بست کمربندی و کاربرد آن در برق

493 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

تمامی ما با انواع سیم‌ها و کابل‌های برق که در تمامی مکان‌ها دیده میشود آشنایی داریم. گاهی اوقات سیم‌ها و کابل‌های برق باعث ایجاد به هم ریختگی می‌شوند و این مورد ایجاد سردرگمی می‌کند؛ به همین دلیل می‌توان با استفاده از یک سری ابزارها این به هم ریختگی‌ها را از بین برد و به سیم‌ها و کابل‌ها نظم و ترتیب داد. در این مطلب می‌خواهیم در مورد بست کمربندی و کاربرد آن در برق با شما صحبت کنیم و به شما بگوییم چگونه می‌توانید از این ابزار استفاده کنید؛ بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بست کمربندی چیست؟

بست کمربندی در واقع یک نوع ابزار بسیار کاربردی و پر استفاده است که در صنایع برق و الکترونیک به وفور از آن‌ها استفاده می‌شود. در واقع سیم‌ و کابل‌های برق هر کدام رنگ‌ها و مشخصات متفاوتی دارند اما شلختگی بین آن‌ها باعث می‌شود نتوانیم به درستی از آن‌ها استفاده کنیم. بست کمربندی برای دسته‌بندی کردن، نظم دادن، جمع کردن، بستن و سفت کردن سیم و کابل‌ها استفاده می‌شود. در واقع شما می‌توانید سیم‌ها و کابل‌ها را به صورت جداگانه دسته‌بندی کنید تا نظم و ترتیب آن‌ها حذف شود. افرادی که کارهای صنعتی و برقی دارند به خوبی با بست کمربندی آشنا هستند و به دلیل حجم کمی که دارد، به وفور از آن استفاده می‌کنند.

بست کمربندی از پلاستیک ساخته شده است و مقاومت بسیار بالایی دارد. در واقع اندازه مقاومت این ابزار باعث می‌شود تا شما نتوانید به هیچ عنوان این وسط را باز کنید مگر این که از ابزارهای تیز مانند چاقو و قیچی استفاده کنید. جالب است بدانید که این ابزار پرکاربرد، بسیار مقرون به صرفه و ارزان است و شما با پرداخت هزینه‌ای ناچیز می‌توانید این ابزار را خریداری کنید. بسیاری از افراد از این ابزار برای لیبل‌گذاری و اتصال وسایل و ابزارها استفاده می‌کنند.

بست کمربندی

ظاهر بست کمربندی به چه صورت است؟

همان‌طور که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم، بست کمربندی از پلاستیک فشرده ساخته شده است و مقاومت بسیار بالایی دارد. این ابزار شبیه به کمربند است و روی آن دندانه‌هایی وجود دارند و یک سگک در یک طرف آن ایجاد شده و در طرف دیگر یک شاخک وجود دارد که از طریق سگک عبور می‌کند و بعد از این که شاخک را می‌کشیم، دیگر نمی‌توان این بست را باز کرد؛ زیرا دندانه‌ها از باز شدن آن جلوگیری می‌کنند.

قیمت بست کمربندی

همان‌طور که می‌دانید، قیمت تمامی اجناس روز به روز در حال تغییر است و در مورد قیمت بست کمربندی نیز شرایط به همین صورت می‌باشد. در واقع بست کمربندی قیمت بسیار پایینی دارد اما بستگی دارد شما چه نوع بست کمربندی را انتخاب کنید؛ زیرا این بست‌ها از نظر جنس، برند و سایز با یکدیگر متفاوت هستند. اگر شما بست کمربندی خارجی بخواهید، قطعاً قیمت آن‌ از نمونه‌های ایرانی بیشتر است.

معمولاً بست‌های کمربندی از جنس پلاستیک فشرده هستند اما اگر می‌خواهید از بست کمربندی که از مواد ضد یووی ساخته شده است استفاده کنید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید. یک عامل موثر دیگر در قیمت بست کمربندی سایز آن است که بستگی دارد شما بست کمربندی را برای چه کاری بخواهید و سایز و ضخامت آن را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. در ادامه انواع بست کمربندی را برای شما را نام می‌بریم و در مورد آن‌ها توضیحاتی خواهیم داد.

انواع بست کمربندی

در قسمت بالا اشاره کردیم که بست‌های کمربندی انواع و اقسام مختلفی دارند و به همین دلیل قیمت آن‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد. در این قسمت می‌خواهیم انواع بست کمربندی را برای شما نام ببرید تا بتوانید با آگاهی بیشتر بست کمربندی مورد نیاز خود را تهیه کنید و بتوانید به بهترین نحو از آن استفاده کنید.

بست کمربندی پلاستیکی

بست کمربندی پلاستیکی

بیشتر بست‌های کمربندی که در بازار به فروش می‌رسند بست پلاستیکی هستند و این بست انواع و اقسام مختلفی دارند. بست پلاستیکی از جنس پلی آمید است و کمی خشک و شکننده می‌باشد به همین دلیل نباید به هیچ عنوان آن‌ها را در دماهای پایین و فضای سرد قرار داد. بهتر از این به بعد در فضای آزاد قرار نگیرد و در صورتی که بسته‌بندی آن‌ها را باز کردید نهایتاً تا ۳۰ روز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بست استنلس استیل

این بست کمربندی دارای مقاومت بسیار بالایی است و در برابر اشعه خورشید آسیب نمی‌بیند. شما می‌توانید از این بست در تمامی مکان‌های خشک و یا مرطوب استفاده کنید. این بست کمربندی در محیط‌های باز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر می‌خواهید اجسام سنگین را به یکدیگر وصل کنید، این نوع بست کمربندی را مورد استفاده قرار دهید.

بست استنلس استیل

مزایای بست کمربندی

در قسمت‌های بالا به شما اشاره کردیم که می‌توانید از بست کمربندی استفاده‌های بسیاری کنید. در واقع این وسیله‌ها باعث مرتب کردن و دسته‌بندی ابزارها و وسایل شما می‌شود و می‌توانید کابل‌های برق خود را با استفاده از رنگ‌های بست کمربندی لیبل‌گذاری کنید. استفاده از بست کمربندی بسیار راحت و آسان می‌باشد و شما می‌توانید به راحتی وسایل خود را به یکدیگر وصل کنید و آن‌ها را نظم و ترتیب دهید.

بست کمربندی قیمت بسیار پایینی داشته و معمولا مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی دارد. بست‌های کمربندی استحکام بالایی دارند و در نتیجه در برابر خوردگی و یا ساییدگی آسیب نمی‌بیند. همچنین در صورت قرارگیری در محیط اسیدی این بست‌ها مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

نکات مهم در خرید بست کمربندی

قبل از خرید بست کمربندی نیاز خود به آن را بشناسید و بدانید که از این بست برای چه کاری می‌خواهید استفاده کنید تا بتوانید بستی را که مناسب کار و نیاز شما است تهیه کنید. به شما پیشنهاد می‌دهیم به هیچ عنوان بست کمربندی مورد نظر خود را از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری نکنید و برای خرید این بست‌ها به فروشگاه‌ها به صورت حضوری مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مطلب در مورد بست کمربندی و کاربرد آن در برق با شما صحبت کردیم و به شما گفتیم چگونه می‌توانید بست کمربندی مورد نیاز خود را تهیه کنید. در همین راستا انواع بست کمربندی به شما معرفی شد و مزایای این ابزار را به طور کامل برای شما شرح دادیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

493 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط