انواع قالب تیر برق بتنی

نگاهی جامع به انواع قالب تیر برق بتنی

359 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از پرکاربردترین وسایل در خطوط انتقال برق شهری و بین شهری، تیر برق است. تیرهای برق یا دار سیم‌ها برای انتقال برق به صورت هوایی لازم بوده و علاوه‌بر انتقال برق، توانایی نگهداری و محافظت از سیم‌ها و تجهیزات برقی نصب شده برروی آن‌ها را دارند. همان‌طور که می‌دانید، تیرهای برق انواع و جنس‌های مختلفی دارند که پرکاربردترین آن‌ها تیرهای برق بتنی هستند. برای ساخت تیرهای برق بتنی باید از قالب تیر برق بتنی استفاده نمود که دارای انواع و اشکال مختلفی هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع قالب تیر برق بتنی پرداخته و آن‌ها را بیان کنیم.

قالب تیر برق بتنی

انواع قالب تیر برق بتنی

تیر برق یکی از مهم‌ترین اجزا در خطوط انتقال برق هوایی شهری و بین شهری است زیرا تمامی سیم‌ها، کابل‌ها و تجهیزات برقی برروی این تیرها نصب و قرار داده شده و در صورتی این تیرها وجود نداشته باشند، سیستم و شبکه انتقال برق به مشکل برمی‌خورند. همان‌طور که می‌دانید، چندین مدل تیر برق داریم و هر کدام شکل و کاربرد خاص خود را دارند اما پرکاربردترین و مهم‌ترین مدل تیر برق، تیر برق بتنی است که در بسیار در مناطق موجود است.

تیر برق بتنی هم همانند تیر برق به چندین نوع و مدل تقسیم می‌شود که با توجه به کاربرد هر کدام، از مدل و شکل تیر برق بتنی مخصوص آن استفاده می‌کنیم. برای ساخت تیر برق بتنی باید از قالب‌هایی استفاده کنیم که به آن‌ها قالب تیر برق بتنی گفته می‌شود.

برای ساخت تیرهای بتنی، بتنی با نسبت مشخص را با آب و سایر مواد مستحکم‌کننده بتن وارد قالب تیر برق بتنی شده و پس از انجام عملیات فیزیکی و شیمیایی، تیر برق بتنی را از آن خارج می‌کنند. همان‌طور که تیر برق و تیر برق بتنی چندین نوع و مدل دارد، قالب تیر برق بتنی هم چندین نوع و شکل دارد که با نام انواع قالب تیر برق بتنی شناخته می‌شوند. انواع قالب تیر برق بتنی هر کدام به‌طور جداگانه برای تولید یک نوع از این تیرهای برق بتنی به کار می‌رود.

انواع قالب تیر برق بتنی

انواع قالب تیر برق بتنی

همان‌طور که گفته شد، برای تولید انواع تیرهای برق بتنی باید از انواع قالب تیر برق بتنی استفاده کرد. در حالت کلی عمل تولید انواع تیرهای بتنی به‌طور یکسان صورت گرفته و از یک پروسه تولید مشخص پیروی می‌کنند.

برای تولید تیرهای سیمان مسلح و بتنی، ابتدا باید میلگردها و سیم‌های فولادیی که به نوعی استخوان و اسکلت کار هستند را شکل داده و پس از آن، این سیم‌های فولادی را قالب قرار داده و بتن را بر روی آن می‌ریزند و اجازه می‌دهند بتن خود را گرفته و سفت شود. فرم و شکل قراردهی این میله‌ها وابستگی زیادی به مدل و تیر بتنی که قصد ساخت آن را دارند، داشته و از این رو، طرز قرارگیری این میله‌ها بسیار مهم است.

موارد گفته شده در بالا برای تولید تیر برق بتنی بود اما برای تولید قالب تیر برق بتنی باید به کاربرد مدنظر دقت نموده و متناسب با انتظاری که داریم، قالب را طراحی کرد. برای طراحی قالب تیر برق بتنی باید به نکات مهم همچون ابعاد تیر برق، نحوه و چگونگی بتن‌ریزی، نوع و جنس قالب، تعداد دفعات استفاده از قالب و عمر کاری قالب، مواد به‌کار رفته به هنگام تولید تیر بتنی و … دقت کرد.

در حالت کلی انواع قالب تیر برق بتنی به دو دسته تقسیم می‌شود. این دو دسته عبارتند از:

نوع اول

قالب تیر برق بتنی اچ شکل (H شکل): در حالت کلی این قالب‌ها در نوع تکی و دوقلو ساخته می‌شوند. این نوع قالب، یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین قالب‌های تیر برق بتنی است که در بین تولیدکنندگان رایج بوده و تقاضای زیادی دارد. قالب تیرهای بتنی اچ شکل به صورت لولایی بوده و استهلاک پایینی دارد.

این نوع قالب به دلیل لولایی بودن، از مزایای بسیار زیادی همچون ساده‌تر شدن ساخت تیر برای نیروهای انسانی و استفاده از نیروی انسانی کمتر در مقایسه با سایر تیرها (کاهش هزینه‌های اولیه تولید)، سهولت بالای کار و تولید، وجود کم‌ترین خطا و آسیب در اثر بازشدن لولاها، دارابودن استانداردهای لازم، محبوب و کارا بودن این نوع و مدل تیرها و … برخوردار است.

در هنگام خرید و یا استفاده از تیرهای برق بتنی اچ شکل باید به اندازه، جنس و کیفیت بتن و متریال به کار رفته در تولید تیر برق بتنی، کیفیت تراش سازه و نوع و نقشه تیر دقت کرد. این مدل تیرهای برق بتنی در انواع و اندازه‌های مختلف در بازار عرضه شده و به طبع آن، از قیمت‌های متفاوتی هم برخوردار هستند.

نوع دوم

قالب تیر برق بتنی دایره‌ای شکل: یکی دیگر از انواع قالب تیرهای برق بتنی، تیر برق بتنی دایره‌شکل یا گرد است. تیرهای برق تولیدی این نوع قالب‌ها به صورت نوعی استوانه بوده که سطح مقطع آن دایره است و عموما این سطح مقطع در افزایش طول کمی کاهش مقطع داشته و در حالت کلی سطح مقطع بالای تیر، کوچک‌تر مساوی سطح مقطع دایره‌ای پایین تیر است.

این مدل تیرها هم، همانند مدل قبلی، از کاربرد زیادی برخوردارند و در می‌توان آن‌ها را در بسیاری از جاده‌ها و یا خطوط انتقال برق بین شهری هوایی مشاهده کرد اما از آنجایی که این نوع تیرها جایی برای قراردادن پای اپراتور نداشته و بالارفتن از آن‌ها به نسبت مدل تیر برق اچ شکل که از سوراخ‌هایی منظم برای بالارفتن اپراتور و حفظ امنیت و ایمنی در آن استفاده شده است، سخت‌تر است.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین اجزای خطوط انتقال برق هوایی شهری و بین شهری، تیرهای برق هستند. تیرهای برق خود به انواع و اقسام مختلفی تقسیم می‌شوند که پرکاربردترین آن‌ها، تیرهای برق بتنی هستند. برای تولید تیرهای برق بتنی باید از میل‌ها و سیم‌های فولادی و قالب‌های تولید تیر برق بتنی استفاده کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی انواع قالب تیر برق بتنی پرداخته و آن‌ها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را درباره انواع قالب تیر برق بتنی با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

359 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط