مقره سیلیکونی بشقابی

4 مزیت مهم مقره سیلیکونی بشقابی

209 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از ابزاری که کاربرد بسیار زیادی در خطوط فشار قوی و سیستم‌های برق قدرت و توان بالا دارد، مقره است. در واقع مقره نوعی عایق الکتریکی است که جهت اتصال کابل‌های شبکه به برج منتقل‌کننده برق به کار می‌رود. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مقره‌ها، مقره سیلیکونی بشقابی است. در این مقاله قصد داریم به برررسی مقره سیلیکونی بشقابی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

مقره و انواع آن

پیش از اینکه به بررسی مقره سیلیکونی بشقابی بپردازیم، لازم است ابتدا توضیحات در مورد مقره‌ها داده تا با کارایی و کاربردی مقره‌ها آشنا شوید. مقره نوعی عایق الکتریکی است که وظیفه اتصال کابل‌های شبکه به برج منتقل‌کننده برق را برعهده دارد. از آنجا که کابل‌ها و هادی‌های انتقال‌دهنده برق دارای ولتاژ و برق فشار قوی بوده، برای اتصال به برج‌های برقی نیاز به وسیله‌ای برای ایزوله‌کردن برج نسبت به کابل‌ها یا هادی‌ها داریم. برای این منظور از مقره‌ها استفاده می‌کنیم. برخی از مقره با نام گیره چینی هم یاد می‌کنند اما نام مقره رایج‌تر بوده و بیشتر آشنا است.

در حالت کلی، مقره‌ها کاربرد بسیار زیادی داشته و علاوه بر امکان ایزوله‌کردن هادی‌ها از برج، توانایی جلوگیری از نشت جریان را هم دارا هستند. در واقع مقره‌ها به نوعی مانع جریان نشتی هستند. سومین قابلیت و وظیفه مقره، محافظت از کابل‌ها و هادی‌ها در برابر شرایط بد جوی و عوامل آسیب‌زا به سیم‌ها و کابل‌ها همانند طوفان، بارندگی، رطوبت بالا و گردوغبار، است.

چهارمین نقش مقره که به نوعی وظیفه‌ای کلی است شامل کنترل جریان‌های الکتریکی می‌شود. مقره با کنترل جریان، از ورود جریان به برج و احتمال برق‌گرفتگی جلوگیری می‌کند. پنجمین قابلیت مقره، تحمل ولتاژهای بالا بوده و این قابلیت باعث می‌شود تا مقره بتواند ولتاژها و ضربه‌های ناشی از رعد و برق را کنترل کرده و از آسیب رسیدن به کابل‌های منتقل‌کننده جریان جلوگیری کند.

مقره‌ها در اشکال و جنس‌های متفاوتی ساخته شده و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. از جمله انواع مقره می‌توان به مقره‌های بوشینگ، یکپارچه، سوزنی، زنگوله‌ای شکل، چرخشی یا چرخی، اتکایی، تابلو برق، آویزان، مهار، استوانه‌ای، بشقابی و از جمله جنس مقره‌ها می‌توان به چینی، شیشه‌ای، پلیمری، سرامیکی و سیلیکونی اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مقره‌ها، مقره سیلیکونی بشقابی است که در ادامه به بررسی کامل آن می‌پردازیم.

خرید انواع مقره
خرید انواع مقره

مقره سلیکونی بشقابی

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مقره‌ها، مقره سیلیکونی بشقابی است. این مقره یکی از پرکاربردترین مقره‌های در خطوط انتقال و توزیع برق است. مقره‌های سیلیکونی بشقابی نوعی عایق الکتریکی است که در محل اتصال کابل برق به دکل‌های برق نصب می‌شوند.

همان طور که از نام این مقره پیداست، جنس این مقره از سیلیکون بوده که همین امر باعث شده است تا این وسیله برای پیشگیری و جلوگیری از تخلیه بارهای الکتریکی در مراکر صنعتی و پست‌های توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مقره‌ها شکلی شبیه به بشقاب داشته و بشقاب‌گونه هستند و از سیلیکون ساخته شده‌اند، از این رو به آن‌ها مقره سیلیکونی بشقابی گفته می‌شود.

مقره سیلیکونی بشقابی از عبور ناخواسته جریان الکتریکی جلوگیری کرده و به‌واسطه مقاومت الکتریکی بالایی که دارد، جریانی از خود عبور نمی‌دهد. از آنجا که این مقره‌ها قدرت و مقاومت الکتریکی بالایی دارند در خطوط انتقال جریان فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین عواملی که می‌توانند باعث آسیب رسیدن به مقره شوند را می‌توان رطوبت هوا، گردوغبار، طوفان، آلودگی‌ها ناشی از فعالیت مراکز صنعتی و سایر عوامل محیطی و شیمیایی هستند اما مقره‌های سیلیکونی بشقابی به دلیل سختی فیزیکی و شیمیایی و مقاومت الکتریکی بالایی که دارند، از بروز هرگونه عیب و ایرادی در سیستم انتقال برق و جریان فشار قوی جلوگیری می‌کنند. این مقره‌ها در برابر شرایط جوی مقاوم بوده و حتی در برابر باران و مواد اسیدی هم می‌تواند از کابل‌ها و دکل‌های انتقال برق محافظت نماید.

یکی دیگر از مزایای مهم این مقره‌ها، مقرون به صرفه بودن و قیمت مناسب آن‌ها است. این مقره‌ها علاوه بر سختی و توانایی مقاومت الکتریکی بالایی که دارند، از قیمت مناسبی برخوردار بوده و بین پیمانکاران بسیار محبوب هستند.

چهارمین مزیت مهم این نوع مقره‌ها، توانایی بالای آن‌ها برای حفظ و محافظت از سیم‌ها و کابل‌های انتقال جریان است. همین امر باعث افزایش امنیت و ایمنی شبکه انتقال برق فشار قوی شده و از آنجا که هرگونه نقصی در سیستم انتقال برق فشار قوی می‌تواند صدمات جربان‌ناپذیری به همراه داشته باشد، از این رو استفاده از مقره‌های سیلیکونی بشقابی بسیار توصیه می‌شود.

خرید مقره سیلیکونی بشقابی
خرید مقره سیلیکونی بشقابی

نتیجه‌گیری

مقره‌ نوعی عایق الکتریکی است که وظیفه اتصال کابل‌های شبکه به برج منتقل‌کننده برق و جلوگیری از انتقال جریان به برج، دکل و سایر وسایل اطراف کابل برق را برعهده دارد. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مقره‌ها، مقره سیلیکونی بشقابی است. مقره سیلیکونی بشقابی به واسطه جنس و شکلی که دارد در برابر بسیاری از موانع و صدمات فیزیکی، شیمیایی و الکتریکی مقاوم بوده و از قیمت مناسبی برخوردار هستند.

در این مقاله سعی کردیم به برررسی مقره سیلیکونی بشقابی پرداخته و مزایای آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

209 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط