمینه نصب و راه‌اندازی کولر اسپلیت تجربه نداشته و دوره آموزشی مرتبط با آن را پشت سر نگذاشته‌اید، هیچ‌گاه اقدام به نصب این دستگاه به تنهایی نکنید. تکنسین‌های نصب کولر گازی با در اختیار داشتن دانش و تخصص و همچنین مهارت فنی می‌توانند این کار را به نحو احسن به انجام رسانند.

استانداردهای نصب کولر اسپلیت: پیش از نصب

برآورد میزان ظرفیت مورد نیاز

میزان ظرفیت مورد نیاز کولر بر اساس متراژ فضای مسکونی یا اداری، تعداد دفعات باز و بسته شدن پنجره، افراد ساکن، شرایط آب و هوایی منطقه و همچنین نوع کاربری ساختمان محاسبه خواهد شد. چنان‌چه به این مورد توجه نشود، نه تنها تهویه مطبوع به خوبی در محل فراهم نشده بلکه ممکن است مجبور به پرداخت هزینه بیش‌تری برای انرژی برق مصرفی نیز بپردازید.

نصب کولر اسپلیت توسط فرد آموزش‌دیده

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، تنها افرادی که آموزش‌های لازم در رابطه با نحوه نصب این دستگاه را پشت سر گذاشت‌اند، می‌توانند بر حسب استانداردهای مورد نیاز دستگاه مذکور را راه‌اندازی کنند.

داشتن گارانتی

مورد بعدی که پیش از نصب باید در نظر گرفته شود، برخورداری از گارانتی است. توصیه می‌شود خرید کولر گازی را از شرکتی انجام دهید که در کنار ارائه محصولی مرغوب، گارانتی و خدمات نصب و تعمیر را نیز ارائه دهد.

صدور و ارائه فاکتور

مورد بعدی که پیش از نصب کولر اسپلیت باید در نظر گرفته شود، صدور فاکتور است. کارشناسان شرکت ارائه‌کننده خدمات سرویس و نصب کولر می‌بایست پس از ارائه خدمات، فاکتور صادر کنند.

استانداردهای نصب کولر اسپلیت: در حین نصب

نصب کولر اسپلیت

رعایت ارتفاع مناسب از زمین

پس از خرید کولر اسپلیت از یک مجموعه معتبر بر حسب نیاز خود و همچنین مطمئن شدن از این که کارشناس نصب کولر از مهارت و تجربه کافی در حیطه نصب و سرویس کولر برخوردار بوده، اکنون نوبت به نصب و راه‌اندازی این دستگاه می‌رسد. در چهارچوب استانداردهای نصب کولر اسپلیت لازم است که کارشناس نصب ارتفاع مناسب برای نصب کولر را در نظر داشته باشد. بهترین و مناسب‌ترین ارتفاع برای نصب این دستگاه از زمین، 2.30 الی 3.20 سانتی‌متر است.

تراز بودن محل نصب کولر

از دیگر نکاتی که لازم است در زمان نصب این دستگاه مد نظر قرار گیرد، تراز بودن محل نصب است. توجه داشته باشید که عدم توجه به این مورد می‌تواند سبب نشتی آب از کولر گردد.

عدم نصب دستگاه بیرونی در نزدیکی مولدهای حرارتی

از دیگر نکاتی که لازم به رعایت بوده، نصب نکردن یونیت خارجی در نزدیکی مولدهای حرارتی است؛ چرا که نصب این دستگاه در چنین مکانی موجب افت راندمان و همچنین آسیب‌رسی به دستگاه خواهد شد. در این بخش لازم است به این نکته هم اشاره‌ای داشته باشیم که یونیت داخلی نیز به هیچ عنوان نباید در محلی که پر از گرد و غبار بوده نصب گردد؛ چرا که نصب یونیت داخلی در این شرایط نیز می‌تواند تأثیر منفی بر راندمان دستگاه داشته باشد. مناسب‌ترین محل برای نصب پنل بیرونی کولر با در نظر گرفتن میزان صدای دستگاه، تابش آفتاب، میزان استحکام محل نصب و همچنین رعایت استانداردهای نصب و راه‌اندازی تعیین خواهد شد.

عدم نصب دستگاه در معرض صدای شدید و لرزش

یکی دیگر از اصلی‌ترین نکاتی که بر حسب استاندارد نصب کولر اسپلیت باید در نظر قرار داده شود این است که به هیچ وجه دستگاه در محلی که ممکن است لرزش و صدای شدید وجود داشته باشد نصب نشود. توجه داشته باشید که نصب دستگاه در چنین شرایطی می‌تواند روی قطعات حساس آن تأثیر به شدت منفی بگذارد.

لوله‌کشی استاندارد

در کنار رعایت ارتفاع، لوله‌کشی دستگاه نیز بسیار حائز اهمیت است. لوله‌کشی کولر اسپلیت می‌بایست متناسب با نوع، برند و سایز دستگاه صورت گرفته و طول و ارتفاع لوله بر حسب موارد مذکور انتخاب شود. قابل ذکر بوده که در لوله‌کشی حداقل ارتفاع چندان اهمیتی ندارد اما طول لوله‌کشی می‌بایست با در نظر گرفتن مدل دستگاه و اجزای تشکیل‌دهنده آن هم‌چون فاصله کندانسور با پنل بین 5 الی 7.5 متر در نظر گرفته شود.

در صورتی که نیاز باشد می‌بایست به منظور ممانعت از تجمع روغن پنل کولر و همچنین پوسیدگی آن، از تله روغن استفاده نمود. پس از اتمام عملیات لوله‌کشی می‌توان برای در معرض دید نبودن لوله‌ها از داکت بهره برد.

استاندارد نصب کابل ارتباطی

کابل‌های ارتباطی نیز می‌بایست بر حسب استاندارد نصب کولر اسپلیت، مدل دستگاه، سایز کولر و مواردی از این قیبل تعیین شود. قابل ذکر بوده که برای برخی از مدل‌های دستگاه به کابل‌هایی برای فاز، نول و… نیاز خواهد بود.

خروج اکسیژن و رطوبت از لوله‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که تکنسین نصب کولر در نظر دارد، اطمینان حاصل کردن از خروج هرگونه رطوبت و اکسیژن باقی مانده در لوله‌ها است. کارشناس نصب به منظور خروج رطوبت و اکسیژن باقی مانده از لوله‌ها اقدام به ایجاد خلاء خواهد کرد؛ چرا که باقی ماندن اکسیژن و رطوبت می‌تواند سبب گرفتگی مسیر، افزایش غلظت گاز، بر هم زدن فشار گاز و… شده که تمامی موارد مذکور منجر به آسیب‌رسی به کولر خواهند شد.

تست نهایی کولر اسپلیت

در این مرحله تکنسین لوله‌ها را با استفاده از گاز ازت (نیتروژن) پر کرده و از کولر تست نشتی خواهد گرفت. چنان‌چه دستگاه دچار نشتی نشود، آماده استفاده است.

سخن پایانی

کولر اسپلیت از جمله دستگاه‌های سرمایشی پرطرفدار در ایران به حساب آمده که نصب و راه‌اندازی آن مستلزم رعایت اصول و استانداردهای خاصی است. با رعایت نکات نصب کولر اسپلیت می‌توان از قدرت سرمادهی این دستگاه نهایت استفاده را برد. شما چه نکات دیگری را می‌شناسید که لازم است در زمان نصب این دستگاه رعایت شود؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را پیرامون نصب کولر گازی با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

97 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط