دستگاه جوش ژاپنی

2 نکته مهم درباره دستگاه جوش ژاپنی و مزایای آن

311 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از تجهیزاتی که در بخش‌های مختلف صنعت به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد زیادی دارد، دستگاه‌های جوش‌ هستند. در این میان اگر قصد خرید دستگاه جوش را داشته باشید باید با شناخت کافی از انواع برندها و انواع دستگاه‌های جوش موجود در بازار به سراغ خرید این دستگاه بروید تا کارایی لازم را برای رفع نیاز شما داشته باشد. همان‌طور که گفته شد، دستگاه‌های جوش انواع مختلفی دارند که با توجه به کارکرد و کاربردشان متفاوت هستند. یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های جوش، دستگاه جوش ژاپنی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی دستگاه جوش ژاپنی پرداخته و اجزا آن را بیان کنیم.

دستگاه جوش ژاپنی چیست؟

دستگاه جوش ژاپنی

همان‌طور که می‌دانید، جوشکاری را می‌توان فرآیندی جهت اتصال محکم و دائم دو قطعه فلزی و یا غیرفلزی به یکدیگر دانست که در صنعت و زندگی روزمره بسیار از آن استفاده می‌شود و این فرآیند توسط دستگاه جوش صورت می‌پذیرد. دستگاه جوش ژاپنی را می‌توان یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌های جوش موجود در بازار دانست که کارایی و کیفیت بالای آن سبب استفاده گسترده از این دستگاه در صنعت و یا مصارف شخصی گردیده است. برند ژاپنی این دستگاه علاوه‌بر طول عمر بالا، دارای تنوع بسیاری نیز بوده و از همین رو، توجه بسیاری از مصرف‎‌کنندگان را به سمت و سوی خود جلب کرده است.

همان‌طور که در قبل گفته شد، دستگاهی که سبب اتصال دو قطعه فلزی و یا غیرفلزی به یکدیگر می‌شود، دستگاه جوشکاری نام دارد. این دستگاه که با برق و الکتریسیته کار می‌کند طی فرآیند جوشکاری، میله الکترودی از یک سو به جریان متصل است را به یک قسمت یا شی دیگر که آن شی در طرف دیگر جریان برق است، متصل می‌کند. میله الکترود که اغلب از آهک، اکسید سدیم و … ساخته شده است، بین قطعات مورد نظر قرار گرفته و پس از اتصال به برق ذوب می‌شود. مواد مذاب فضای خالی بین قطعات را پر کرده و پس از سرد شدن اتصال بسیار قوی بین قطعات مورد نظر ایجاد می‌کنند.

اکثر دستگاه‌های جوش توسط فرآیندی که در قبل بیان شد عمل جوشکاری را انجام می‌دهند البته دستگاه‌های جوشی هم وجود دارند که بدون میله الکترود هستند. در این بین دستگاه جوش ژاپنی یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های جوش به‌شمار می‌آیند که اکثر خریداران به‌دلیل کیفیت بالا، طول عمر زیاد، مدل‌های متنوع و … این دستگاه را نسبت به سایر برندها ترجیح می‌دهند.

دستگاه‌‌های جوش ژاپنی هم زیرمجموعه دستگاه‌های جوش الکتروددار بوده و عموما با استفاده از الکترود عمل جوشکاری را انجام می‌دهند. یکی از محبوب‌ترین انواع دستگاه جوش ژاپنی، نوع اینورتر آن است. دستگاه جوش اینورتر ژاپنی که یک تکنولوژی نو ظهور نیز به‌حساب می‌آید،

دستگاه جوشی با فناوری پیشرفته و مدرن بوده که جریان بالایی و مناسبی را برای جوشکاری فراهم می‌کند و به فرآیند و صحت جوشکاری سرعت می‌بخشد؛ دستگاه جوش ژاپنی از اجزاء و قطعات گوناگونی تشکیل شده است که در ادامه به بحث و بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

اجزاء دستگاه جوش ژاپنی

الکترودهای دستگاه جوش ژاپنی

اصلی‌ترین بخش، بدنه اصلی دستگاه جوش است که مجموعه‌ای کلی از قطعات و بدنه دستگاه بوده و از قطعات داخلی و موتور محافظت می‌کند. این بخش که موتور نیز در آن قرار گرفته و عملکرد سایر اجزا براساس فرمان این بخش تعیین می‌گردد، در واقع مغز و قسمت اصلی دستگاه‌های جوش ژاپنی بوده و ولتاژ و جریان مناسب را تامین می‌کند. یکی دیگر از اجزا مهم دستگاه جوش، نگهدارنده الکترود است و همان‌طور که از نام آن پیداست وظیفه نگه داشتن الکترود را برعهده دارد.

الکترود نیز یکی از اصلی‌ترین اجزاء دستگاه جوش است که عمل جوشکاری به‌وسیله آن صورت پذیرفته و رابط بین قطعه و دستگاه جوش است. جنس الکترود جوشکاری که به آن سیم جوش نیز گفته می‌شود از اکسید سدیم، سلولز و آهک بوده و تمام سطح این میله توسط ماده‌ای به نام روغن لحیم پوشانده شده است. این ماده توانایی عبور برق را از خود دارا بوده و گرمای به‌وجود آمده در آن سبب ذوب‌شدن الکترود می‌شود. از انواع الکترودها می‌توان به الکترود کم‌هیدروژن، الکترود چسبان، الکترود سریع انجماد، الکترود انجماد پر شده و … اشاره کرد.

نگهدارنده صفحه کار نیز یک جز پرکاربرد از دستگاه‌های جوش ژاپنی است که وظیفه نگه‌داشتن قطعه در حال جوش را دارد. برای انتقال جریان بین دستگاه جوش و الکترود نیاز به کابلی است که به آن کابل جوشکاری گفته می‌شود. این کابل نیز قطعه بسیار مهمی از دستگاه جوش بوده و بدون آن عمل جوشکاری با مشکل مواجه می‌شود.

در صورتی که دستگاه جوش شما سالم بوده اما عمل جوشکاری به‌طور صحیح صورت نمی‌پذیرد، ممکن است اشکال از این قسمت باشد. رابطه مستقیمی بین کیفیت کابل و کیفیت جوشکاری برقرار بوده و کیفیت جوش و یا خال‌های جوش را تعیین می‌کنند. هرچه از کابلی باکیفیت بالاتر استفاده نماییم، کیفیت جوش نیز بهتر خواهد شد. همچنین یک کابل جوشکاری مناسب علاوه‌بر کیفیت کار مناسب، می‌تواند بر مصرف برق نیز تاثیر گذاشته و مصرف برق را کاهش دهد.

نتیجه گیری

دستگاه جوش یکی از وسایل پرکاربرد صنعتی است که وظیفه اتصال موقت و یا دائمی دو قطعه را به یکدیگر دارد. یکی از پرکاربردترین انواع دستگاه‌های جوش، دستگاه جوش ژاپنی است. همان‌طور که بیان شد، دستگاه جوش ژاپنی یکی از باکیفیت‌ترین دستگاه‌های جوش موجود در بازار بوده که کیفیت و طول عمر بالای آن سبب استفاده گسترده از آن در صنعت و مصارف عمومی شده است. این دستگاه کاربردی از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که بررسی هر کدام به‌صورت جداگانه پرداختیم.

در اینمقاله سعی کردیم به بررسی دستگاه جوش ژاپنی پرداخته و اجزا آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

311 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط