کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

معرفی کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

280 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / تولیدکنندگان سیم و کابل ایران / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید ساختار کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلوولت به چه صورت است؟ با ویژگی‌های کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلو ولت آشنا هستید؟ این محصول از جمله کابل‌های فشار متوسط بوده که در این راهنما قصد داریم به صورت کامل ویژگی‌ها و مصارف آن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلو ولت و خصوصیات آن

کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

معرفی کابل آلومینیومی

کابل آلومینیومی از جمله کابل‌های برق مصرفی در صنایع مختلف بوده که می‌توان از آن در مصارف متعددی نظیر سیم کشی برق منازل، شبکه‌های برق و هواپیما و… بهره برد. این نوع از کابل‌های برق به دلیل برخورداری از خصوصیات الکتریکی و مکانیکی منحصربه‌فرد، در مقایسه با کابل‌های مسی قیمت مناسب‌تری دارند. البته باید توجه داشته باشید که آلومینیوم نسبت به مس رسانایی الکتریکی ضعیف‌تری داشته و به همین خاطر مصارف آن در سیم کشی برق ساختمان محدودتر است.

معرفی کابل آلومینیومی فشار متوسط

کابل‌های فشار متوسط از جمله پرمصرف‌ترین کابل‌های برق در شبکه‌های فشار متوسط به حساب آمده که یکی از انواع آن‌ها، نمونه آلومینیومی است. این دسته از کابل‌های برق دارای دامنه ولتاژی 6 کیلو ولت تا 30 کیلو ولت بوده و در انواع مختلف مسی و آلومینیومی به صورت یک رشته یا سه رشته طراحی و عرضه می‌شوند. کابل‌های فشار متوسط نصب در محیط‌های داخلی، نصب درون ساختمان مطابق با ضوابط مربوطه، نصب در ترانشه یا کانال، نصب به صورت دفنی در زیر زمین و همچنین در سینی‌های کابل در ساختمان‌های صنعتی، نیروگاه‌ها، تابلو برق‌ها و فضای آزاد مناسب هستند.

کابل‌هایی که مناسب خطوط فشار متوسط بوده با نماد NA نمایش داده می‌شوند. همان‌طور که از نام این کابل‌ها مشخص است، در ساختار آن‌ها از فلز آلومینیوم به عنوان هادی بهره‌گیری شده و قادر به انتقال جریان الکتریکی به نحو احسن هستند. کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلوولت از جمله کابل‌های مناسب برای خطوط فشار متوسط است که با تکیه بر ساختار مقاوم خود می‌تواند در این خطوط توزیع بهترین عملکرد را ارائه کند.

معرفی کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

کابل فشار متوسط 50*1 از جمله کابل‌های با رنج ولتاژی متنوع بوده که پرفروش‌ترین و پرکاربردترینِ آن‌ها نوعِ 20 کیلوولت است. محصول مذکور از هادی آلومینیومی تهیه شده و به نحوه‌ای طراحی شده است که در بین رشته‌ها هیچ‌گونه فاصله هوایی وجود نداشته باشد و امکان انتقال حریان با دامنه ولتاژهای گوناگون در سیستم برق صنعتی نیز فراهم شود. این مدل از کابل‌های آلومینیومی به واسطه تجهیزات مدرن طراحی و تولید می‌شوند؛ به همین خاطر درجه کیفیت آن‌ها بسیار مطلوب بوده و می‌توان روی عملکرد قدرتمند آن‌ها در خطوط فشار متوسط حساب باز کرد. این محصول نوعی کابل زمینی سه فاز با مشخصه NA2XY به حساب آمده که کلاس هادی آن 2 و مطابق با استاندارد IEC 60228 است.

ویژگی‌های کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

 

هر یک از سیم و کابل‌های مصرفی در خطوط فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی از یک‌سری ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فرد برخوردار هستند که با تکیه بر این مشخصات می‌توانند در دامنه ولتاژهای مختلف بهترین و استانداردترین عملکرد را ارائه کنند. کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلوولت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در ساختار خود از ویژگی‌های کارآمدی بهره می‌برد. در ادامه با این خصوصیات بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

  • سطح مقطع هادی کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلو ولت، 50*1 میلی‌متر مربع است.
  • هادی این کابل از جنس آلومینیوم خالص است.
  • تعداد هادی در قطر مفتول تعبیه شده برای کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلو ولت، 1.83*19 میلی‌متر است.
  • ضخامت عایق در نظر گرفته شده برای این کابل 1 میلی‌متر است.
  • ضخامت در نظر گرفته شده برای روکش این کابل 1.4 میلی‌متر است.
  • میانگین قطر خارجی این کابل 13.3 میلی‌متر است.
  • وزن کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلوولت 256 کیلوگرم در هزار متر است.
  • ولتاژ نامی عایق کابل فشار متوسط مذکور 0.6 الی 1 کیلو ولت است.
  • این محصول مطابق استانداردهای IEC 60502-1  و  ISIRI 3569-1طراحی، تولید و عرضه می‌شود.
  • جنس روکش استفاده شده در بخش بیرونی این کابل PVC+XLPEاست.
  • حداکثر دمای اتصال کوتاه 250 درجه سانتی‌گراد برای این کابل خواهد بود.

مصارف کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

در حالت کلی وظیفه اصلی کابل‌های فشار متوسط این است که سطح ولتاژ مابین شبکه ولتاژ فشار بالا و سیم کشی خانگی را ثابت نگه دارند. مصرف‌کنندگان بزرگ برق هم‌چون شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، دکل‌های رادیویی بزرگ، استخرهای بزرگ و… عموماً در ایستگاه ترانسفورماتور خود از کابل‌های فشار متوسط بهره می‌برند؛ چرا که شبکه‌های استفاده شده در ایستگاه‌های مذکور، شبکه‌های قدرت کششی بوده و هر یک از آن‌ها بین 15 الی 250 کیلو ولت هستند. به همین دلیل، در شبکه‌های مذکور از یک ردیف کابل فشار متوسط استفاده می‌شود.

از سوی دیگر، سیستم‌های بزرگ به علت نیاز گسترده‌ای که به انرژی داشته نیز برای تأمین برق به سراغ این مدل از کابل‌ها خواهند رفت؛ به عنوان مثال سیستم‌های نقاله‌ای، جرثقیل‌ها و… از جمله سیستم‌های مذکور به حساب می‌آیند. برای سیستم‌های مذکور به منظور جابه‌جایی جریان کم‌تر در کابل به ولتاژ زیادی نیاز خواهد بود؛ به این معنا که سطح مقطع جریان نامی باید کاهش پیدا کند. با این حال این نوع کاربری در اجزای متحرک در مقایسه با شبکه برقی که دارای سیم کشی ثابت بوده به منظور حرکت به انرژی نیاز دارد. به همین خاطر ضروری است که از کابل‌ها و حامل‌های انرژی که می‌توانند در مسافت‌های طولانی انرژی را به شکل ثابت منتقل کنند، بهره‌گیری شود.

سخن پایانی

کابل‌های برق در انواع گوناگون با کاربری‌های مشخص در خطوط فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات توسط شرکت‌های مختلفی به بازار ارائه شده و هر کدام از آن‌ها با در نظر گرفتن خصوصیاتی که دارند، مصارف مشخصی را پوشش می‌دهند. کابل 50*1 آلومینیوم 20 کیلوولت از جمله پرفروش‌ترین کابل‌های زمینی مناسب برق سه فاز بوده که در این راهنما به شرح خصوصیات و مصارف آن پرداختیم.

این محصول نه تنها دارای بدنه‌ای مقاوم بوده بلکه با بهره‌گیری از هادی آلومینیومی می‌تواند رسانای مناسبی نیز باشد. در عین حال، بهای تمام شده این مدل از کابل‌های فشار متوسط نیز اقتصادی و مناسب است. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های فشار متوسط آلومینیومی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با بحث مورد نظر در این مقاله با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

280 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط