قفل اثر انگشتی

قفل اثر انگشتی؛ مسیری به سوی تکامل در امنیت

146 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا به دنبال افزایش امنیت در منزل یا محل کار خود هستید؟ یکی از راه حل‌های مناسب و البته هوشمندانه برای حفظ امنیت استفاده از قفل‌ اثر انگشتی است. این قفل‌ها با استفاده از داده‌های بیومتریک انسان و با اثر انگشت کار می‌کنند؛ به طوری‌که در این نوع قفل‌های هوشمند با تعریف اثر انگشت خود در آن می‌توانید بدون نگرانی و مشکلاتی از قبیل جا گذاشتن یا گم کردن کلید‌ها امکان ورود و دسترسی به داخل را داشته باشید.

دلیل استفاده از قفل اثر انگشتی

قفل اثر انگشتی

یکی از دغدغه‌های بزرگ ما در شرایط امروزی امنیت است. افراد در این شرایط به دنبال راهی مطمئن برای حفاظت از مال و جان خود هستند و چه خوب می‌شود که این راه در عین حال هم امنیت را برقرار کند و هم ساده باشد.

تمامی افراد دارای اثر انگشت دقیق و مختص به خود هستند که جعل آن غیر ممکن خواهد بود. قابل به ذکر است که این قفل منحصر به فرد دارای سیستم بیومتریک است؛ یعنی تنها در صورت جریان داشتن خون در انگشت می‌تواند اثر آن را شناسایی کند و در صورتی که انگشت آسیب دیده یا جدا شده از بدن در این قفل اثر انگشتی مورد استفاده قرار بگیرد قابل شناسایی نبوده و قفل عمل نخواهد کرد.

قفل اثر انگشتی و چگونگی افزایش امنیت به وسیله آن

شما از قفل دیجیتالی اثر انگشتی چه انتظاراتی دارید؟ همان طور که از اسم آن پیداست قفل اثر انگشتی قرار است با اثر انگشت باز شود و به صورت خودکار با همان اثر انگشت قفل شود. ولی در این بین چیزی که باعث افزایش سطح امنیت خواهد بود خود اثر انگشت است.

انگشت شما هم‌چون کلید شما عمل می‌کند؛ حتی پیش از آن که قفلی تهیه کرده و یا درخواست نصب آن را کرده باشید. به این ترتیب هر شخصی یک کلید دارد که احتمال دارد انگشت سبابه او باشد.

شما قطعاً نگران این نخواهید بود که افراد خانواده شما اثر انگشتشان را گم کنند و نتوانند از قفل عبور کنند چون کلیدی وجود ندارد که بخواهد جا بماند و شما و اعضای خانه را گرفتار کند. همچنین کسی هم نمی‌تواند اثر انگشت شما را بدون این‌که متوجه بشوید کپی کند. پس این قفل در مقایسه با قفل‌های دیگر از امنیت بالایی برخوردار است.

نحوه کار با قفل‌های اثر انگشتی

قفل اثر انگشتی

این قفل به همراه  سیستم بیومتریک ساخته شده و عملکرد آن به این صورت است که ابتدا اثر انگشت خود را روی سنسور حساس قفل قرار می‌دهیم و اطلاعات مربوط به اثر انگشت ‌ما به داده‌های عددی تبدیل می‌شود و سپس در سیستم ثبت خواهد شد.

به این ترتیب قفل، انگشت مشخص را اسکن می‌کند و الگوی درست آن را در سیستم ثبت خواهد کرد. پس از آن هر شخصی که انگشت خود را روی سنسور قرار دهد در صورت تطابق با الگوی ثبت شده از قبل در سیستم، قفل به راحتی باز خواهد شد. همچنین می‌توان اثر انگشت اشخاص مختلفی را نیز به همین ترتیب به سیستم داد تا به آن دسترسی داشته باشند.

ویژگی و انواع قفل‌های اثر انگشتی

تا به این‌جا با این که قفل اثر انگشتی چیست و چطور کار می‌کند آشنا شدیم. اکنون در این بخش می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌هایی از انواع قفل‌های اثر انگشتی بپردازیم:

سیستم ضد شک در قفل‌های اثر انگشتی

سارقین حرفه‌ای برای از کار انداختن این قفل‌ها به آن برق با ولتاژ بالا وصل می‌کنند تا آن را از کار بیندازند، اما این قفل‌ها مجهز به سیستم ضد شوک بوده و به آن‌ها هیچ‌گونه آسیبی وارد نمی‌شود.

سیستم اعلام حریق در قفل‌های اثر انگشتی

در مواقع بروز آتش‌سوزی و افزایش ‌دما در محیط، هشدار قفل به صدا در می‌آید و سیستم قفل به صورت خودکار باز می‌شود.

سیستم قفل کودک در قفل‌های اثر انگشتی

دیگر نگران امنیت فرزندانتان نخواهید بود؛ به دلیل وجود قابلیت سیستم قفل کودک در قفل هوشمند اثر انگشتی، آن‌ها در برابر تهدیدات داخلی و خارجی محافظت می‌شود.

بررسی انواع حسگر اثر انگشتی

قفل اثر انگشتی

در ادامه به بررسی انواع سنسورها در قفل‌های اثر انگشتی می‌پردازیم و همینطور بررسی خواهیم کرد که هر کدام چه کارکردی دارند:

حسگر نوری – اپتیکال

این نوع حسگر از قدیمی‌ترین تکنولوژی برخوردار است که با تصاویر نوری و عکس گرفتن از الگوی اثر انگشت فرد کار می‌کند و با تشخیص دادن نقاط تیره و روشن و خطوط منحنی الگوی اثر انگشت، هویت فرد را تشخیص می‌دهد.

حسگرهای فشاری

این حسگرها به وسیله موادی که بخاطر فشرده شدن برق به جود می‌آیند کار می‌کنند. ولتاز تشکیل شده در این حالت، در آخر به الگوی اثر انگشت در پایگاه داده تبدیل می‌شود.

حسگرهای خازنی

از این حسگر در قفل‌های اثر انگشتی و بیشتر در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. عملکرد این حسگر به وسیله یک خازن که اطلاعات را به صورت دیجیتالی در خود ذخیره می‌کند، انجام می‌شود. در این حسگرها امکان باز کردن قفل با داشتن الگوی آن را نخواهید داشت که همین باعث امنیت بیشتر می‌شود و امکان تقلب و سرقت به صفر می‌رسد.

حسگرهای حرارتی

در این حسگر حرارتی از اثر انگشت برای نقشه دمایی تهیه می‌شود که در انتها به نسخه دیجیتالی تبدیل و ذخیره خواهد شد. در صورتی که دمای انگشت با دمای محیط در این حسگر یکسان باشد نیاز به حرارت اضافی ضروری است.

حسگر فراصوت – اولتراسونیک

در سنسورهای اثر انگشتی جدیدترین تکنولوژی حسگر اولتراسونیک است. کارکرد سنسور در سیستم فراصوت به صورتی است که به واسطه یک فرستنده و گیرنده برای اثر انگشت، پالس فراصوتی را ارسال می‌کند که بخشی از آن توسط انگشت جذب شده و مابقی به سنسور باز می‌گردد.

برای ذخیره الگوی اثر انگشت در این حسگر سرعت بازگشت امواج محاسبه می‌شود و به این خاطر ذخیره جزئیات انگشت ده برابر بیشتر از مابقی سنسورها شده و امنیت به طور قابل توجه‌ای بالا می‌رود.

نکاتی مهم در هنگام خرید قفل اثر انگشتی

توجه داشته باشید در هنگام خرید قفل‌های اثر انگشتی عملکرد و ویژگی‌های برند‌های مختلف را هم‌چون موارد زیر مورد بررسی و مقایسه قرار دهید و سپس اقدام به خرید کنید.

  • ویژگی‌های محصول.
  • جنس بدنه قفل.
  • سیستم هشدار هوشمند در قفل.
  • طول ‌عمر باتری.
  • وجود راه دسترسی اضطراری مثل کلید مکانیکی درصورت بروز مشکل.
  • تعداد اثر انگشت قابل ذخیره در قفل، این امر در اماکن پر رفت و آمد بسیار مهم است.

سخن پایانی

در آخر اطلاعاتی راجع به قفل اثر انگشتی و مزیت‌های استفاده و کابرد آن به دست آوردیم و با انواع آن آشنا شدیم. از شما می‌خواهیم اگر تجربیاتی پیرامون خرید یا استفاده از قفل اثر انگشتی داشته‌اید لطفا با ما و اعضای محترم سایت تکه کابل در میان بگذارید.

146 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط