فیوز مینیاتوری هیوندای

فیوز مینیاتوری هیوندای، چیستی، ویژگی و کاربرد

123 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید فیوز مینیاتوری هیوندای چیست و چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد؟ فیوز مینیاتوری یا کلید مینیاتوری (Miniature Circuit Breaker) که به اختصار تحت عنوان MCB شناخته شده از جمله تجهیزات الکتریکی صنعتی و خانگی به حساب آمده که در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار نقش محافظتی را ایفا می‌کند. در ادامه این راهنما تمرکز ما بر روی کلید مینیاتوری هیوندای است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر با ما همراه باشید.

نگاهی بر فیوز مینیاتوری هیوندای

فیوز مینیاتوری هیوندای چیست؟

فیوزها از جمله تجهیزات حفاظتی به حساب آمده که در وسایل و مدارهای الکتریکی به کار گرفته می‌شوند و زمانی که جریانی اضافه از وسیله عبور می‌کند، سبب قطع شدن مدار شده و تجهیزات را از آسیب به دور نگه می‌دارند. از جمله محبوب‌ترین کلیدهای مینیاتوری که در حال حاضر مشتریان بسیار زیادی داشته، فیوز مینیاتوری هیوندای است.

فیوز مینیاتوری هیوندای

انواع و اجزای تشکیل‌دهنده فیوز مینیاتوری هیوندای

در حالت کلی می‌توان فیوزهای مینیاتوری هیوندای را بر حسب سرعت عملکرد به دو دسته تندکار و کندکار تقسیم‌بندی نمود. فیوزهای کندکار دستگاه‌هایی هستند که در برابر عبور جریان زیاد واکنش ملایم‌تری را از خود نشان داده و به همین خاطر، دیرتر برق را قطع می‌کنند. قابل ذکر بوده که واکنش فیوزهای مینیاتوری کندکار در برابر جریان اتصال کوتاه تقریباً به صورت لحظه‌ای است. از طرف دیگر، فیوزهای مینیاتوری تندکار زمان قطع کم‌تری داشته و به همین دلیل در مصارف روشنایی بیش‌ترین کارایی را دارند.

این محصولات متشکل از بخش‌های مختلفی هستند؛ فیوز مینیاتوری هیوندای تشکیل شده از 9 بخش زیر است:

  • اهرم قطع و وصل
  • بدنه
  • بازوی متحرک
  • کنتاکت اصلی جریان خروجی
  • ترمینال‌های ورود و خروج
  • سیم پیچ
  • جرقه‌گیر
  • پیچ کالیبراسیون
  • فلز بیمتال

قابل ذکر بوده که فلز بیمتال در ساختار این محصولات وظیفه دارد جریان اضافه را تشخیص دهد. فلز مذکور در اثر حرارت بیش از اندازه خم شده و این خم شدگی موجب عمل کنتاکت فیوز و در نهایت قطعی مدار خواهد شد.

انواع مدل‌های فیوز مینیاتوری هیوندای

افزون بر این که می‌توان برای این محصولات از لحاظ سرعت عملکرد دو دسته مختلف تندکار و کندکار در نظر داشت، تجهیزات مذکور در مدل‌های گوناگونی نیز قابل خرید بوده که هر کدام از آن‌ها کارایی مخصوص به خود را دارند. در رابطه با نحوه خرید بهترین فیوز مینیاتوری لازم است که اطلاعات زیر را در اختیار داشته و بر مبنای آن اقدام به خرید کنید:

  • تیپ کلید، میزان جریان و همچنین سایر مشخصات فیوزهای مینیاتوری بر روی کلیدها ثبت خواهد شد.
  • مدت زمان مورد نیاز برای قطع تیپ‌های مذکور به ترتیب از سریع‌ترین تا آهسته‌ترین عبارت است از Z، B، C و D که هر یک از تیپ‌های مذکور نشان‌گر کاربرد محصول خواهد بود.
  • تیپ B: روشنایی
  • تیپ C: موتوری
  • تیپ D: ترانسفورماتوری
  • تیپ Z: بسیار حساس

فیوز مینیاتوری هیوندای

مشخصات فیوز مینیاتوری هیوندا

  • این محصول بر حسب استاندارد IEC تولید شده و ظاهری منسجم، درجه امنیت بالا و نصب بسیار ساده‌ای دارد.
  • این محصول در دسته کلیدهای فشار ضعیف جای دارد؛ به همین خاطر عضوی جداناپذیر از کنتاکتورها و قطع‌کن‌ها به حساب می‌آید.
  • از این محصول عمدتاً در تابلوهای روشنایی و تابلوهای توزیع با جریان پایین و توان کم برای محافظت از مدارهای کنترل و فرمان تأسیسات برقی بهره‌گیری می‌شود.
  • این محصول در انواع صنعتی و خانگی در ۴ دسته قابل خرید است. ۴ دسته مذکور عبارت است از کلید مینیاتوری، کلید مینیاتوری محافظ جان، کلید خشک Isolator یا کلید مینیاتوری قطع و وصل و در نهایت مینی بریکر.

بهترین روش تشخیص فیوز مینیاتوری هیوندای اورجینال از فیک

گاهی اوقات فیوزهای مینیاتوری که به دست مشتریان می‌رسد، نمونه تقلبی هستند و این موضوع می‌تواند موجب نارضایتی آن‌ها و آسیب زدن به دستگاه شود. فیوزهای هیوندای تقلبی دارای نقاط ضعف و مشکلات مختلفی هستند که از جمله اصلی‌ترین مشکلات آن‌ها، عملکرد غیراستاندارد در زمان قطعی برق است؛ به این صورت که گاهی اوقات امکان عدم خاموش شدن آن‌ها وجود داشته و به محض تماس دست با سیم برق بدون روکش موجب برق‌گرفتگی می‌شود. از دیگر نواقصی که فیوزهای تقلبی دارند، آسیب‌دیدگی و اتصالی وسایل برقی است.

عدم قطع کردن کامل این جریان به وسیله کلیدهای مینیاتوری مذکور موجب خسارت دیدن وسایل برقی و گاهی اوقات آتش‌سوزی خواهد شد. با توجه به این موارد، ضروری است که با روش تشخیص فیوزهای هیوندای اصل از تقبلی آشنایی داشته باشیم. مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند به ما در تشخیص اصل یا تقلبی بودن فیوزهای مینیاتوری کمک کنند، اختلاف وزن، جنس و کیفیت ساخت بدنه هستند. با این حال ممکن است که تمامی مشتریان نتوانند فیوزهای اصلی را از تقلبی به راحتی تشخیص دهند. به همین دلیل، پیشنهاد ما این است که در صورت عدم تشخیص حتماً از اصالت کالا با تکیه بر گارانتی آن اطمینان حاصل کنید.

منحنی قطع فیوز

یکی از مهم‌ترین مواردی که لازم است در زمان خرید فیوز‌های مینیاتوری هیوندای به آن توجه داشته باشیم، منحنی قطع فیوز است. ممکن است که برخی از کاربران با معنای منحنی قطع فیوز به طور کامل آشنایی نداشته باشند. منحنی قطع فیوز در حقیقت نشان‌دهنده حداکثر زمان نسبت به جریانی بوده که به صورت لحظه‌ای متحمل شده و کلید در برابر این جریان واکنشی از خود نشان نخواهد داد. فیوزهای مینیاتوری با توجه به منحنی قطع C در برابر جریان اضافی، بین 5 الی 10 برابر جریان نامی در مدت زمان تعیین شده را قطع خواهند کرد.

از آن‌جایی که فیوز مینیاتوری هیوندای دارای انواع مختلفی هستند و در مدل‌های فراوانی عرضه می‌شوند، هر یک از آن‌ها کارایی مخصوص به خود را داشته و به همین خاطر لازم است که در زمان خرید به یک سری نکات دقت داشته باشید. در کل ۳ عامل مد نظر هستند: حداکثر جریان، تیپ فیوز و منحنی قطع و حداکثر جریان لحظه‌ای یا اتصال کوتاه.

سخن پایانی

فیوز مینیاتوری هیوندای از جمله محصولات کاربردی و باکیفیت بوده که در تیپ‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شود. در زمان خرید این محصول ضروری است که بر حسب نیاز به تیپ‌های آن دقت داشته باشید؛ چرا که هر یک از آن‌ها کارایی مخصوص به خود را دارند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون فیوز مینیاتوری هیوندای دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

123 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط