تفاوت پمپ آب با شناور

بررسی شباهت و تفاوت پمپ آب با شناور

126 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید چه مواردی سبب ایجاد تفاوت پمپ آب با شناور می‌شود؟ به نظر شما پمپ‌های آب کفکش از چه جهاتی متضاد و مشابه پمپ‌های شناور هستند؟ پمپ‌ها هر نوعی که داشته باشند در زندگی ما به دلیل کارایی‌هایی که دارند، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. در ادامه این راهنما قصد داریم به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های پمپ‌های آب شناور و کف کش بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون پمپ‌های مذکور در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بررسی شباهت و تفاوت پمپ آب با شناور

برای این که بتوان مواردی که سبب ایجاد تفاوت پمپ آب با شناور می‌شود را بهتر درک کرد، در درجه اول نیاز است که هر کدام از این پمپ‌ها را بشناسیم. قابل ذکر بوده که اصلی‌ترین موردی که موجب تفاوت این دو پمپ  با هم دیگر می‌شود، نحوه عملکرد آن‌هاست. در ادامه پمپ‌های کفکش و شناور را به صورت مجزا مورد بررسی قرار خواهیم داد:

پمپ آب کفکش

در ساختار این مدل از پمپ‌ها یک موتور الکتریکی وجود داشته که با تکیه بر آن، دستگاه به حرکت در آمده و انرژی جنبشی سیال آن افزایش پیدا خواهد کرد. این محصول شامل یک پمپ گریز از مرکز به همراه شفت عمودی بوده که فشار سیال خروجی آن وابسته به چرخش پروانه‌ها است.

این محصول از نظر ساختاری مشابه با پمپ‌های توربین عمودی بوده که در آن از آب‌بندی مکانیکی بهره‌گیری شده است؛ به این دلیل که آب به درون موتور نفوذ نکند. پوسته موتور و پمپ از آلیاژ آلومینیوم، پروانه و درپوش از چدن، شفت از فولاد ضد زنگ و تمامی پیچ‌ها از جنس فولاد ضد زنگ هستند و به لطف این مواد، در برابر خوردگی مقاومت چندین برابری از خود نشان می‌دهند.

تفاوت پمپ آب با شناور

پمپ آب شناور

همان‌طور که گفتیم به منظور درک بهتر تفاوت پمپ آب با شناور لازم است که هر کدام از این محصولات را بشناسیم. پمپ‌های مذکور برای آب چاه‌ها کارایی داشته و اساساً دارای نیروی گریز از مرکز هستند. این پمپ‌ها که به صورت عمودی کار کرده، به این ترتیب عمل می‌کنند: سیالات به واسطه پروانه سرعت گرفته و در پی این عمل انرژی خود را در دیفیوز که مبدل انرژي جنبشی به انرژی فشار بوده از دست خواهند داد. این فرآیند، عملیات اصلی در پمپ‌های جریان مختلط و شعاعی است.

پمپ‌های شناور در سراسر دنیا در صنایع گوناگونی نظیر کشاورزی، نفت و گاز، پتروشیمی و باغبانی کارایی دارند. به طور معمول جنس بدنه این پمپ‌ها از متریالی نظیر چدن، استیل و برتج تولید شده و پروانه آن‌ها عموماً از باکالیت، برنز و برنج است.

سایر بخش‌های این پمپ شامل یاتاقان‌های شعاعی بوده که در طول شفت توزیع شده و انتقال شعاعی را به شفت پمپ می‌دهند. در بحث بررسی تفاوت پمپ آب با شناور قابل ذکر بوده که رانش اختیاری بخشی از نیروهای محوری ناشی از پمپ به واسطه یاتاقان صورت گرفته، اما حجم عمده‌ای از این نیروها به کمک یاتاقان محوری جذب خواهند شد. قابل ذکر است که شفت پمپ توسط یک اتصال مکانیکی در انتهای پمپ به جداکننده گاز یا محافظ متصل شده و مایعات از طریق صفحه ورودی وارد پمپ شده و در نهایت طی مراحلی برداشته خواهند شد.

شباهت پمپ کفکش با شناور

قبل از این که به بررسی تفاوت پمپ آب با شناور بپردازیم، بیایید شباهت‌های این دو محصول را با هم دیگر بررسی کنیم. هر دو پمپ مذکور به صورت عمودی تولید شده و در زمان استفاده بایستی به همین شکل درون مایعات و سیالات قرار داده شوند. هر دو پمپ مذکور در زمان کار بایستی به طور کامل درون آب قرار گرفته و هر دوی آن‌ها از جمله پمپ‌های مستغرق به شمار می‌روند.

از دیگر مواردی که سبب شباهت دو پمپ مذکور با هم دیگر شده می‌توان به کارکرد آن‌ها برای کشیدن آب از چاه اشاره داشت. این پمپ‌ها درون مایعات و سیالات عملکرد مشابهی داشته و می‌توان آن‌ها را در دسته پمپ‌های سانتریفیوژی نیز طبقه‌بندی نمود. از دیگر شباهت‌های این دو محصول وجود خازن راه‌اندازی در هر دوی آن‌ها است.

تفاوت پمپ آب با شناور

تفاوت پمپ آب با شناور

در پمپ‌های شناور شاهد این هستیم که ورودی مایعات و سیالات در میان بدنه قرار گرفته، در حالی که در پمپ‌های کف کش ورودی در انتهای آن‌ها تعبیه شده است. افزون بر این، خروجی سیالات در مدل شناور در بخش بالایی و در کفکش در بخش کناری است. از دیگر موارد تفاوت پمپ آب با شناور در جنس بدنه آن‌ها است.

به طور معمول پمپ‌های شناور دارای بدنه‌ای از جنس استنلس استیل بوده و به شکل دو تکه و با قطر پایین طراحی و عرضه می‌شوند. در مقابل، پمپ‌های کف کش دارای بدنه چدنی هستند و به شکل یکپارچه طراحی و عرضه می‌شوند. قطر بدنه پمپ‌های کف کش در مقایسه با پمپ‌های شناور بیش‌تر بوده و سایر مواردی که سبب ایجاد تفاوت پمپ آب با شناور شده مربوط به نصب و راه‌اندازی، تعداد و جنس پروانه‌ها است.

در پمپ‌های شناور خازن راه‌اندازی معمولاً در تابلو و خارج از پمپ تعبیه شده، در حالی که در نوع کف کش عموماً خازن درون پوسته پمپ قرار خواهد داشت. پمپ‌های شناور به واسطه لوله و اتصالات منحصربه‌فرد به شکل ثابت در چاه نصب شده، در حالی که در پمپ‌های کف کش ضرورتی بر نصب نبوده و می‌توان برای استفاده از آن دستگاه را درون سیال غوطه‌ور کرد.

پمپ‌های کف کش دارای یک الی دو پروانه بوده، در حالی که در ساختار پمپ‌های شناور شاهد چندین پروانه و دیفیوژ هستیم. دیفیوژ جریان فشار آب را در انتقال سیال از یک پروانه به پروانه دیگر حفظ کرده تا از افت فشار جلوگیری شده و راندمان پمپ نیز افزایش پیدا کند؛ از این رو از این پمپ‌ها می‌توان در چاه‌های عمیق بهره برد. قابل ذکر بوده پمپ‌های کف کش موجود در بازار نهایتاً تا ارتفاع 170 متر را پشتیبانی کرده، در حالی که پمپ‌های شناور قابلیت پشتیبانی تولید فشار تا ارتفاع 500 متر را نیز دارند.

سخن پایانی

با بررسی تفاوت پمپ آب با شناور می‌توان در زمان خرید انتخاب بهتری داشت و بر حسب نیاز اقدام به پرداخت هزینه کرد. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با این پمپ‌های آب دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون پمپ‌های آب کف کش و شناور با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

126 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط