لامپ استوانه ای

لامپ استوانه ای؛ معرفی، مشخصات

250 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا تاکنون از لامپ استوانه ای برای تأمین روشنایی منازل خود استفاده کرده‌اید؟ لامپ‌های استوانه‌ای نوعی لامپ ال ای دی بوده که با مصرف انرژي بسیار کم، جایگزینی عالی برای لامپ‌های رشته‌ای، کم مصرف و گازی (HID) به حساب می‌آیند. زاویه تابش لامپ‌های استوانه‌ای ال ای دی در مقایسه با لامپ‌های حبابی گرد بیش‌تر بوده و هر یک از لامپ‌های مذکور را می‌توان بر حسب شرایط و نوع مصرف خریداری کرد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با لامپ‌های ال ای دی به نوع استوانه‌ای آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

لامپ استوانه ای؛ نمونه‌ای از بهترین لامپ‌های ال ای دی

لامپ استوانه ای

پیش از این که بخواهیم به سراغ لامپ‌های استوانه‌ای برویم، خوب است که نگاهی بر ماهیت لامپ‌های ال ای دی داشته باشیم. لامپ‌های ال ای دی مجموعه‌ای از یک یا چند ال ای دی بوده که به منظور به دست آوردن شدت نور و رنگ مورد نظر با هم دیگر در یک مجموعه قرار گرفته و برای تأمین روشنایی یا تزئینات مورد نظر به کار گرفته می‌شوند. لازم به ذکر بوده که منظور از LED دیود ساطع‌کننده نور (light emitting diode) است. دیودهای مذکور دارای عمر مفید طولانی بوده و بر خلاف فناوری‌های قدیمی سلامت محیط زیست را تهدید نمی‌کنند. در حقیقت ویژگی‌های منحصربه‌فرد لامپ استوانه‌ای ال ای دی سبب شده است که جایگزین بسیار عالی برای سایر منابع تأمین روشنایی محسوب شود.

کاربرد لامپ استوانه ای ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی مصارف گسترده‌ای دارند. از نوع استوانه‌ای این لامپ‌ها می‌توان به منظور تأمین نور عمومی، روشنایی مسکونی، محیط‌های اداری و تجاری، فروشگاه‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، موزه‌ها، رستوران‌ها و کارخانجات استفاده کرد. لازم به ذکر است که این لامپ‌ها جایگزین خوبی برای ۳ عدد لامپ ۲۰۰ وات التهابی محسوب شده و در کاهش هزینه برق تأثیر به سزایی دارند.

شرایط استفاده از لامپ‌های استوانه‌ای ال ای دی چیست؟

بسیاری از منابع روشنایی بسته به شرایط محیطی قابل استفاده بوده و نمی‌توان در هر نوع شرایط آب و هوایی از آن‌ها برای تأمین نور  استفاده کرد. خوشبختانه چنین محدودیتی برای لامپ استوانه‌ای ال ای دی وجود ندارد و مصرف‌کننده می‌تواند از آن در هر نوع شرایط آب و هوایی سرد، خشک و مرطوب به راحتی استفاده کند. نکته‌ای که در مورد نصب این تجهیزات روشنایی حائز اهمیت بوده آن است که نصب و تعویض آن می‌بایست در گستره ولتاژ مناسب انجام پذیرد.

علاوه بر این، استفاده از این محصول با تجهیزات کنترل‌کننده نور (Dimmer) مجاز نبوده و لازم است که در زمان نصب، تعویض و تمیز کردن لامپ حتماً جریان برق به طور کامل قطع شود.

توصیه می‌شود به منظور افزایش طول عمر لامپ استوانه ای ال ای دی از جداسازی اجزاء خودداری کرده و در صورت وجود ایراد به یک تعمیرکار متخصص مراجعه نمائید. ضمناً این محصول نباید در مجاورت اشیاء قابل اشتعال مثل پارچه یا کاغذ قرار داده شود؛ چرا که احتمال خطر آتش‌سوزی افزایش پیدا خواهد کرد.

درست است که لامپ استوانه ای ال ای دی با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار بوده اما توصیه می‌شود از این محصول در اماکنی که احتمال ریزش آب شدید وجود داشته یا این که میزان حرارت در آن بالاست، استفاده نکنید. از دیگر مواردی که لازم است حین استفاده از این محصول در نظر داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • از تماس مستقیم دست با لامپ استوانه ای ال ای دی در زمان روشن بودن یا لحظاتی پس از خاموشی به دلیل حرارت بالای بدنه خودداری کنید.
  • از نصب لامپ استوانه‌ای در فضای کاملاً بسته خودداری کنید.
  • استفاده از سرپیچ مناسب در نصب لامپ استوانه‌ای ال ای دی حائز اهمیت است.

سخن پایانی

لامپ استوانه ای ال ای دی از جمله پرکاربردترین و بهترین لامپ‌های موجود در بازار بوده که ضمن مقرون به صرفه بودن می‌توان از آن در امکان مختلف از فروشگاه گرفته تا بیمارستان و هتل به منظور تأمین روشنایی با قدرت و کیفیت عالی بهره‌گیری کرد. شما چه نکات دیگری در مورد این لامپ‌ها می‌دانید؟ تجربه استفاده از لامپ‌های استوانه‌ای را داشته‌اید؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود را با ما و کاربران عزیز تکه کابل در میان بگذارید.

250 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط