نصب محافظ کلی ساختمان

نصب محافظ کلی ساختمان؛ نصب یک محافظ برای کل ساختمان

225 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

برای حل نوسانات برق و محافظت از تمامی تجهیزات برقی موجود در ساختمان، می‌توان از سیستم محافظ کلی ساختمان استفاده کرد، به طوری که جریان برق ابتدا از این سیستم عبور کرده و سپس به تجهیزات برقی داخل ساختمان برسد. مهم‌ترین عامل در صحت عملکرد و یا عدم عملکرد این دستگاه، نصب محافظ کلی ساختمان است. در صورتی که نصب به خوبی انجام نشود، این دستگاه ویژه کاربرد خود را از دست داده و بی‌مصرف می‌شود. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه نصب محافظ کلی ساختمان پرداخته و کاربرد آن را بیان می‌کنیم.

محافظ کلی ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

نمونه‌ای از دستگاه محافظ کلی برق ساختمان
نمونه‌ای از دستگاه محافظ کلی برق ساختمان

پیش از آنکه نحوه نصب محافظ کلی ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است ابتدا با ماهیت و کارکرد کلی این سیستم بیش‌تر آشنا شده و آن را بشناسید. همان‌طور که از نام محافظ کلی برق ساختمان نیز مشخص است، این محافظ وسیله‌ای است که از تجهیزات برقی داخل ساختمان در برابر نوسانات خارجی ولتاژ برق محافظت نموده و مانع از واردشدن خسارات ناشی از اتصالی، برق‌دزدی، نوسانات شدید جریان و … به داخل ساختمان و تجهیزات برقی داخل آن می‌شود.

وظیفه این دستگاه تشخیص ناهنجاری و مشکل در سیستم برق ورودی ساختمان است و در صورت بروز این مشکلات، باید دسترسی وسایلی که متصل به این برق هستند را قطع نموده و تا زمان حل مشکل، آن‌ها را خاموش کند.این ناهنجاری‌ها می‌توانند هرگونه نوسانات شدید ولتاژ برق، افت و یا افزایش ولتاژ ناگهانی و مخرب ولتاژ، تغییر فرکانس برق، برق‌دزدی، اتصالی در تجهیزات و کابل‌های انتقال برق و … باشد.

بسیاری از افراد برای جلوگیری از آسیب‌دیدن وسایل برقی منزل یا ساختمان خود و محافظت از آن‌ها در برابر عوامل گفته شده، از محافظ‌های تکی برای هر یک از تجهیزات داخل ساختمان استفاده می‌نمایند که این کار علاوه‌بر افزایش هزینه‌ها، ایمنی کل تجهیزات برقی داخل ساختمان را  تأمین نمی‌کند اما از آنجایی که محافظ کلی ساختمان کل برق ورودی به ساختمان از آن عبور می‌کند، توانایی محافظت از تمام تجهیزات برقی و نیز افراد داخل ساختمان را در برابر خطر برق‌گرفتگی دارا بوده و در بلندمدت بسیار به‌صرفه‌تر است.

نصب محافظ کلی ساختمان

استفاده از محافظ کلی برق ساختمان
استفاده از محافظ کلی برق ساختمان

حال که با نحوه عملکرد و ویژگی‌های محافظ کلی برق ساختمان آشنا شدید، بهتر است به سراغ بررسی نحوه نصب محافظ کلی ساختمان رفته و چگونگی نصب و استفاده از آن را بیان کنیم. در حالت کلی، محافظ کلی برق ساختمان را معمولاً در پشت کنتور نصب می‌کنند تا بتوانند به برق ورودی ساختمان دسترسی داشته و پیش از رسیدن آن به تجهیزات برقی، نوسانات را کنترل و ولتاژ آن را تنظیم نمایند.

در نصب این وسیله انتخاب مکان مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا هر گونه آسب در این سیستم مانند ضربه، پاشش آب روی آن و … می‌تواند عملکرد این دستگاه را با اختلال مواجه کند. بهترین مکان برای نصب و استفاده از محافظ کلی ساختمان، داخل جعبه کنتور برق و در نزدیکی کنتور است.

دومین نکته‌ای که باید در هنگام نصب به آن توجه داشت، در دسترس‌بودن قطعاتی همچون فیوز ورودی، کلید محافظ، محافظ مرکزی، فیوز خروجی و … است. این قطعات باید در جعبه فیوز قرار گرفته و در دسترس باشند. البته سیم‌کشی ساختمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به طور دقیق انجام شود تا دستگاه محافظ ساختمان بیش‌ترین بازدهی را از خود نشان دهد. پس از اینکه قطعات را درون جعبه فیوز قرار دادیم، به سراغ سیم‌بندی جعبه فیوز می‌رویم. در این مرحله باید فیوز ورودی را به فاز ساختمان متصل کرده و سپس ورودی کلید محافظ به خروجی فیوز متصل شود.

لازم به ذکر است در این مرحله متصل‌کردن نول به ورودی کلید محافظ از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا هر گونه اشتباهای در نصب می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به وجود آورد. پس از اتصال صحیح و دقیق فازها و نول‌ها، محافظ برق فاز را به ورودی فیوزهای فرعی متصل کرده و صحت اتصال را بررسی می‌کنیم. در مرحله آخر نیز بهتر است آچارکشی تمامی ترمینال‌ها را دوباره چک کرده و از درستی کارکرد سیستم محافظ و عدم وجود مشکل در آن، اطمینان حاصل پیدا کنید.

نتیجه‌گیری

یکی از بزرگ‌ترین خطرات و مشکلات سیستم برق‌رسانی، بروز نوسان‌ها و اختلالات ناگهانی جریان است. بهترین راه برای جلوگیری از واردشدن خسارات شدید مالی و حتی جانی به ساختمان و اراد ساکن داخل آن، استفاده از محافظ برق است. محافظ از آسیب‌رسیدن به تجهیزات الکتریکی و برق در هنگام نوسانات شدید برق جلوگیری می‌کند. محافظ برق بر دو نوع کلی و تکی است. محافظ تکی برای هر یک از تجهیزات برقی به صورت جداگانه به کار رفته و نمی‌تواند مواردی که مستقیما به برق متصل هستند را پوشش دهد.

اما نصب محافظ کلی ساختمان و استفاده از آن راه حل بهتری بوده و می‌تواند بسیار ایمن‌تر باشد. محافظ کلی ساختمان وسیله‌ای است که از تجهیزات برقی داخل ساختمان در برابر نوسانات ولتاژ برق محافظت می‌نماید. نصب این قطعه در مکانی نزدیک به کنتور انجام شده و دارای مراحلی قدم به قدم برای نصب آن است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه نصب محافظ کلی ساختمان پرداخته و کاربرد آن را بیان می‌کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

225 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط