دستورالعمل نصب تابلوی فشار ضعیف

دستورالعمل کامل نصب تابلوی فشار ضعیف

251 بازدید آموزش در صنعت برق

تابلوهای فشار ضعیف یکی از اجزای تشکیل‌دهنده پست‌های هوایی هستند که وظیفه کنترل و قطع و وصل کردن خطوط فشار ضعیف و حفاظت از تجهیزات کلیدزنی و اندازه‌گیری در مقابل فاکتورهای جوی و محیطی را بر عهده دارند. این تابلوها از بخش‌های مختلف کلید اتوماتیک ورودی و دستگاه‌های اندازه‌گیری جریان و ولتاژ، روشنایی معابر و خروجی تشکیل می‌شوند. عمده‌ترین کاربرد این تابلوها حفاظت از سیستم توزیع در شرایط غیرعادی و عادی شبکه است. تابلوهای فشار ضعیف در کلیه شرایط عادی و غیرعادی به شبکه متصل هستند؛ از این رو اثر تمامی موارد مربوط به شرایط غیرعادی شبکه نباید سبب خرابی یا آسیب به عملکرد آن‌ها شود. تابلوهای توزیع بایستی از قابلیت تحمل جریان اتصال کوتاه و اثرات ناشی از آن و همچنین عملکرد مناسب در حالت گذرا برخوردار باشند. در این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با این تابلوها، به معرفی دستورالعمل نصب تابلوی فشار ضعیف نیز خواهیم پرداخت.

شرایط نصب تابلوی فشار ضعیف

انبارداری

پس از دریافت تابلوی فشار ضعیف لازم است که تابلو به منظور اطمینان از دریافت تجهیزات به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد. در صورت مشاهده هرگونه کسری و نقص در اجزای تشکیل‌دهنده، لازم است که فوراً به تولیدکننده یا فروشنده تجهیزات اطلاع داده شود. هنگام ورود تابلو فشار ضعیف به انبار و پیش از تخلیه آن می‌بایست بازرسی کاملی از بدنه و تجهیزات داخلی انجام شود و در صورت مشاهده هرگونه آسیب‌دیدگی در اثر حمل، شرکت حمل‌کننده، بیمه‌گر حمل و نقل، نمایندگی مجاز و کارخانه سازنده به سرعت مطلع شوند.

برای بلند کردن و نصب تابلوی فشار ضعیف لازم از جرثقیل و برای جابه‌جایی آن از لیفتراک استفاده شود. چنانچه کف تابلو از قطعات فلزی مستحکم مثل ناودانی تولید شده باشد، قرار دادن لوله زیر کلاف تحتانی و یا لغزاندن آن روی صفحات فلزی مجاز خواهد بود. تابلوی فشار ضعیف پیش از ثبت در کاردکس انبار و ملحق شدن به مجموعه کالاهای انبار قرنطینه شده و بعد از بازرسی و آزمون مطابق روش اجرایی انبار خواهند شد.

لازم به ذکر است که تابلوی فشار ضعیف وارد شده به انبار قرنطینه تنها در صورتی که با نمونه ارائه شده فروشنده و با مشخصات فنی مورد نیاز مطابقت داشته باشند، اجازه ورود به محل نگه‌داری دائمی کالا در انبار را دریافت خواهد کرد. لازم است که مسئول انبار در فواصل یک ماهه اقدام به بازبینی و ارزیابی کالای موجود در انبار به صورت ظاهری کند.

چنانچه تابلوی فشار ضعیف دارای نقص و ایراد باشد، لازم است که مطابق دستورالعمل مربوطه به منظور تعمیر و رفع عیب از انبار خارج گردد. در صورتی که عیب تابلو قابل تعمیر نباشد، تابلو به موجب حواله انتقال از انبار خارج و به انبار اسقاط تحویل داده خواهد شد. اگر تابلوی فشار ضعیف در مدت ضمانت‌ کارخانه سازنده دچار خرابی و نقص شود و ایراد ایجاد شده در تعهد شرکت سازنده باشد، پیش از هرگونه تعمیر می‌بایست هماهنگی لازم به منظور رفع عیب به عمل آید.

شرایط نصب تابلوی فشار ضعیف

حمل و نقل

به منظور نصب تابلوی فشار ضعیف، تجهیزات مذکور می‌بایست مطابق مشخصات فنی خریدار در کارخانه سازنده مونتاژ و بعد از تکمیل برگه آزمون‌های معمول کارخانه، به محل پست منتقل شود. به منظور جلوگیری از صدمات مکانیکی و یا تأثیرات محیطی ناشی از حمل و نقل و پیاده کردن، تابلو پس از ساخت می‌بایست به مناسب‌ترین شکل ممکن بسته‌بندی شود و بر روی بسته‌بندی اطلاعات لازم از جمله نام شرکت سازنده درج شود. تابلوی فشار ضعیف باید بر روی وسیله حمل‌کننده به صورت کامل مهار شده و شتاب جهت حمل ثابت بوده و از حرکت و توقف سریع و تکان‌های شدید جلوگیری شود. هنگام حمل، تابلو باید با نایلون حباب‌دار و یا کارتون پوشانده شوند؛ چرا که در صورت ایجاد خراش بر روی بدنه، در شرایط رطوبت بدنه تابلو دچار فرسایش و زنگ‌زدگی می‌شود. همان‌طور که گفته شد برای تخلیه تابلو از جرثقیل و یا لیفتراک استفاده خواهد شد. در صورت حمل با لیفتراک لازم است از لیفتراکی استفاده شود که طول شاخک‌های آن بزرگ‌تر یا مساوی عمق تابلوی فشار ضعیف باشد.

نصب تابلوی فشار ضعیف در پست هوایی تک پایه

در پست‌های هوایی تک پایه تابلوی فشار ضعیف بارانی به طور معمول با فاصله مناسب از سطح (۳/۲ متری از زمین) بر روی پایه توسط تسمه‌ای حائل (پشت‌بند) محکم خواهد شد. هنگام نصب تابلوی فشار ضعیف درب اصلی می‌بایست در سمت پیاده‌رو واقع گردد. آمپراژ کلید کل تابلوی فشار ضعیف متناسب با جریان سمت فشار ضعیف و ضریب باردهی ترانسفورماتور تعیین خواهد شد.

نصب تابلوی فشار ضعیف در پست هوایی دو پایه

تابلوهای فشار ضعیف در پست‌های هوایی دو پایه بر روی سکوی بتنی پیش ساخته، سکوهای آجر چینی شده و یا سکوهای فلزی مشابه با سکوهای ترانسفورماتور قدرت نصب می‌شوند. آمپراژ کلید کل تابلوی فشار ضعیف متناسب با جریان سمت فشار ضعیف ترانسفورماتور و ضریب باردهی مشخص می‌شود. در پست‌های هوایی دو پایه، نصب تابلوی فشار ضعیف بارانی عموماً بر روی سکوهای پیش ساخته انجام می‌پذیرد؛ در این حالت می‌بایست پیش از نصب سکو، آماده‌سازی فوندانسیون سکوی بتنی پیش ساخته انجام شود. برای اجرای فوندانسیون از هشت ردیف آجر همراه با ملات ماسه سیمان (به صورت دیوارچینی) و لوله‌های ورود و خروج کابل استفاده خواهد شد.

تابلوی فشار ضعیف در پست هوایی دو پایه

ابعاد دیوارچینی می‌بایست متناسب با ابعاد سکوی بتنی پیش ساخته باشد و از سه ردیف لوله در دو طرف طول فوندانسیون برای کابل‌های ورودی و خروجی بهره‌گیری شود. در این سیستم لوله‌ها از جنس پلیکا و یا پلی اتیلن به قطر ۱۵۰ میلی‌متر بوده و بعد از اجرای دیواره‌ها، فضای داخل سیمان و کفی سکو بر روی فوندانسیون توسط ملات سیمان محکم خواهد شد. ارتفاع نصب تابلوی فشار ضعیف از سطح زمین ۶۵ سانتی‌متر بوده و کفی سکو هم‌سطح با زمین قرار گرفته و دریچه‌های بازدید می‌بایست بالاتر از سطح واقع شوند. پس از نصب سکوی پیش ساخته به صورت تراز، تابلوی فشار ضعیف به کمک ۴ عدد پیچ یک‌سر تخت گالوانیزه به سکو متصل شده که سر تخت پیچ به سمت پایین و مهره درون تابلو قرار خواهد گرفت.

چنانچه امکان تهیه سکوی بتنی پیش ساخته به منظور نصب تابلوی فشار ضعیف وجود نداشته باشد، از سکوی آجر چینی شده استفاده خواهد شد. در این حالت تابلو توسط پشت‌بند به پایه‌ها متصل خواهد شد. در صورت استفاده از سکوهای فلزی برای نصب تابلو، ابعاد و مشخصات سکو می‌بایست مطابق وزن تابلو محاسبه شود. لازم به ذکر است که در این حالت تابلوی فشار ضعیف مشابه با ترانسفورماتور قدرت توسط پیچ و مهره بر روی سکو نصب خواهد شد.

سخن پایانی

تابلوی فشار ضعیف یکی از اجزای تشکیل‌دهنده پست‌های هوایی بوده که وظیفه اصلی آن مدیریت و قطع و وصل کردن خطوط فشار ضعیف و حفظ تجهیزات کلیدزنی و اندازه‌گیری می‌باشد. این تجهیزات از بخش‌های مختلفی نظیر کلید اتوماتیک ورودی، روشنایی معابر و خروجی تشکیل شده‌اند. نصب تابلوی فشار ضعیف می‌بایست بر اساس دستورالعمل استاندارد و رعایت نکات راه‌اندازی صورت گیرد تا در عملکرد آتی پست اختلالی ایجاد نشود.

منبع:

مشخصات عمومی و اجرایی پست‌های توزیع هوایی و زمینی (نشریه ۳۷۵)

251 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط