بازیافت باطری دست دوم

بازیافت باطری دست دوم؛ آشنایی با چیستی و روش‌های بازیافت

152 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید بهترین روش برای بازیافت باطری دست دوم چیست؟ به نظر شما باطری‌های بازیافتی در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ بهره‌گیری مجدد و پردازشِ دوباره باتری‌ها با هدف کاهش تعداد باتری‌ها به عنوان ضایعات مواد صورت می‌گیرد. در ادامه این راهنما با روش‌های بازیافت باتری آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره بازیافت باطری دست دوم بدانید!

با وجود کلیه کاربردها و مزایایی که باتری‌ها در صنایع گوناگون دارند، میزان مسمومیت و خطراتشان برای سلامتی انسان‌ها و محیط زیست بسیار زیاد بوده و به همین خاطر توجه به مواد مضر و سمی از جمله فلزات سنگین متنوع در ساختار این محصولات، رعایت الزامات بهداشتی و زیست محیطی و استفاده از فناوری‌های به روز در فرآیند جمع آوری و مراحل بازیافت آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به اهمیت استفاده از سرب در صنعت و آمار به دست آمده، حدود 40 درصد کل تولید سرب از بازیافت قراضه‌ها و سرباره‌های باتری‌های فرسوده حاصل خواهد شد. باتری‌هایی که فرسوده شده‌اند بایستی به شیوه مناسب وارد چرخه بازیافت گردند.

صفحات باتری‌ها از جنس سرب بوده و به مرور زمان و استفاده و شارژ مکرر موجب تبدیل به سولفات سربِ آلوده می‌شوند. البته در این هنگام علاوه بر سولفات سرب، اکسید سرب در کف باتری نیز انباشته شده که در این زمان باتری فاقد قابلیت شارژ شدن خواهد شد و بیش‌ترین میزان آلودگی را داراست و باید برای مرحله بازیافت ارسال شود.

بازیافت باطری دست دوم

روش‌های بازیافت باطری دست دوم

مطابق دستورالعمل‌های فنی کنوانسیون بازل، فرآیند بازیافت باتری‌های دست دوم می‌بایست در سه مرحله انجام گیرد: شکستن باتری‌ها، احیای سرب و تصفیه سرب. در شیوه‌های مذکور انسان در هر مرحله کم‌ترین تماس را با مواد سمی داخل باطری‌ها داشته و این محصولات توسط صفحات خودکار به طرف دستگاه‌های خرد کننده و سایر مراحل بازیافت منتقل خواهند شد.

در فرآیند بازیافت باطری دست دوم، قطعات موجود در این محصولات بر حسب چگالی در 3 طبقه قرار می‌گیرند: قطعات سبک شامل پلاستیک‌ها، پس از آن اکسید سرب و سولفات‌ها و در لایه سوم صفحات سنگین سربی و اتصال دهنده‌ها. در وهله بعدی احیای سرب و در مرحله نهایی تصفیه سرب صورت می‌گیرد.

چنان‌چه هدف کارگاه ذوب احیای سرب باشد، آن چیزی که تولید می‌شود سرب سخت و یا آنتیموان خواهد بود. اگر هدف کارگاه تولید سرب خالص باشد، کلیه فلزات دیگر نظیر مس، آنتیموان، آرسنیک و قلع از سرب جدا خواهند شد.

بازیافت باطری دست دوم؛ انواع مختلف

بازیافت باتری سرب اسید

پس از جمع آوری، باطری‌های سرب اسید در آسیاب چکش شکسته و خرد خواهند شد. قطعات باتری که شکسته و کوچک شده سپس در یک مخزن قرار خواهند گرفت؛ جایی که سرب و مواد سنگین به سمت پایین رفته و پلاستیک‌ها به دلیل وزن سبک‌تری که داشته در حالت شناور قرار می‌گیرند. در این مرحله از بازیافت باطری دست دوم، قطعات پلی پروپیلن از بین رفته و مایعات خارج خواهند شد و در نهایت سرب و فلزات سنگین باقی می‌مانند. هر یک از این مواد در یک مدار بازیافت متفاوت قرار داده می‌شوند.

بازیافت باتری لیتیومی

به منظور بازیافت محتویات باطری‌های لیتیومی بسته به اندازه باطری با کمک خرد کننده یا چکش پر سرعت، باتری‌ها آماده برای مرحله بعدی بازیافت می‌شود. قابل ذکر است که این محتویات در مایع سوزاننده و اسیدی قرار داده نخواهند شد.

بلکه، این محتویات در محلول سوز‌آوری قرار داده می‌شوند که الکترولیت‌ها را خنثی کرده و موجب بازیابی فلزات آهنی و غیر آهنی می‌شند. سپس فلز قراضه تمیز به جبران کننده‌های فلز فروخته شده تا هزینه بازیافت باطری دست دوم را جبران کنند. در نهایت محلول فیلتر خواهد شد.

کربن بازیافت شده و به ورق‌های مرطوب کیک کربن اعمال فشار خواهد کرد. مقداری از کربن با کبالت بازیافت شده و لیتیوم موجود در محلول (لیتیوم هیدروکسید) به کربنات لیتیوم که یک پودر سفید خوب بوده تبدیل خواهد شد. جالب است بدانید که کربنات لیتیوم برای ساخت فلز شمش لیتیوم و فویل برای باتری‌ها کارایی دارد. افزون بر این، فلز لیتیوم را برای فروش مجدد و ساخت فوم نیز فراهم خواهد کرد.

بازیافت باتری لیتیوم یونی

اجزای باتری‌های مذکور در طی یک فرآیند مکانیکی «دمای خاص و عاری از اکسیژن» به سه محصول نهایی از هم جدا شده و بازیافت می‌شوند. این موارد شامل:

  • کنسانتره نمک کبالت و لیتیوم
  • فولاد ضدزنگ
  • مس، آلومینیوم و پلاستیک

در نهایت همه این محصولات به بازار عرضه شده تا در محصولات جدید مجدداً مورد استفاده قرار گیرند.

بازیافت باطری دست دوم

بازیافت باطری دست دوم آلکالاین

باتری‌های مذکور که تحت عنوان باتری‌های قلیایی هم معروف هستند، انرژی خود را از واکنش بین روی و دی‌اکسید منگنز  (Zn/MnO2) به دست خواهند آورد. این محصولات حدود چهار برابر ظرفیت بیش‌تری در مقایسه با باتری‌های معمولی داشته و جریان‌دهی بهتری نیز دارند.

باتری‌های آلکالاین (AAA, AA, C, D, 9V,…) نیز قابل بازیافت بوده و برای بازیافتشان از یک اتاق با دمای خاص استفاده شده و در طی این روش، ترکیبات باتری آلکالاین به سه محصول نهایی تبدیل خواهند شد؛ این محصولات یک کنسانتره روی، منگنز، فولاد و کاغذ، پلاستیک و برنج نام دارند. کلیه این محصولات به منظور جبران هزینه‌های فرآیند بازیافت دوباره وارد بازار شده و در محصولات جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بازیافت باتری جیوه‌ای

فلزات سنگین و باتری‌ها به منظور بازیابی تحت یک فرآیند با دمای کنترل شده قرار داده می‌شوند. توجه به این نکته بسیار مهم بوده که درصد تولید و استفاده از باتری‌های اکسید جیوه از زمان تصویب قانون مدیریت باتری قابل شارژ جیوه (قانون باتری) از سال ۱۹۹۶ همواره رو به کاهش است.

مطابق این قانون، فروش برخی از باطری‌هایی که حاوی جیوه هستند؛ به عنوان مثال منگنز قلیایی، کربن روی، سلول‌های دکمه مرکوریک-اکسید و سایر باطری‌های اکسید جیوه، در آمریکا منع شده است.

بازیافت باتری نیکل فلزی هیدرید  (NiMH)

پیش از انجام عمل بازیافت، پلاستیک‌ها از بخش اولیه سلول جدا خواهند شد. سلول‌ها به منظور از بین بردن رطوبت هیدروکسید پتاسیم (KOH) الکترولیت وH2O، فرایند خشک شدن را طی خواهند کرد. فرآیند خشک کردن سلول‌ها با کنترل زمان و دما به کمک یک فرمول اختصاصی و اثبات شده انجام می‌شود.

پس از این که سلول‌ها خشک شدند، به عنوان مواد اولیه ارزشمندی برای صنایع فولاد ضد زنگ و یا آلیاژ به کار گرفته می‌شوند. سپس فلزات و پلاستیک‌ها برای استفاده مجدد در محصولات جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

بازیافت باطری دست دوم یکی از فرآیندهای پرکاربرد و مفید به منظور صرفه‌جویی در منابع بوده که برای انواع باتری‌ها انجام می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با نحوه بازیافت این محصولات در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون بازیافت باتری‌های دست دوم و فرسوده با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

152 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط