سرویس داکت اسپلیت

سرویس داکت اسپلیت؛ ضرورت و بهترین زمان تعمیر

224 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید داکت اسپلیت چیست و چرا باید به صورت دوره‌ای سرویس شود؟ داکت اسپلیت یک نوع وسیله سرمایشی و گرمایشی بوده که می‌توان از آن در فصل سرما برای تأمین گرما و در فصل گرما برای تأمین سرما استفاده نمود. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با داکت اسپلیت، به ضرورت سرویس داکت اسپلیت نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی داکت اسپلیت و ویژگی‌های آن

سرویس داکت اسپلیت

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت یک نوع سیستم تهویه مطبوع بوده که می‌تواند باد خنک و گرم را به واسطه کویل آب گرم یا هیت پمپ تولید کند؛ به همین دلیل زمانی که این وسیله روشن باشد دیگر نیازی به وسایل سرمایشی و گرمایشی دیگر نظیر رادیاتور و بخاری نخواهد بود.

داکت اسپلیت که تحت عنوان اسپلیت کانالی نیز معروف بوده، به علت بهره‌گیری از کانال‌هایی از جنس گالوانیزه، پلی یورتان یا فلکسی بل برای انتقال هوا به محیط وسیله‌ای کاربردی محسوب می‌شود. در حقیقت داکت اسپلیت‌ها شباهتی به کولرهای گازی دارند و تنها تفاوت آن‌ها در این است که به جای اسپلیت با پنل روکار نصب شده روی دیوار، دارای یک یونیت داخلی توکار برای تهویه هوا هستند و از طریق دریچه ریزش هوا، باد سرد یا گرم تولید شده را در محیط پخش می‌کنند.

ویژگی‌های داکت اسپلیت

داکت اسپلیت هم‌چون سایر وسایل مصرفی در منزل از ویژگی‌ها، مزایا و معایبی برخوردار بوده که مجموع این مشخصات موجب می‌شود که به سرویس داکت اسپلیت به صورت دوره‌ای نیاز پیدا کنیم. داکت اسپلیت مصارف مسکونی، تجاری و اداری داشته و استفاده از کانال‌کشی برای سیستم تهویه مطبوع مذکور سبب افزایش کارایی و بهره‌گیری از آن برای چندین اتاق به صورت همزمان شده است.

وجود کانال‌های تهویه سبب می‌شود که هوای مطبوع گرم یا سرد به صورت یکسان و متوازن در تمامی بخش‌های خانه توزیع شود. کنترل دمای محیط به واسطه ترموستات داکت با استفاده از ریموت کنترل یا گوشی تلفن همراه صورت می‌گیرد. داکت اسپلیت متشکل از دو یونیت داخلی و خارجی بوده که یونیت داخلی زیر سقف کاذب و درون محیط تهویه شونده و یونیت خارجی در بیرون از محیط تهویه شونده نصب می‌شود. یونیت داخلی هوای محیط را به کمک کانال برگشت دریافت کرده و پس از خنک یا گرم کردن آن را به واسطه کانال رفت در فضا توزیع می‌کند.

مشکلات رایج داکت اسپلیت

سرویس داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ها هم‌چون سایر لوازم خانگی ممکن است به مرور زمان در اثر عوامل مختلفی دچار یک سری مشکلات شوند. این مشکلات به شکل علائمی رونمایی می‌شوند که با شناخت آن‌ها متوجه می‌شویم که زمان سرویس داکت اسپلیت و تعمیر آن فرا رسیده است:

  • عدم تولید باد سرد
  • کاهش میزان خنکی
  • عدم عملکرد ریموت کنترل
  • عدم تولید گرما توسط داکت اسپلیت
  • تولید صدای ناهنجار توسط یونیت داخلی
  • ریزش آب در زمان روشن بودن دستگاه
  • عدم روشن شدن دستگاه
  • کاهش پرتاب باد
  • یخ زدن یونیت داخلی
  • مشاهده کد خطا پس از روشن شدن دستگاه

در صورت مشاهده هر یک از این مشکلات لازم است که نسبت به تعمیر و سرویس داکت اسپلیت اقدام کنید. اما در کنار مسائلی که ذکر شد، بهتر است که قبل از بروز چنین مشکلاتی به صورت دوره‌ای داکت اسپلیت را سرویس کنید. سرویس کردن دوره‌ای و منظم این وسیله نه تنها سبب افزایش طول عمر آن می‌شود، بلکه نیاز به تعمیر را به تعویق می‌اندازد و به همین خاطر استفاده از خدمات سرویس‌کار داکت اسپلیت متخصص حائز اهمیت است.

بهترین زمان سرویس داکت اسپلیت

همان‌طور که گفته شد، بهتر است که سرویس این وسیله به صورت دوره‌ای صورت پذیرد؛ چرا که این دستگاه هم یک وسیله سرمایشی و هم یک وسیله گرمایشی است و در فصول گرم و سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. توصیه می‌شود که داکت اسپلیت را هر 6 ماه یک بار سرویس کنید.

با سرویس منظم این وسیله شما به ندرت شاهد خرابی بوده و کم‌تر به تعویض قطعات نیاز پیدا خواهید کرد؛ چرا که در فرآیند سرویس دستگاه کلیه قطعات آن مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که کوچک‌ترین مشکلی در ساختار آن وجود داشته باشد، آن را حل خواهند کرد. اواخر بهار و اوایل پاییز معمولاً بهترین زمان برای سرویس دستگاه داکت اسپلیت به حساب می‌آید.

خدمات سرویس دستگاه داکت اسپلیت

سرویس داکت اسپلیت

سرویس داکت اسپلیت تنها به معنی چک کردن قطعات داکت اسپلیت نیست، بلکه خدمات دیگری نیز شامل فرآیند سرویس کردن داکت اسپلیت می‌شوند که یک سرویس‌کار خوب آن‌ها را در صورت نیاز در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • بررسی کمپرسور و نظافت و شست و شوی آن در صورت نیاز؛
  • چک کردن کلیه کانال‌ها به منظور اطمینان از عدم مسدود شدن؛ چنان‌چه یکی از کانال‌ها مسدود شده باشد آن را تخلیه خواهند کرد؛
  • برد داکت اسپلیت نیز مورد بررسی قرار گرفته و از سالم بودن تمامی قطعات آن اطمینان حاصل خواهد شد؛
  • سیم کشی و ورودی برق دستگاه چک شده و اگر پوسیدگی یا خرابی مشاهده شد، سرویس‌کار نسبت به تعمیر یا تعویض اقدام می‌کند؛
  • لوله‌های متصل بین کنداسور و هواساز دستگاه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نشتی و آبریزی مشکل را برطرف خواهند کرد؛
  • فن دستگاه، فویل، پروانه‌ها و… نیز چک شده و در صورت نیاز تعویض و تعمیر خواهند شد؛
  • گاز دستگاه نیز چک شده و در صورت نیاز شارژ خواهد شد.

اهمیت شست و شوی داکت اسپلیت

گاهی اوقات ممکن است که حین استفاده از دستگاه، بوی نامطبوعی ایجاد شود که به منظور بر طرف کردن این بوی بد لازم است که فیلتر تعویض گردد یا شست و شو داده شود یا این که کنداسور مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که گاهاً‌ ممکن است حیوان کوچکی در آن مرده باشد. پیش از شست و شوی دستگاه بایستی از عدم اتصال آن به برق اطمینان حاصل گردد و حین فرآیند شست و شو نیز باید توجه شود که به سایر قطعات آسیبی وارد نشود.

شست و شو و سرویس داکت اسپلیت تأثیر به سزایی در بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان و تمیزی آن دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده در این حوزه، نظافت اجزای سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی هم‌چون کویل‌های خنک‌کننده، فن‌ها، مبدل‌های حرارتی و… باعث بهبود کارایی سیستم شده و طول عمر آن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، همین شست و شوی ساده در مصرف انرژي و هزینه‌های نگهداری نیز صرفه‌جویی خواهد کرد. بنابراین می‌توان مزیت‌های شست و شوی داکت اسپلیت را به صورت خلاصه در موارد زیر گردآوری کرد:

  • سبب بهبود هوای محیط داخلی ساختمان می‌شود؛
  • راندمان داکت اسپلیت را افزایش می‌دهد؛
  • سبب کاهش گرد و غبار در محیط می‌شود؛
  • باعث نرم و بی صدا کار کردن اسپلیت می‌شود؛
  • قدرت پرتاب باد را افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

داکت اسپلیت یکی از وسایل برقی سرمایشی و گرمایشی بوده که در هر دو فصول سرد و گرم کاربرد دارد. به منظور افزایش طول عمر و راندمان این محصول بهتر است که به صورت دوره‌ای سرویس داکت اسپلیت را انجام دهیم. شما چه اطلاعت دیگری در مورد علائم خرابی این وسیله می‌دانید؟ آیا به صورت دوره‌ای داکت اسپلیت خود را سرویس می‌کنید؟ لطفاً نظرات ارزشمند خود را با ما در قسمت ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

224 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط