انواع چراغ قوه

نگاهی بر انواع چراغ قوه و کاربرد‌های آن

173 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

چراغ قوه یکی از مهم‌ترین تجهیزات روشنایی با قابلیت حمل آسان است که در موقعیت‌های ضروری که نیازمند روشنایی بیشتر جهت مشاهده جزئیات باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع چراغ قوه را می‌توان در محیط‌هایی هم‌چون خانه‌ها، شرکت‌ها، باغ‌ها، محیط‌های باز یا با فضای محدود و بسته مانند انبار و معادن مورد استفاده قرار داد. در ادامه این راهنما به معرفی انواع مختلف چراغ قوه‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

چراغ قوه چیست؟

انواع چراغ قوه

در یک تعریف ساده می‌توان گفت چراغ قوه یک نورافکن یا چراغ روشنایی با قابلیت حمل و حجم کم است. این وسیله‌ الکترونیکی که انرژی مورد نیاز خود را از یک منبع تغذیه گرفته و به واسطه یک لامپ محیط‌های تاریک و کم نور را روشن می‌کند، از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است. برای مثال چراغ قوه‌های معمولی شامل یک لامپ هستند که روی یک رفلکتور با پوششی شفاف قرار گرفته‌اند و دارای یک باتری و سوییچ هستند که درون فضایی که معمولا از جنس آلومینیوم است، حفاظت می‌شوند.

بررسی مسیر تکامل چراغ قوه‌ها از گذشته تا به امروز

جالب است بدانید نخستین چراغ قوه از انواع گوناگون چراغ قوه‌هایی که در اختیار ما است توسط دیوید میسل در سال‌های  ۱۹۷۰تا ۱۹۰۲ اختراع و به ثبت رسید و شخصی به نام کنراد هوبرت که شرکت تولید برق جدید آمریکا را در سال ۱۸۸۸ تاسیس کرده بود حق ثبت اختراع میسل را خریداری کرد و اولین چراغ قوه با علامت تجاری Eveready تولید شد و این نام در انتهای درپوش‌های چراغ قوه‌ها حک شد و با اضافه کردن حلقه‌ای به انتهای دسته باعث شد که در شرایط اضطراری بیشتر در دسترس باشند.

لامپ چراغ قوه و انواع آن

در یک چراغ قوه لامپ مهم‌ترین بخش آن است که معمولا در آن از یک لامپ رشته‌ای و یا یک یا چند لامپ LED استفاده می‌شود. در ادامه با انواع چراغ قوه و کاربردهای آن آشنا خواهیم شد:

  • چراغ قوه‌های خورشیدی
  • چراغ قوه‌های کوهنوردی
  • چراغ قوه‌های سفری
  • چراغ قوه‌های پیشانی بند
  • چراغ‌های پلیسی
  • چراغ قوه لیزری
  • چراغ قوه‌های شکاری
  • چراغ قوه‌های ورزشی
  • چراغ قوه‌های کار
  • چراغ قوه‌های نور افکن و هد لامپ‌ها

البته نیاز افراد از ابتدای وجود چراغ قوه باعث تکامل بسیار زیادی در این وسیله الکترونیکی شد و انواع مختلفی از آن برای کاربردهای متفاوت ساخته شده است. با این حال عملکرد انواع چراغ قوه‌ها مشخص است و تمام مدل‌های موجود جهت روشنایی و نوردهی ساخته شده‌اند اما هر مدل از آن‌ها متشکل از قطعات منحصربه‌فردی هستند و همین موضوع موجب ایجاد تفاوت بین مدل‌های مختلف این وسیله کاربردی شده است.

آشنایی با واحد سنجش روشنایی لامپ‌ها

انواع چراغ قوه

به واحد سنجش روشنایی لامپ‌ها لومن گفته می‌شود. برای مثال از لامپ‌های ۲۰-۱۰ لومن برای محدوده‌های نزدیک استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال پیدا کردن وسایل در فضاهایی مانند کیف‌دستی.

از لامپ‌های ۱۵۰-۲۰ لومن نیز برای گشت‌زنی یا نگهبانی در محوطه‌ها استفاده می‌شود؛ چرا که فاصله پرتو آن ۱۲۰ متر است. لامپ‌های ۲۰۰-۱۶۰ لومن برای کارهای عمومی افراد مناسب است مانند پیاده‌روی یا کوهنوردی؛ زیرا تابش پرتوی این لامپ به ۲۵۰ متر می‌رسد.

لامپ‌های ۵۰۰-۲۰۰ لومن هم برای کارهایی از قبیل شکار و ماهی‌گیری و همچنین فعالیت‌های‌ فنی مناسب است. لامپ‌های ۱۰۰-۶۰۰ لومن نیز قابلیت تابش پرتو نور بیشتر از ۳۰۰ متر را دارند که باز هم مناسب کوهنوردی و کمپینگ و این قبیل فعالیت‌ها است. لامپ‌های بیش تر از ۱۰۰۰ لومن برای تجسس و شکار هستند که بیشتر در فعالیت‌های پلیسی کاربرد دارد و مناسب استفاده در منزل نیست.

نکات مهم جهت خرید چراغ قوه

قبل از انتخاب چراغ قوه لازم است به بعضی نکات توجه ویژه داشته باشیم تا بتوانیم خریدی هوشمندانه را تجربه کنیم. وب سایت تکه کابل تعدادی از فاکتورهای مهم را برای کاربران محترم سایت جمع‌آوری کرده که هنگام خرید انواع چراغ قوه شما را یاری دهد:

۱. توجه به شرایط استفاده از چراغ قوه

ابتدا بهتر است بدانید برای چه موقعیتی نیازمند چراغ قوه هستید. آیا برای روشنایی منزل درهنگام قطعی برق یا برای مشخص کردن مسیر پیاده‌روی در شب‌ها به چراغ قوه نیاز دارید. یا اینکه تعمیرکار خودرو هستید و برای تعیر اتومبیل به تأمین روشنایی نیاز دارید. هر شرایطی چراغ مخصوص به خود را می‌طلبد؛ به همین خاطر پیشنهاد می‌شود قبل از خرید نوع نیاز خود به چراغ قوه را در نظر بگیرید.

۲. وزن و اندازه چراغ قوه

بی شک چراغ قوه‌هایی که دارای حجم‌ کم و قابل حمل هستند، امتیاز بیشتری نسبت به بقیه دارند. به عنوان مثال برای تأمین روشنایی چادر در مسافرت و گردش‌ها چراغ قوه‌ای که کوچک و سبک‌تر باشد، راحت‌تر روی سقف چادر نصب خواهد شد، این‌طور نیست؟ پس پیشنهاد ما این است که حتما یک چراغ سبک برای این شرایط تهیه کنید.

۳. طراحی و ارگونومی مناسب

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب، طراحی ارگونومیک مناسب و خوش‌دستی آن به ویژه در نور افکن‌های دستی است که این امر باعث خستگی کمتر و راحتی شما در زمان‌های‌ طولانی می‌شود.

۴. قدرت تابش پرتوی مناسب در انواع چراغ قوه

همان‌طور که پیش‌تر بررسی کردیم انواع چراغ قوه‌ها دارای لومن‌ها یا شدت‌های روشنایی مختلفی هستند که شعاع نوردهی آن‌ها متفاوت است. برای مثال چراغی با میزان تابش ۲۰۰ لومن محدوده‌ای تا۲۵۰ متر را می‌تواند پوشش دهد. پس در انتخاب چراغ مورد نیاز حتما به این موضوع مهم دقت کافی داشته باشید.

۵. حالات روشنایی مختلف

حالت‌های روشنایی نیز اهمیت خاصی دارد، برای مثال وضعیت‌های مختلف روشنایی مورد استفاده در چراغ‌ها عبارت است از چشمک‌زن، تک‌لامپ، ثابت و یا چند ‌لامپ. همین‌طور بعضی چراغ قوه‌ها نور را به صورت خطی، متمرکز با برد زیاد تابش می‌دهند و بعضی نور را پخش می‌کنند و تابش آن‌ها به صورت گسترده است.

۶. اهمیت منبع تغذیه در انواع چراغ قوه

بعضی چراغ قوه‌ها ممکن است با دو منبع تغذیه یعنی با باتری‌های یک بار مصرف و یا با باتری با قابلیت شارژ کار کنند. پس مدت ‌زمان روشن ماندن آن‌ها به این موضوع بستگی دارد.

سخن پایانی

انواع چراغ قوه‌ها در بازار بسیار متنوع است و برند‌های مختلف زیادی این محصول را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. آیا شما تجربه خرید این محصولات را دارید و یا برند معتبری را می‌شناسید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران محترم تکه کابل در میان بگذارید.

173 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط