لامپ خودرو

لامپ خودرو؛ انواع و مزایای استفاده

262 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

فرض بر اینکه ماشین‌ها هیچ‌گونه لامپ یا سیستمی برای روشنایی مسیرشان نداشته باشند، چه اتفاقی می‌افتاد؟ در تاریکی شب همه چیز به هم می‌ریخت! نمی‌شد فهمید چه ماشینی در چه جهتی، با چه موقعیتی و همین‌طور در چه اندازه‌ای در حال عبور در جاده است. حتی در روشنایی روز هم تشخیص این‌که ماشین‌ها چه زمانی ترمز می‌کنند و یا چه موقع به سمت چپ یا راست می‌پیچند غیرممکن بود؛ به همین دلیل سیستم روشنایی در خودرو‌ها ایجاد شد تا موجب رفع این نیاز باشد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون لامپ خودرو در ادامه همراه ما باشید.

لامپ خودرو چیست؟

لامپ خودرو

می‌توان گفت یک منبع روشنایی مصنوعی در اتومبیل‌هاست که دارای یک چراغ الکتریکی یا لامپ و قطعات و تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی است به همراه مدارهای راه انداز و خازن و غیره که در یک شیشه قرار گرفته و از آن‌ها برای تبدیل کردن انرژی الکتریکی به روشنایی کمک می‌گیرد.

انواع روشنایی و لامپ‌های خودرو

چراغ‌های روی بدنه خودرو که شامل موارد زیر است:

  • چراغ‌های بزرگ جلو
  • چراغ‌های مه‌شکن زیر
  • چراغ‌های کوچک جلو
  • چراغ‌های خطر
  • چراغ‌های ترمز
  • چراغ‌های دنده عقب
  • چراغ‌های راهنما
  • چراغ‌های پلاک خودرو
  • چراغ‌های ‌جانبی برای پارک
  • چراغ‌های عقب خودرو

چراغ‌های داخل کابین نیز به شرح زیر است:

  • چراغ‌های نقشه‌خوانی
  • چراغ‌های صفحه نشان‌دهنده‌ها و پنل جلوی راننده
  • چراغ جعبه داشبورد
  • چراغ صندوق عقب
  • چراغ مطالعه سرنشین عقب

بدون شک داشتن اطلاعات کافی در مورد پایه لامپ و هم‌چنین قدرت نوردهی و توان مصرفی آن با توجه به کیفیت و اصالت لامپ و عمر مفید محصول در هنگام خرید بسیار مهم است. البته شرکت‌های خودروسازی از لامپ‌های استاندارد و متناسب با نوع طراحی خودرو‌ها استفاده می‌کنند ولی برای عده‌ای از مشتریان نوردهی و توان و یا حتی رنگ این نوع لامپ‌ها مورد پسند و قابل قبول نیست و به دنبال لامپ اتومبیل با کیفیت بالا برای خودرو‌های خود می‌گردند که متناسب با سلیقه‌شان باشد.

انواع لامپ خودرو

لامپ خودرو

لامپ‌های هالوژنی

لامپ‌های هالوژنی اولین نسل از لامپ اتومبیل محسوب می‌شوند و حتی امروزه نیز در بسیاری از خودروهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین مزایای آن‌ها داشتن هزینه پایین و نور شفاف و طول عمر مناسب است. با این حال لامپ‌ها هم‌چون سایر لوازم خودرو ممکن است از معایبی برخوردار باشند. از جمله معایب این محصول می‌توان به گرمای بیش از اندازه و هدر رفتن بیش از حد انرژی الکتریکی اشاره کرد.

لامپ‌های نئون

یک نوع لامپ حاوی گاز نئون است که این گاز در این لامپ بعد از یونیزه شدن بر اثر جریان الکتریکی، نوری قرمز رنگ و روشن تولید می‌کند که علت اصلی آن داغ شدن رشته‌های فلزی موجود در لامپ است. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چطور این رشته‌های فلزی در اثر داغ شدن نمی‌سوزند؟

در پاسخ باید بگوئیم که عدم وجود اکسیژن در حباب این لامپ از سوختن این رشته‌ها بر اثر گرما جلوگیری خواهد کرد.

لامپ زنون

بدون شک پر نورترین و پرطرفدارترین لامپ نسبت به بقیه، لامپ زنون است. این مدل برای وضوح بیش‌تر در شب توصیه می‌شود. این نوع لامپ اندازه نسبتا کوچکی دارد و آن‌ را به نام HID نیز می‌شناسند. زنون نوعی گاز سنگین و بی‌رنگ و بو بوده که با تحریک شدن گاز توسط تخلیه الکترونیکی، نور آبی رنگ بسیار خیره کننده‌ای تولید می‌کند که شدت آن ۵۰ درصد بیش‌تر از لامپ‌های معمولی است.

لامپ هد لایت

هدلایت‌ها نسل جدیدی از لامپ‌های خودرو هستند که به دلیل قدرت و کیفیت بسیار عالی و همچنین به خاطر امنیت بالا و مصرف انرژی پایین و عمر طولانی‌تر نسبت به بقیه به لطف فناوری جدیدی که دارند، در مقایسه با سایر لامپ‌های هم‌رده امتیاز بیش‌تری دارند.

لامپ لیزری

این مدل از لامپ‌های خودرو سبب تولید گازی می‌شوند که منجر به تولید روشنایی بسیار زیاد و قدرتمند خواهد شد. از جمله مزیت‌های این لامپ می‌توان به ابعاد کوچک آن و شدت نوردهی بالا اشاره داشت. لامپ‌های لیزری نوعی فناوری نوین هستند که تنها توسط چند خودروی لوکس در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. ناگفته نماند که لامپ‌های لیزری در مقایسه با سایر لامپ‌های خودرو که در بخش‌های قبل به شما عزیزان معرفی کردیم، قیمت بسیار گران‌تری دارند.

لامپ‌های گوشه‌ای

لامپ‌های گوشه‌ای نوع بعدی لامپ‌های خودرو هستند که به محض چرخش فرمان روشن می‌شوند؛ به همین خاطر این لامپ‌ها پیش از چرخش ماشین روشنایی لازم برای منطقه‌ای که راننده قصد رفتن به آن را دارد، فراهم می‌کنند.

انتخاب لامپ مناسب برای رانندگی در شرایط جوی متفاوت

انتخاب لامپ خودرو بسته به این که در چه شرایط آب و هوایی رانندگی می‌کنید از نظر گرمای کلوین و رنگ اهمیت زیادی دارد. نور سفید یا همان نور طبیعی در حدود ۵۰۰۰ کلوین است.

هر چقدر کلوین لامپ به این عدد نزدیک‌تر باشد رنگ لامپ اتومبیل شما سفیدتر می‌شود و هر چقدر از کلوین با نور سفید به سمت کلوین ۱۰۰۰ حرکت کنیم نور لامپ به قرمز نزدیک‌تر می‌شود. در کل بهترین نور برای رانندگی در شرایط برفی یا بارانی و همینطور هوای مه آلود استفاده از نور زرد رنگ یا نسبتا طلایی یا همان مه شکن است.

میزان توان یا وات مصرفی لامپ

این میزان در حالت استاندارد چیزی حدود ۵۵ وات تا ۷۰ وات بوده که در صورت نیاز داشتن به توان بالاتر حتما باید از فیش‌های به خصوص یا آفتامات استفاده کنید. در غیر این‌صورت حرارت در پایه لامپ باعث ذوب شدن سوکت‌ها شده و موجب تغییر رنگ کاسه چراغ خودرو نیز خواهد شد.

مقایسه چند لامپ از نظر انواع پایه و سوکت مطابق استاندارد جهانی

لامپ خودرو مدل  H4

این مدل جزو لامپ‌های هالوژنی است و پایه‌های سه سوکته دارد. همچنین، نور بالا و پایین آن در داخل حباب قرار گرفته است. این لامپ را می‌توان در خودروهایی نظیر پژو، ام وی ام ۱۱۰،  پراید، تندر۹۰، مزدا ۳۲۳، نیسان، پیکان وانت، پروتون GEN2، ریو و غیره مشاهده کرد. البته اگر دقت داشته باشید این لامپ در پیکان و پیکان وانت‌ها به صورت گرد است.

لامپ خودرو مدل H7

این مدل لامپ دارای دو سوکت و به نام لامپ پرشیایی معروف بوده و مناسب برای خودروهایی هم‌چون پژو ۲۰۶، پارس، مزدا، کیا و تویوتا، لیفان، ام وی ام، نیسان و هیوندای است.

لامپ اتومبیل مدل  H1

در انتهای این مدل یک سوکت قرار داشته و از این لامپ برای مه شکن و اکثراً در خودرو‌های پژو استفاده می‌شود. همچنین توان مصرفی این لامپ‌ها در خودروهای سنگین ۷۰ وات است.

سخن پایانی

لامپ خودرو یکی از اصلی‌ترین تجهیزات در خودرو‌ها محسوب می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است. شما چه اطلاعاتی پیرامون لامپ‌ خودرو در ذهن دارید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با و کاربران محترم تکه کابل در میان بگذارید.

262 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط