تفاوت کفکش با لجن کش

تفاوت کفکش با لجن کش در چیست؟

142 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید تفاوت کفکش با لجن کش در چیست؟ با ویژگی‌های هر یک از پمپ‌های مذکور آشنایی دارید؟ پمپ از جمله وسایل مکانیکی بوده که از آن می‌‌توان برای انتقال آب و سایر مایعات بهره برد. پمپ‌ها در انواع مختلفی تولید شده و از جمله رایج‌ترین و پرکاربردترینِ آن‌ها می‌توان به پمپ آب، پمپ کف کش، پمپ لجن کش و… اشاره داشت. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی بررسی تفاوت نوع کف کش و لجن کش است. با ما همراه باشید.

نگاهی بر تفاوت کفکش با لجن کش

هر یک از پمپ‌های موجود در بازار ویژگی‌ها و کارایی منحصربه‌فرد خود را داشته و با کمک آن‌ها می‌توان مایعات را با فشار بسیار زیاد به محل مورد نظر با ارتفاع بالاتر یا پایین‌تر منتقل کرد. قابل ذکر بوده که انواع مختلف پمپ‌ها برای انجام کار و فعالیت، انرژی مورد نیاز خود را از منبع دیگری تحت عنوان موتور تأمین خواهند کرد. ناگفته نماند که تأمین انرژی مورد نیاز برای کارکرد پمپ‌ها می‌تواند به صورت دستی، برقی، با استفاده از انرژی باد و… صورت بگیرد. برای این که بتوانیم تفاوت کفکش با لجن کش را بهتر درک کنیم، در درجه اول لازم است که هر یک از این تجهیزات را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم:

پمپ لجن کش چیست؟

همان‌طور که گفته شد، پمپ از جمله تجهیزات مکانیکی بوده که می‌توان به کمک آن عمل انتقال مایعات و به ویژه آب را انجام داد. پمپ لجن کش از جمله پمپ‌هایی بوده که عمدتاً برای انتقال آب‌های غلیظ کارایی دارد. منظور ما از آب‌های غلیظ در حقیقت آب‌هایی بوده که میزان ناخالصی بالایی در آن‌ها وجود دارد؛ به طوری که در این نوع از مایعات شن و ماسه، گل و لای، لجن و… مشاهده می‌شود.

با کمک پمپ‌های لجن کش می‌توان ناخالصی موجود در چنین مایعاتی را خارج کرده و به محل مورد نظر انتقال داد. جالب است در بحث تفاوت کفکش با لجن کش بدانید که مکانیزم یا نحوه عملکرد این دو دستگاه مشابه هم دیگر است. برای استفاده از پمپ‌های لجن کش می‌بایست آن‌ها را در محل سیالات یا هر محل مورد نظر دیگری قرار دهید تا دستگاه بتواند آب‌های غلیظ را به خوبی پمپاژ کند.

در ساختار پمپ‌های لجن کش یک نوع الکتروموتور تعبیه شده که دارای کلاس انرژي بالایی است و دورهای متغیری دارد؛ به بیان دیگر، هر اندازه مایعات غلظت بالاتری داشته باشند، سرعت یا همان دور موتور بیش‌تر بوده و هر اندازه مایعات رقیق‌تر باشند، دور موتور کندتر خواهد بود. قابل ذکر است که دور این نوع موتور 750 الی 3000 متغیر خواهد بود.

تفاوت کفکش با لجن کش

پمپ کف کش چیست؟

همان‌طور که گفته شد، برای درک بهتر تفاوت کفکش با لجن کش لازم است که هر یک از این تجهیزات را به صورت مجزا بررسی کنیم. پمپ‌های کف کش نوعی پمپ هستند که می‌توان از آن‌ها برای انتقال آب صاف یا مایعاتی به همراه ذرات معلق ریز یا درصد کمی شن و ماسه بهره برد.

این مدل از پمپ‌ها را می‌توان بر حسب جنسی که داشته به سه دسته آلومینیومی، چدنی و استنلس استیل طراحی و عرضه کرد. در بحث بررسی تفاوت کفکش با لجن کش جالب است بدانید که پمپ‌های کف کش در دسته موتور پمپ‌های مستغرق سانتریفیوژ قرار گرفته و در دو نوع کف کش سه فاز و کف کش تک فاز ارائه می‌شوند. نوع تک فاز مصارف خانگی داشته و با قطرهای دهانه خروجی 1 و 2 و 3 و ¼ 1 اینچ تولید می‌شود. در مقابل، نوع سه فاز مصارف صنعتی یا کشاورزی داشته و با سایز دهانه خروجی 2، 3، 4 و 6 طراحی و تولید خواهد شد.

تفاوت کفکش با لجن کش

موارد استفاده

از جمله اصلی‌ترین مواردی که سبب ایجاد تفاوت کفکش با لجن کش شده، موارد استفاده و کارایی این دو محصول است. در حالت کلی، پمپ‌های کف کش قابلیت انتقال آب به همراه ذرات ریز معلق را داشته، در حالی که پمپ‌های لجن کش علاوه بر انتقال آب به همراه ناخالصی‌های کم، برای انتقال و پمپاژ مایعات غلیظی که در ساختار آن‌ها ذرات درشت و جامد هم‌چون شن و ماسه نیز وجود داشته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور معمول پمپ‌های کف کش برای انتقال و کشیدن آب‌های تمیز و صاف هم‌چون آب استخرها، آب حوض‌ها و حوضچه‌ها، انتقال و تأمین آب مورد نیاز برای آپارتمان‌ها و… کارایی دارند. در مقابل، می‌توان از پمپ لجن کش به منظور تخلیه آب جوی‌ها، استخرهای مملو از لجن، انتقال فاضلاب و… استفاده نمود.

وجود صافی در ساختار

در ساختار پمپ‌های کف کش یک نوع صافی تعبیه شده که این صافی از ورود دانه‌های جامد و درشت به درون پمپ جلوگیری به عمل خواهد آورد.

تفاوت کفکش با لجن کش

وجود پروانه‌های نیمه باز و بسته

مورد بعدی که سبب ایجاد تفاوت کفکش با لجن کش شده، وجود پروانه‌های نیمه باز و بسته در ساختار این تجهیزات است؛ به طوری که در ساختار پمپ‌های لجن کش شاهد استفاده از پروانه‌های باز هستیم. ناگفته نماند که در ساختار این تجهیزات تنها از یک پروانه به منظور ممانعت از انسداد مایع درون موتور بهره‌گیری شده، در حالی که در پمپ‌های کف کش شاهد استفاده از چند نوع پروانه هستیم.

تفاوت در مدل

مورد بعدی که می‌تواند موجب ایجاد تفاوت لجن کش با کف کش شود، مدل‌های مختلف این محصولات است. در حقیقت، پمپ‌های کف کش تنها در یک نوع مدل؛ یعنی پمپ‌های مستغرق طراحی و عرضه می‌شوند که به منظور بهره‌گیری از آن‌ها بایستی پمپ را در مایع و آب مورد نظر قرار دهید. در مقابل، پمپ‌های لجن کش علاوه بر مدل‌های مستغرق در مدل‌های خشک نیز قابل طراحی و عرضه هستند که به منظور انتقال و پمپاژ مایعات بایستی آن‌ها را در محیطی کاملاً خشک قرار دهید.

سخن پایانی

با بررسی تفاوت کفکش با لجن کش می‌توان هنگام تهیه پمپ بهتر و درست‌تر تصمیم‌گیری کرده و اقدام به خرید پمپی نمود که متناسب با نیاز و بودجه شماست. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون پمپ‌های آب و ویژگی‌های آن‌ها دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با انواع مختلف پمپ‌های آب و موارد دیگری که موجب ایجاد تفاوت مابین کف‌ کش‌ها و لجن‌ کش‌ها می‌شود، در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

142 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط