تاثیر کیفیت کابل خودنگهدار در شبکه توزیع

238 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کابل خودنگهدار چیست و استفاده از آن در خطوط توزیع برق هوایی چه مزیت‌هایی دارد؟ کابل‌های خودنگهدار از جمله پرکاربردترین و منحصربه‌فردترین انواع سیم و کابل در بازار امروز به حساب می‌آیند که وظیفه اصلی آن‌ها انتقال جریان برق است. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با کابل‌های خودنگهدار، به شرح تأثیر کیفیت و مزیت‌های استفاده از این کابل نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد کابل خودنگهدار بدانید!

کابل خودنگهدار

معرفی کابل‌های خودنگهدار

کابل‌ها از جمله محصولاتی هستند که به عنوان ابزارآلات ضروری در صنایع گوناگون به کار گرفته می‌شوند. از کابل‌های خودنگهدار می‌توان در شبکه توزیع برق به منظور توزیع انرژی الکتریکی استفاده نمود؛ در حقیقت این محصول به طور خاص برای انتقال نیرو در خطوط هوایی کاربرد دارد.

کابل‌های مذکور زیرشاخه کابل‌های قدرت محسوب شده و مجهز به روکشی مقاوم هستند و عموماً برای انتقال انرژی در دکل‌ها و پایه‌های توزیع مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های مذکور از دیدگاه مقایسه نسبت به سایر کابل‌هایی که در بازار ایران وجود دارند، کیفیت بسیار بهتری داشته و هادی آن‌ها در اغلب موارد از نوع فشار ضعیف از نوع آلومینیومی با درصد خلوص 99 و نیم درصد در نظر گرفته می‌شود.

اگر بخواهیم نگاهی تخصصی‌تر بر ساختار کابل‌های خودنگهدار داشته باشیم باید بگوئیم که این محصول متشکل از 7 رشته به هم تنیده بوده که عایق آن‌ها بر پایه پلی اتیلن با مقاومت بالا است. از آن‌جایی که کیفیت و مقاومت این محصولات بسیار بالا است، می‌توان از آن‌ها در کلیه شرایط آب و هوایی استفاده نمود.

این محصول در انواع متنوعی طراحی و عرضه شده که هر کدام از مدل‌های آن از مشخصات و مصارف مخصوص به خود برخوردار هستند. این کابل‌ها که از جمله کابل‌های نسل جدید به حساب می‌آیند، جایگزین بسیار مناسبی برای کابل‌های مسی بوده و می‌توان با استفاده از آن‌ها هزینه‌های شبکه توزیع را به طرز چشم‌گیری کاهش داد.

اجزای تشکیل‌دهنده کابل‌ خودنگهدار

  • هادی: از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های کابل‌های خودنگهدار بوده که معمولاً فشار ضعیف و از جنس آلومینیوم است. هادی این کابل‌ها متشکل از رشته‌های به هم تنیده بوده و به لطف آلومینیومی که در ساختار آن وجود دارد، انتقال پرقدرت‌تری را برای کابل فراهم می‌سازد.
  • اسکرین هادی: منظور از اسکرین هادی نوعی پوشش نیمه هادی با ضخامت سه دهم تا هشت دهم میلی‌متر بوده که هدف اصلی استفاده از آن کاهش تنش الکترواستاتیک در ساختار کابل است. اسکرین هادی متشکل از یک لایه اکسترود شده با پلی اتیلن کراس است.
  • عایق: به طور معمول عایق کابل‌های خودنگهدار از جنس xple  بوده که مطابق استاندارد بر روی نیمه رسانای هادی قرار داده شده و به عنوان یک روکش مقاوم بر روی هادی کابل به کار گرفته می‌شود.
  • اسکرین عایق: از جمله اجزای بسیار مهم در ساختار کابل‌ها، اسکرین عایق بوده که به جهت یکنواختی میدان و افزایش خاصیت عایق مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که ضخامت این اسکرین حدوداً شش دهم میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود.
  • نوار جداکننده: به طور معمول از نوار جداکننده به عنوان پوشش نیمه رسانای عایق استفاده می‌شود. نوار جداکننده دارای ضخامتی در حدود یک دهم میلی‌متر خواهد داشت.

کیفیت کابل خودنگهدار چه تأثیری بر شبکه توزیع دارد؟

کابل خودنگهدار

کیفیت این محصول تأثیر چشم‌گیری بر عملکرد شبکه توزیع برق خواهد داشت؛ به گونه‌ای که اگر کابل مصرفی در این خطوط از درجه کیفی ایده‌آلی برخوردار نباشد، امکان اختلال در سیستم توزیع برق افزایش پیدا خواهد کرد. در مقابل اگر کابل منتخب مرغوب و استاندارد باشد، شبکه توزیع می‌تواند از مزیت‌های استفاده از کابل خودنگهدار بهره‌مند شود. اما این مزایا چه هستند؟

همان‌طور که گفته شد کابل‌های خودنگهدار به عنوان کابل‌های انتقال جریان در خطوط هوایی کاربرد دارند که در این زمینه می‌توانند قدرت زیادی داشته باشند. جالب است بدانید که کابل‌های خودنگهدار برای نخستین بار در قرن 20 میلادی در کشور فرانسه مورد استفاده قرار گرفتند.

این محصولات دستخوش تغییر و پیشرفت تکنولوژی و ماشین‌آلات تولیدکننده شده و روز به روز بهتر و با کیفیت مناسب‌تری در مقایسه با نسل‌های قدیمی طراحی، تولید و روانه بازار می‌شوند. در ادامه نگاهی بر مزیت‌های بهره‌وری از کابل‌های خودنگهدار خواهیم داشت:

  • اضافه ولتاژ ناشی از صاعقه و رعد و برق در این کابل‌ها به مراتب پایین‌تر از سایر کابل‌ها است.
  • هزینه نصب کابل‌های خودنگهدار در خطوط انتقال هوایی نسبت به سایر خطوط توزیع مقرون به صرفه‌تر است.
  • احتمال آتش‌سوزی در صورت اتصال کوتاه در این کابل‌ها پایین است.
  • از آن‌جایی که در ساختار کابل خودنگهدار از یک هادی کششی بهره‌گیری شده، اتصال بسیار راحتی را فراهم می‌سازد.
  • تلفات ناشی از جابه‌جایی در این کابل‌ها حداقل است.
  • این محصولات در برابر کشش، پارگی و همچنین خوردگی استحکام بالایی از خود نشان می‌دهند.
  • کابل‌های خودنگهدار در مقایسه با سیم‌های لخت دارای ارتعاشات بسیار کم‌تری هستند.
  • عایق در نظر گرفته شده برای این کابل‌ها بسیار مقاوم بوده و از برق‌گرفتگی‌های تصادفی جلوگیری به عمل خواهد آورد.
  • این کابل را می‌توان در مدل فشار ضعیف بر روی تیرهای خطوط انتقال 20 ولت به راحتی نصب نمود و مورد بهره‌برداری قرار داد.
  • کابل‌های خودنگهدار در مقایسه با سایر کابل‌های مصرفی در خطوط انتقال هوایی ایمنی بسیار بالاتری دارند.
  • در صورت استفاده از کابل‌های خودنگهدار استاندارد و باکیفیت بالا، میزان انشعابات غیرمجاز به حداقل خواهد رسید.

انواع مختلف کابل‌های خودنگهدار

کابل خودنگهدار

این محصول هم‌چون سایر کابل‌های مصرفی در بازار بر اساس ساختار، نوع هادی، نوع عایق، مصارف و… به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود؛ در حقیقت کابل‌ خودنگهدار را می‌توان بر حسب شاخص‌های متفاوتی طبقه‌بندی نمود:

کابل‌ خودنگهدار 4 رشته‌ای

از جمله انواع کابل‌های خودنگهدار که متشکل از سه رشته فاز و یک رشته نول بوده و قیمت تمام شده آن در مقایسه با سایر کابل‌ها به مراتب ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

کابل‌ خودنگهدار 5 رشته‌ای

این محصولات متشکل از 5 رشته هستند که سه رشته از آن‌ها فاز، یک رشته روشنایی و یک رشته نول است.  کابل‌های خودنگهدار 5 رشته‌ای در مقایسه با کابل‌های خودنگهدار 4 رشته از لحاظ قیمت گران‌تر بوده و به نسبت کابل‌های 6 رشته‌ای قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند.

کابل‌ خودنگهدار 6 رشته‌ای

از جمله انواع کابل‌های خودنگهدار، کابل‌های 6 رشته‌ای هستند که 4 رشته فاز، 1 رشته روشنایی و 1 رشته مسنجر در ساختار خود دارند.

سخن پایانی

کابل خودنگهدار از جمله کابل‌های مصرفی در خطوط توزیع برق بوده که به دلیل ساختار و مشخصات منحصربه‌فردی که دارد، استفاده از آن می‌تواند در کاهش هزینه‌ها تأثیر چشم‌گیری داشته باشد. در صورتی می‌توان از مزیت‌های این محصول بهره‌برداری کرد که از نمونه باکیفیت و مرغوب کابل؛ به طوری که مطابق استانداردها و با استفاده از متریال مرغوب تهیه شده باشد، استفاده شود. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های خودنگهدار دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با کابل‌ خودنگهدار با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

238 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط