الزامات انشعابات برق ساختمان

آشنایی با الزامات انشعابات برق ساختمان

349 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید انشعابات برق ساختمان چیست؟ با الزامات این بخش از ساختمان آشنایی دارید؟ انشعاب برق ساختمان مهم‌ترین قسمت انشعابات است؛ چرا که امنیت ساختمان و هزینه‌های تجهیزات انتقال این انرژی حامل وابسته به آن است. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با الزامات انشعابات برق ساختمان به تعاریف و اصطلاحات مربوط به این زمینه نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

الزامات انشعابات برق ساختمان چیست؟

الزامات انشعابات برق ساختمان

تجهیزات انتقال برق جزو حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین تجهیزات در ساختمان‌ها هستند؛ به طوری که اگر کوچک‌ترین اشتباه در برآورد بار مورد نیاز و اجرای آن‌ها رخ دهد احتمال وقوع خسارات شدید جانی و مالی افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر رعایت الزامات انشعابات برق ساختمان بسیار حائز اهمیت است. پیش از این که بخواهیم وارد بحث انشعابات برق ساختمان شویم خوب است که با اصطلاحات و تعاریف مربوط به این حوزه آشنا شوید.

متقاضی

به هر شخصیت حقیقی یا حقوقی که درخواست انشعاب برق یا تغییر در قدرت برق محل مد نظر را ارسال کرده اما هنوز تقاضای آن انجام نشده است، فرد متقاضی گفته می‌شود.

مشترک

زمانی که به تقاضای فرد متقاضی رسیدگی شود و وی بتواند از خدمات اداره برق استفاده کند، مشترک خواهد شد.

انشعابات برق

به طور کل منظور از انشعابات برق استفاده و بهره‌برداری از جریان برق به واسطه نصب سیم‌کشی‌ها و وسایل اندازه‌گیری مطابق با مقررات شرکت برق است.

هزینه‌های عمومی برقراری انشعابات برق

منظور از هزینه‌های عمومی سهم متقاضی از هزینه‌های انجام شده به منظور ایجاد و راه‌اندازی تأسیسات برقی مورد نیاز است.

وسایل اندازه‌گیری

وسایل اندازه‌گیری کلیه تجهیزات نظیر کنتورها، فیوزها و… بوده که از آن‌ها برای سنجش میزان مصرف یا محدود کردن مصرف برق استفاده می‌شود.

نقطه تحویل

نقطه تحویل در بحث الزامات انشعابات برق ساختمان، محل اتصال تجهیزات و تأسیسات شرکت برق به تجهیزات و تأسیسات مصرف‌کننده بوده که این محل به واسطه شرکت برق تعیین می‌شود.

تأمین برق

منظور از تأمین برق ارائه توان و برق مصرفی با در نظر گرفتن ولتاژ و فرکانس موجود در شبکه مصرف‌کننده در محل تحویل است؛ حتی اگر از این برق استفاده نشود.

قرارداد برقراری انشعاب برق

منظور از قرارداد انشعاب برق، قرارداد منعقد شده بین شرکت برق و متقاضی بوده که مطابق با انشعاب برق اجرا می‌شود.

الزامات انشعابات برق ساختمان بر اساس کاربرد

برای انتخاب و بهره‌گیری از انشعابات برق لازم است که با انواع آن آشنا باشید:

انشعاب برق خانگی

منظور از انشعاب برق خانگی نوعی از انشعاب بوده که برای استفاده واحدهای مسکونی و تجهیزات متعارف خانگی کاربرد داشته و در مناطق شهری مطابق استاندارد شرکت برق به واحدی که دارای حداقل یک اتاق، یک دست‌شویی، یک آشپزخانه و یک ورودی مستقل یا اشتراکی با سیم‌کشی مجزا باشد تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است که این نوع انشعاب برق در مناطق روستایی با تشخیص مسکونی بودن توسط شرکت برق انجام می‌پذیرد.

انشعاب برق اشتراکی

نوع دیگری از انشعاب برق وجود داشته که به منظور راه‌اندازی تأسیسات اشتراکی هم‌چون آسانسورها، فن کویل، سیستم‌های تهویه مطبوع، روشنایی عمومی و سایر تجهیزات اشتراکی در مجتمع‌های مسکونی شهرک‌های مسکونی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در الزامات انشعابات برق ساختمان نکته قابل توجه این بوده که در مجتمع‌های دارای واحدهای با کاربری یکسان تنها یک انشعاب تعلق گرفته در صورتی که اگر تأسیسات مجتمع دارای چند کاربری مختلف باشد، امکان واگذاری بیش از یک انشعاب برق به آن‌ها وجود خواهد داشت. ناگفته نماند که انشعاب دیگری تحت عنوان عمومی وجود داشته که برای مصارف عمومی کاربرد دارد.

سخن پایانی

انشعابات برق ساختمان از جمله مهم‌ترین شاخه در انشعابات بوده که انتخاب و اجرای صحیح آن امنیت ساختمان را تأمین خواهد کرد؛ به همین خاطر رعایت الزامات انشعابات برق ساختمان بسیار حائز اهمیت است. یکی از الزامات مذکور شناخت نوع انشعاب و انتخاب و بهره‌گیری از نوع مناسب آن است. شما چه نکات دیگری در مورد انشعابات برق در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی تکه کابل در میان بگذارید.

349 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط