قیچی کابل بر

قیچی کابل بر؛ انواع و اهمیت آن

381 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

برای برش کابل‌ها راهکار‌های زیادی وجود دارد؛ به عنوان مثال می‌توان از اره استفاده کرد. البته این کار انرژی زیادی را می‌طلبد و باعث خسته شدن نصاب نیز می‌شود، اما امروزه ابزار بسیار مفیدی تحت عنوان قیچی کابل بر در انواع مختلف به بازار عرضه شده که یکی از تجهیزاتی که در قسمت فنی و شبکه و کابل کشی فیبر نوری و صنعت برق به کار می‌رود همین قیچی‌های کابل بر هستند. در ادامه این راهنما با قیچی‌های مذکور بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد قیچی‌ کابل بر بدانید!

قیچی کابل بر

جنس تیغه و مدل قیچی

تیغه‌ قیچی‌های کابل بر از جنس فولاد است و این قیچی اکثرا در برابر شدت جریان تا ۱۰۰۰ ولت کاملا عایق بوده و در انواع زیر قابل خرید است:

  • دستی
  • هیدرولیکی
  • جغجغه‌ای

بررسی قیچی کابل بر دستی

این قیچی با بهره‌گیری از نیروی دست برای برش کابل‌های عادی مثل کابل‌های مسی و آلومینیومی که دارای ضخامت کمتری هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قیچی‌ها به دلیل داشتن تیغه‌های فولادی ۶۵ گریدی، عملکرد مناسب و مقاومت بالایی در مقابل فشار مستقیم دارند و حتی به مرور زمان کند نمی‌شوند. با توجه به آلیاژ منحصربه‌فرد استفاده شده در قیچی‌های کابل بر دستی علاوه بر استحکام و دوام بسیار بالا، بسیار سبک نیز بوده و در موقع استفاده فشار زیادی به دست اپراتور وارد نمی‌کند.

بررسی قیچی کابل بر هیدرولیکی

این قیچی نیز به دلیل هیدرولیکی بودن آن قدرت بیشتری دارد و می‌تواند در برش کابل‌هایی که ضخامت بالایی داشته مورد استفاده قرار بگیرد. برای استفاده از این مدل ابتدا باید کابل را درون فک قیچی قرار داد و سپس با فشار وارد کردن به اهرم دستگاه فک‌ها را به هم نزدیک کرد و سپس با فشار دادن شاسی آن برش انجام داد. پمپ‌های هیدرولیک موجود در این مدل می‌تواند سرخود یا مجزا باشد.

بررسی قیچی کابل بر جغجغه‌ای

تفاوت این مدل با مدل دستی قیچی‌های کابل بر تنها وجود یک چرخ دنده در تیغه آن است. این قیچی نیمه اتوماتیک بوده و تیغه‌هایش به صورت ثابت و متحرک هستند که کابل وارد تیغه ثابت می‌شود و تیغه متحرک به وسیله چرخ دنده‌ها تقویت شده و با سرعت و فشار زیاد آن را برش می‌دهد.  در نهایت بعد از برش دادن کابل، باز شدن قیچی نیاز به آزاد کردن ضامن دارد.

اهمیت استفاده از قیچی‌های کابل بر چیست؟

قیچی کابل بر

لازم است بدانید اهمیت این ابزار فقط در برش دادن ایمن و اصولی انواع کابل‌ها نیست بلکه برای صرفه‌جویی در زمان و راحتی انجام کار توسط نصاب است. در مدل‌های پیشرفته این ابزار با اضافه شدن تجهیزات مختلف به آن، کم‌ترین میزان فشار به دست اپراتور وارد خواهد شد.

نحوه تیز کردن و نگهداری از قیچی کابل بر

برای تیز کردن قیچی فقط نیاز به یک سنبه دستی خواهیم داشت. این سوهان را باید یکی یکی روی تیغه‌ها بمالیم. به موارد زیر در هنگام کار با سوهان دقت کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود:

  • سوهان را به آرامی روی سطح تیغه بکشید تا سطوح خوب و هماهنگ ایجاد شود.
  • تیغه‌ها را با حرکت یکنواخت به یک سمت تیز کنید تا به ایجاد یک برش خوب کمک کند.
  • آن را از عواملی که باعث ایجاد زنگ‌زدگی می‌شود دور نگه دارید.
  • همیشه ابزار خود را روغن‌کاری کنید تا نرم بماند و همیشه یک برش خوب داشته باشید.

هنگام خرید قیچی کابل بر به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

قیچی‌ کابل بر انواع گوناگونی دارند و هر کدام ممکن است دارای ویژگی خاصی باشند که بر کیفیت و طول عمر دستگاه تاثیر می‌گذارد. شما هنگام خرید این محصول باید بدانید که می‌خواهید چه کابلی را برش ‌دهید و قیچی ‌شما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. می‌توانید ویژگی‌های ذکر شده در زیر را مد نظر داشته باشید:

  • نوع کابل: دانستن این که با چه کابلی کار می‌کنید بسیار مهم است. این امر به شما هم در هزینه و هم در کار کمک می‌کند. قیچی‌های کابل بر مناسب برای آلومینیوم، فولاد و مواد دیگر در بازار موجود بوده که می‌توانید بر حسب نیاز هر یک از آن‌ها را خریداری کنید.
  • ضخامت کابل: هرچقد رهم که تیغه قیچی ‌شما تیز باشد، اگر نتواند کابل مورد نظر را به طور کامل برش دهد کار سخت و دشواری خواهید داشت. پس به ضخامت کابل و انتخاب تیغه مناسب هنگام خرید حتما توجه داشته باشید.
  • نوع قیچی: نوع برش‌دهنده یا قیچی انتخابی شما بسیار مهم است، زیرا مدل‌های بسیار زیادی در بازار وجود دارد و شما می‌توانید یک مدل متناسب با کار و شرایط خود انتخاب کنید؛ از مدل دستی گرفته تا نیمه اتوماتیک و اتوماتیک که کار شما را سهولت می‌بخشد.
  • بدنه قیچی: هنگام انتخاب بدانید که بدنه قیچی شما در شرایط ناهموار ممکن است دچار ضربه شود؛ پس قیچی را انتخاب کنید که از بدنه‌ای بادوام و با مقاومت بالا در برابر ضربه برخوردار باشد.
  • ایمنی قیچی: استفاده از ابزار باید ایمن باشد، وقتی شما در حال ایجاد برش‌های دقیق هستید حتما باید احتیاط لازم در برابر اتفاقاتی مثل برق‌گرفتگی را انجام دهید. مطمئن شوید که قیچی شما دارای تمام ویژگی‌های ایمنی لازم مانند چفت، قفل، تسمه و غیره باشد.
  • کیفیت قیچی: کیفیت قیچی نیز اهمیت بالایی دارد. این‌که دستگاه شما چقدر کارش را خوب انجام می‌دهد بسیار مهم است؛ برای مثال هنگامی که یک کابل گرد را برش می‌دهید، می‌خواهید تا حد امکان شکل‌گرد داشته باشد و قیچی شما باید این انتظار شما را برآورده کند. همچنین اگر کیفیت قطعات به کار رفته در آن بالا باشد از سختی کار شما کم می‌کند.

سخن پایانی

اطلاعاتی پیرامون قیچی کابل بر و مدل‌های متفاوت آن را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که در هنگام خرید ابزارهایی که برای کار با دست ساخته شده‌اند باید دقت بیشتری داشت. اکنون از شما می‌خواهیم اگر اطلاعاتی در مورد این محصول یا تجربه استفاده از آن را دارید با ما و اعضای محترم تکه کابل در میان بگذارید.

381 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط