دستورالعمل نصب پست هوایی

دستورالعمل نصب پست هوایی تک پایه و دو پایه

1640 بازدید آموزش در صنعت برق

پست هوایی مجموعه‌ای متشکل از تجهیزات نظیر ترانسفورماتور قدرت و کات اوت فیوز و… بوده که به منظور برق‌رسانی در اماکن مورد نیاز نصب می‌شود. پیش از نصب، بهره‌برداری و سرویس و نگه‌داری یا تست پست هوایی، دستورالعمل‌ها و نکاتی وجود دارد که می‌بایست به دقت مطالعه شود. سرویس و نگه‌داری غیراستاندارد از پست هوایی می‌تواند سبب مرگ یا صدمات جانی بسیار شدیدی گردد. علاوه بر این، آسیب‌دیدگی تجهیزات پست هوایی نیز می‌تواند عملکرد درست آن را تحت‌الشعاع قرار دهد. در این مطلب همراه ما باشید تا دستورالعمل نصب پست برق را بررسی کنیم.

نحوه نصب پست هوایی تک پایه و دو پایه

پست هوایی شامل ترانسفورماتور، تابلوی فشار ضعیف، کات اوت فیوز، برقگیر و… بوده که به منظور نصب در فضای آزاد و نصب بر روی یک یا دو پایه و بر اساس عملکرد تحت شرایط محیطی نرمال طراحی می‌شود. در ادامه با فهرست ابزار و ماشین‌آلات مورد نیاز برای نصب پست‌های هوایی، مهارت‌های لازم برای نصب و نحوه نصب پست‌های هوایی تک پایه و دو پایه آشنا خواهیم شد:

ابزار و ماشین آلات مورد نیاز نصب پست هوایی

جرثقيل، وسيله نقليه مجاز، كمپرسور، زنجير يا تسمه بلند كننده، دستگاه پرس هيدروليك، چاقوي مخصوص لخت كردن كابل، قيچي آهن‌بر، سوهان، برس سیمی، خمير ضداكسيد، سمباده، کابل‌بر، آچار رینگی و بکس در اندازه‌های مختلف، پیچ‌گوشتی، انبردست، متر، فازمتر، دستگاه ویبره، سشوار صنعتی یا نازل، تراز، ترکمتر، ارت تستر، شاقول، بیل، کلنگ، دیلم، پتک، متر لیزری و فازمتر فشار قوی.

ابزار و ماشین آلات مورد نیاز نصب پست هوایی

چه کسانی می‌توانند اقدام به نصب پست هوایی کنند؟

افراد دارای صلاحیت که با نحوه نصب پست‌های هوایی آشنایی کامل دارند می‌توانند آن را نصب کنند، مورد بررسی قرار دهند و همچنین سرویس و نگه‌داری آن‌ها را بر عهده داشته باشند. نصاب پست هوایی می‌بایست از مهارت‌های زیر برخوردار باشد:

  • وی می‌بایست با دستورالعمل نصب و مشخصات تجهیزات پست هوایی آشنایی کامل داشته باشد.
  • فرد باید با نحوه قطع و وصل و ایزوله کردن تجهیزات سیستم توزیع آشنا باشد.
  • او بایستی با نحوه بهره‌برداری ایمن از تجهیزات فشار قوی و ضعیف آشنا باشد.
  • نصاب باید استفاده از تکنیک‌های پیش‌گیرانه، تجهیزات حفاظت شخصی موارد ایمنی لازم به منظور کار در نزدیکی ادوات برق‌دار الکتریکی و… را در حین نصب پست هوایی رعایت کند.
  • با مقررات ایمنی حمل و نقل تجهیزات سیستم توزیع آشنا باشد.
  • دوره‌های آموزشی مربوطه را سپری کرده و دارای گواهینامه مورد تأیید شرکت توزیع باشد.
  • دارای سابقه کار بر روی شبکه‌های متوسط هوایی و زمینی و همچنین شبکه‌های فشار ضعیف باشد.

نحوه نصب پست هوایی تک پایه

مشخصات کلی پست‌های هوایی تک پایه از دیدگاه نصب به شرح زیر می‌باشد:

  • حداكثر ظرفيت پست تك‌ پايه kVA ۱۰۰ است.
  • نصب ترانسفورماتور قدرت بر روی یک پایه انجام می‌شود.
  • استقامت پایه بتنی با در نظر گرفتن اثرات زلزله متناسب با ظرفیت پست انتخاب می‌شود.
  • تعداد برقگیرهای نصب شده با در نظر گرفتن طول خط ۲۰ کیلوولت لحاظ شده و در محل مناسب نصب می‌شوند.

حداقل ارتفاع نصب سکوی ترانسفورماتور از سطح زمین ۵.۵۰ متر است. تابلوی فشار ضعیف با توجه به مسائلی نظیر استفاده غیر مجاز می‌تواند در بالای پایه یا در قسمت پایین آن قرار گیرد. کنتور مربوطه نیز با در نظر گرفتن شرایط موجود و نظر طراح، بالا یا پایین تیر و یا در منزل مشترکین واقع می‌شود.

ارتفاع نصب کات اوت فیوز و برقگیر با در نظر گرفتن آرایش شبکه و همچنین رعایت فواصل مجاز از هادی خطوط و سکوی کات اوت فیوز و برقگیر از سکوی زیر ترانس تعیین می‌شود. چنانچه پست هوایی تک پایه در انتهای خط ۲۰ کیلوولت با آرایش افقی یا مثلثی نصب شود، برقگیرها در بالای پایه خط و کات اوت فیوز ۱۲۵ سانتی‌متر پایین‌تر از برقگیر نصب خواهد شد.

اگر پست هوایی در زیر خط عبوری با آرایش افقی یا مثلثی نصب شود، کات اوت فیوز و برقگیر در فاصله ۱۴۵ سانتی‌متری از بالای پایه نصب خواهد گردید. در آرایش پرچمی یا عمودی، سکوی کات اوت فیوز و برقگیر با در نظر گرفتن فواصل مجاز از هادی خطوط و با فاصله مناسب از سکوی ترانسفورماتور که مناسب‌ترین فاصله بین سکوی ترانسفورماتور تا سکوی کات اوت فیوز ۲۸۵ سانتی‌متر است نصب می‌شود.

ارتفاع نصب پست برق هوایی

آرایش تجهیزات در نصب پست هوایی تک پایه

  • آرایش تجهیزات پست هوایی زیر خط ۲۰ کیلوولت
  • آرایش تجهیزات پست هوایی در انتهای خط ۲۰ کیلوولت

نحوه نصب پست هوایی دو پایه

مشخصات کلی پست هوایی دو پایه از نظر نصب به شرح زیر است:

  • حداکثر ظرفیت پست دو پایه kVA ۴۰۰ است.
  • نصب ترانسفورماتور قدرت بر روی دو پایه انجام می‌شود.
  • استقامت پایه‌های بتنی با توجه به اثرات زلزله متناسب با ظرفیت پست انتخاب می‌شود.
  • با در نظر گرفتن شرایط محل و برقگیرهای موجود در طول خط ۲۰ کیلوولت، نصب برقگیر انجام می‌پذیرد.

ارتفاع نصب

به طور معمول حداقل ارتفاع نصب سکوی ترانسفورماتور در نصب پست هوایی دو پایه از سطح زمین ۵ متر است. تابلو فشار ضعیف در ارتفاع ۶۵ سانتی‌متری از سطح زمین بر روی سکوهای پیش ساخته بتنی نصب می‌شود. در رابطه با کات اوت فیوز و برقگیر، چنانچه پست هوایی دو پایه در انتهای خط ۲۰ کیلوولت با آرایش افقی یا مثلثی نصب شود، برقگیرها در بالای پایه خط و کات اوت فیوز ۱۲۵ سانتی‌متر پایین‌تر از آن‌ها اجرا می‌شود. اگر پست هوایی در زیر خط عبوری با آرایش مثلثی یا افقی نصب شود، در این حالت کات اوت فیوز و برقگیر با فاصله ۱۴۵ سانتی‌متری بالای پایه نصب خواهند شد.

در آرایش پرچمی یا عمودی نصب سکوی برقگیر و کات اوت فیوز با لحاظ کردن فاصله مجاز از هادی خطوط و سکوی ترانسفورماتور که مناسب‌ترین فاصله بین سکوی ترانسفورماتور تا کات اوت فیوز ۲۸۵ سانتی‌متر بوده صورت می‌گیرد.

آرایش تجهیزات در نصب پست هوایی دو پایه

  • آرایش تجهیزات پست هوایی زیر خط ۲۰ کیلوولت
  • آرایش تجهیزات پست هوایی در انتهای خط ۲۰ کیلوولت
  • آرایش تجهیزات پست هوایی بر روی شبکه ۲۰ کیلوولت زمینی

سخن پایانی

پست هوایی مجموعه‌ای شامل ترانسفورماتور قدرت، کات اوت فیوز و برقگیر، تابلو فشار ضعیف و… بوده که در برق‌رسانی کاربرد دارد. به منظور نصب پست هوایی شرایط و ضوابطی مد نظر است که باید پیش از اقدام به اجرا مدنظر قرار گیرند. در این راهنما با برخی از مهم‌ترین نکات و دستورالعمل‌های مورد نیاز برای نصب ترانس هوایی آشنا شدیم. لازم به ذکر است که عدم توجه به موارد مذکور سبب ایجاد اختلال در برق‌رسانی و تضعیف عملکرد پست هوایی می‌شود.

منبع: مشخصات عمومی و اجرایی پست‌های توزیع هوایی و زمینی (نشریه ۳۷۵)

1640 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط