المنت اتو

المنت اتو؛ آموزش کامل تعویض و نصب

1203 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین وسایلی که در هر خانه‌ای موجود بوده و برای تمام اعضای خانواده به‌خصوص بانوان اهمیت بالایی دارد، دستگاه جذاب و کاربردی اتو است. اتو، این ابزار کاربردی تمامی خانه‌ها، از مجموعه‌ای از لوازم و قسمت‌ها تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن المنت اتو است. یکی از دلایل اصلی که باعث خرابی اتو پس از مدت کوتاهی از استفاده از اتو می‌شود، عدم نصب صحیح المنت اتو است. در این مقاله قصد داریم به بررسی و آموزش کامل نصب المنت اتو پرداخته و عوامل موثر در خرابی آن را بیان کنیم.

المنت اتو چیست و چه کاربردی دارد؟

المنت اتو

المنت اتو در واقع نوعی رشته سیم است که تحمل جریان الکتریکی و دمای بالا را داشته و خیلی سریع داغ می‌شود. در واقع المنت قسمت اصلی و قلب اتو بوده و باعث گرم و داغ‌شدن اتو می‌‌‌‌شود. مقاومت الکتریکی المنت‌ها بسیار بالا بوده و به همین دلیل در دماهای بالا ذوب و از هم گسیخته نمی‌شوند. جنس المنت‌ها بیشتر از نیکل و گاها از نیکل و کروم یا آلومینیوم و کروم بوده که مقاومت الکتریکی بالایی دارند.

المنت در اتو در بین دو قسمت صفحه کف و صفحه فشار قرار گرفته و گرمای خود را به صفحه سرامیکی اتو برای صاف‌کردن چین و چروک‌های لباس و به صفحه بالایی برای ایجاد بخار در اتو، منتقل می‌کند. المنت در اتو عموما به‌شکل میله‌ای منحنی‌شکل بوده و در صورتی که آن را صاف کنیم، طول نسبتا مناسب و بلندی دارد. دمای المنت اتو توسط ترموستات موجود در اتو تنظیم شده و در واقع دمای اتوکردن لباس را تعیین می‌کند.

علل خرابی المنت اتو

المنت اتو می‌تواند به دلایل متفاوتی آسیب دیده و یا خراب شود. از اصلی‌ترین دلایل و علل خرابی المنت اتو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب المنت اتو به‌اشتباه و با خطا؛
  • انباشت رسوب آهک و سایر مواد و ذرات در محفظه داخلی اتو که می‌تواند به المنت اتو آسیب برساند (برای جلوگیری از بروز این امر، هر چند وقت یک بار محفظه آب و بخار اتو را بررسی کرده و آن را با مقدار کمی آب مقطر و یا محلول آب و سرکه بشورید. در ضمن اجازه ندهید آب به مدت طولانی درون اتو بماند زیرا باعث افزایش رسوب و تخریب المنت می‌شود)؛
  • واردشدن ضربه شدید به اتو؛
  • گرم‌شدن بیش از اندازه اتو (توصیه می‌شود هیچ‌گاه از اتو با بالاترین دمای آن استفاده نشود)؛
  • فرسوده‌شدن المنت در گذر زمان و استفاده زیاد از آن؛
  • شکسته‌شدن کابل و سیم رابط.

در صورتی که موارد گفته شده در بالا در یک دستگاه اتو رخ دهند، میتوانند باعث خرابی المنت اتو شده و کارکرد اتو را مختل کنند. اختلال عملکرد المنت اتو می‌توانند نتایج زیر را به‌همراه داشته و در صورت مشاهده اتفاقات زیر، بلافاصله المنت اتو را مورد بررسی قرار دهید.

  • اتو و المنت اتو بخار تولید نکرده و که در این حالت احتمال بسته‌شدن مجراهای انتقال بخار و یا آسیب‌دیدن المنت اتو وجود دارد؛
  • به طور کلی المنت اتو کار نکرده و روشن نمی‌شود که در این حالت می‌تواند مشکل از نصب المنت به اشتباه باشد؛
  • اتو به‌صورت نامنظم بخار تولید کرده و یا گاها اتو به‌شکل خودکار بخار تولید می‌کند؛
  • چکه‌کردن قطرات آب از المنت؛
  • بوی نامطبوع المنت در هنگام اتو کردن لباس؛

توجه: موارد بالا می‌توانند نتایج خرابی المنت بوده و هشداری برای تعویض و نصب المنت جدید باشند.

نصب المنت اتو

المنت اتو

 

همان‌طور که گفته شد، یکی از اصلی‌ترین مشکلات و خرابی‌های اتوها، نصب اشتباه المنت آن‌ها است. از آنجا که این نوع المنت نقشی اساسی و مهم در کارکرد اتو داشته و خرابی آن می‌تواند عملکرد اتو را تحت‌الشعاع قرار دهد، از این رو نصب المنت با دقت و صحت تمام از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای تعویض و یا نصب المنت اتو جدید باید یک سری کارها را پیوسته انجام دهید تا نصب آن به‌درستی و بدون خطا انجام شود. برای تعویض المنت ابتدایی‌ترین کار، اطمینان از خاموش و خنک‌بودن اتو است. در صورتی که اتو خنک نباشد، می‌تواند باعث آسیب‌دیدن شما شود، از این رو به خنک‌بودن اتو دقت کنید.

در مرحله دوم، برای دسترسی پیداکردن به المنت و محتواهای داخلی اتو، باید پیچ‌های زیر و اطراف را باز کرده و قالب بالایی اتو را جدا کنید. در برخی از اتوها، المنت اتو داخل محفظه زیرین وجود دارد که باید آن را نیز باز کنید.

در مرحله سوم باید اتصالات و سیم‌ها و قطعات درگیر با المنت را باز کرده و المنت قدیمی یا سوخته را تعویض نمایید. در صورتی که اتو المنت نداشته و تنها مایل به نصب المنت اتو هستید، نیازی به باز کردن اتصالات نبوده و اتصالات المنت به‌طور پیش‌فرض باز هستند.

در مرحله بعدی المنت قدیمی را به‌طو کامل برداشته و المنت جدید را جایگزین آن می‌کنیم. سپس اتصالات و کابل‌های المنت را همان‌طور که جدا کرده بودید، دوباره به المنت اصلی متصل کنید. دقت کنید که از اتصال صحیح اتصالات و کابل‌ها و قطعات و المنت اتو مطمئن شوید.

در مرحله آخر، پس از اینکه از اتصال کامل و صحیح المنت و سایر اتصالات اطمینان حاصل کردید، درب و قالب اتو را برروی آن قرار داده و تمامی پیچ‌ها را در جای اصلی خود نصب کنید.

گاهی اوقات نیاز به تعویض و نصب المنت جدید نبوده و با تعمیر آن می‌توان به کارکرد صحیح اتو دست پیدا کرد البته دقت کنید که تعمیر المنت تنها در موارد کمی امکان‌پذیر بوده و در اکثر اوقات نیاز به تعویض المنت است. در صورتی که المنت قابلیت تعمیر داشت، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • المنت و مخزن آب را محلول سرکه و آب به‌طور کامل تمیز کنید؛
  • مجراهای خروجی بخار را با پارچه و محلول سرکه و آب پاک‌سازی نمایید؛
  • علت عدم کارکرد المنت را عیب‌یابی کنید؛
  • حتما منبع و مخزن اتو را بررسی کنید زیرا احتمال اینکه مشکل از آن باشد، وجود دارد؛
  • درپوش و قالب روی اتو را برداشته و المنت را برداشته و دوباره آن را نصب کنید زیرا احتمال اینکه علت خرابی المنت اتو از نصب اشتباه آن باشد، وجود دارد.

برای نگهداری صحیح به موارد زیر توجه کنید:

  • هر ازگاهی محفظه و مخزن اتو را با محلول سرکه آب شست‌وشو نمایید؛
  • از قراردادن آب به مدت طولانی درون مخزن اتو ممانعت نمایید؛
  • از اتوکردن موارد فلزی مانند زیپ و یا دکمه‌های فلزی خودداری کنید؛
  • از قراردادن اتو به‌شکل وارونه و یا کناری و عمودی، به‌خصوص هنگامی که آب درون آن قرار داد، خودداری کنید زیرا امکان آسیب‌رسیدن به المنت اتو وجود دارد؛
  • هر از گاهی اتو را به لحاظ کارکردی و سلامت و عدم فرسودگی آن، مورد بررسی قرار دهید.

نتیجه‌گیری

المنت اتو نوعی رشته سیم فلزی است که تحمل جریان الکتریکی و دمای بالا را داشته و خیلی سریع داغ می‌شود. این المنت علت اصلی داغ‌شدن اتو و اتوکردن لباس‌ها است. نصب صحیح این المنت اهمیت بسیار زیادی داشته زیرا نصب اشتباه آن می‌تواند باعث بروز خرابی در دستگاه اتو شود.

امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

1203 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط