موتور برق یاماها

موتور برق یاماها؛ بهترین موتور صنعتی در سطح جهان

546 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید موتور برق یاماها چیست و چه کاربردی دارد؟  شرکت یاماها گلد که در ایران به نام یاماها نیز معروف است از جمله مشهورترین و معتبرترین تولیدکنندگان موتورهای صنعتی در سطح دنیا محسوب می‌شود. از جمله محصولات اصلی این شرکت موتور برق بوده که در این راهنما به چیستی و کاربرد آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

موتور برق یاماها چیست؟

موتور برق یاماها

موتور برق نوعی تجهیز بوده که با مصرف سوخت‌هایی نظیر بنزین، گاز و گازوئیل سبب تولید برق می‌شود. به عبارت دیگر، موتورهای برق با مصرف یک نوع سوخت سبب به حرکت در آوردن یک موتور شده و موتور مذکور ژنراتور را چرخانده و در پی آن ژنراتور انرژی الکتریکی تولید خواهد کرد.

موتور یا همان ژنراتورهای برق اضطراری در توان‌های مختلف در بازه چند کیلوولت – آمپر الی چند هزار کیلوولت – آمپر طراحی و تولید شده  که می‌توان بر حسب مصرف وسایل و بارها از مدل‌های مختلف آن بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کرد. عموماً راه‌اندازی موتور – ژنراتورها طی ۸ الی ۱۵ ثانیه صورت می‌گیرد و بعد از آن می‌توانند با بهترین کیفیت برق مورد نیاز مصرف‌کنندگان را تأمین کنند. لازم به ذکر بوده که توان خروجی ژنراتورهای برق اضطراری مشابه یو پی اس بر اساس توان ظاهری که در حقیقت همان ولت – آمپر است، بیان می‌شود. بیان ظاهری مذکور برای انجام محاسبات می‌بایست به توان اکتیو P تبدیل شده و بعد برآورد مصرف صورت گیرد.

انواع موتور برق یاماها

موتور برق یاماها

موتورهای برق در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که شرکت یاماها به عنوان یکی از اصلی‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان موتورهای صنعتی این تجهیزات را در مدل‌های متنوع به بازار عرضه می‌کند. در ادامه با انواع موتور برق یاماها آشنا خواهیم شد:

۱. موتور برق دیزلی

موتورهای برق دیزلی یا مولدهای دیزلی دارای ساختاری هستند که با تکیه بر آن انرژی حاصل از سوخت گازوئیل را به برق تبدیل خواهند کرد. این نوع از موتورهای برق تحت عنوان «دیزل ژنراتور» در بازار موجود هستند. دیزل ژنراتورها نیز در توان‌های مختلف چند کیلوولت – آمپر الی چند مگاولت آمپر در بازار موجود بوده و معمولاً بسیار قابل اعتماد هستند؛ به همین خاطر می‌توان از آن‌ها به صورت دائمی بهره‌گیری کرد. از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد دیزل ژنراتورها می‌توان به مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی و انفجار و ایمنی بالای آن‌ها اشاره کرد.

۲. موتور برق یاماها بنزینی

نوع بعدی سوختی که موتورهای برق از آن استفاده می‌کنند، بنزین است. همان‌طور که می‌دانید بنزین در مقایسه با سایر سوخت‌ها بیش‌تر در دسترس است، اما عمر مفید کم‌تری داشته و قابلیت اشتعال آن در مقایسه با سایر سوخت‌ها بالاتر است. با این حال راه‌اندازی موتور برق بنزینی در فصول سرد سال در مقایسه با موتورهای دیزلی راحت‌تر خواهد بود.

۳. موتور گازسوز

موتورهای برق بنزینی و گازسوز از لحاظ عملکرد شبیه به هم دیگر هستند اما نوع سوخت مصرفی آن‌ها با یک دیگر تفاوت دارد. موتورهای گازسوز کم مصرف بوده و سبب آلودگی هوا نمی‌شوند. علاوه بر این، هزینه این نوع از موتورهای برق در مقایسه با نوع بنزینی کم‌تر است. البته توجه داشته باشید که منبع سوخت این نوع از موتورها به راحتی در دسترس نیست.

۴. موتور برق هندلی و استارتی

موتور برق یاماها را می‌توان بر حسب نوع روشن شدن نیز تقسیم‌بندی کرد. موتور برق‌های هندلی نوعی ژنراتور دستی بوده که با هندل روشن می‌شوند. برای روشن کردن این نوع از موتورها می‌بایست یک طناب با دست کشیده و موتور را نیز چرخاند. در مقابل، موتور برق‌های استارتی دارای دکمه استارت بوده و به کمک باتری روشن می‌شوند.

لازم به ذکر است که موتورهای برق را می‌توان بر اساس برق مصرفی نیز به دو دسته موتور برق تک فاز و موتور برق سه فاز نیز طبقه‌بندی کرد. موتور برق تک فاز در حقیقت موتوری بوده که از برق متناوب موجود در پریز ساختمان که در ایران ولتاژ استاندارد ۲۲۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز است، مصرف می‌کند. برق سه فاز بر خلاف برق تک فاز، سه عدد فاز و یک عدد نول بوده که به واسطه مینیاتوری سه فاز به سیستم وارد می‌شود. در برق سه فاز هر موقع جریان برق مصرفی ۳۸۰ ولت باشد، امکان بهره‌گیری از موتور برق سه فاز متناسب با توان مورد نیاز فراهم خواهد بود.

مهم‌ترین نکات استفاده از موتور برق یاماها

موتور برق یاماها

  • اندازه‌گیری میزان مصرف توان راکتیو و بالا بودن این توان امکان نصب خازن مناسب در کنار موتور برق را فراهم کرده و این موضوع موجب بهبود عملکرد دستگاه می‌شود.
  • بهترین حالت برای استفاده از این دستگاه در بار پیشنهادی بوده و بهره‌گیری از آن در حداکثر توان در زمان‌های طولانی موجب صدمه دیدن موتور خواهد شد.
  • نگه‌داری و تعمیرات منظم و همچنین در نظر گرفتن بازدیدهای دوره‌ای به بازدهی بهتر موتور کمک خواهد کرد.
  • بهتر است امکان استفاده از موتورهای دور متغیر به ویژه برای پروانه‌ها و پمپ‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
  • به منظور بهره‌برداری بلند مدت و متناسب با گشتاور مکانیکی مورد نیاز می‌بایست موتور برق با بازدهی بالا انتخاب نمائید.
  • محل استقرار موتور برق می‌بایست به گونه‌ای در نظر گرفته شود که گرمای ایجاد شده حاصل از آن به سهولت تهویه گردد.
  • به حداقل رساندن اصطکاک سیستم‌های مکانیکی متصل به موتور از دیگر موارد حائز اهمیت است.
  • امکان استفاده از موتورهای پر مصرف در ساعات غیر پیک مصرف برق شبکه نیز مورد بررسی قرار گیرد.

سخن پایانی

موتور برق از جمله تجهیزات پر کاربرد در زمان قطعی برق بوده که وظیفه اصلی آن تأمین انرژی الکتریکی برای مصرف‌کنندگان در مواقع ضروری است. موتور برق یاماها محصول شرکت یاماها گلد از جمله معتبرترین و باکیفیت‌ترین موتورهای برق موجود در بازار محسوب می‌شود. تجربه استفاده از این نوع موتور برق‌ها را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون موتور برق و ویژگی‌های این دستگاه با ما و کاربران محترم تکه کابل به اشتراک بگذارید.

546 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط