تولید سیم آلومینیوم

آشنایی با فرآیند تولید سیم آلومینیوم و کاربردهای آن

191 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید تولید سیم آلومینیوم به چه صورت انجام می‌پذیرد؟ با مراحل ساخت سیم و کابل آلومینیومی آشنایی دارید؟ سیم و کابل‌ها مصارف مختلفی دارند و طی مراحل خاصی طراحی و تولید می‌شوند. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر فرآیند تولید نمونه آلومینیومی محصولات مذکور است. با ما همراه باشید.

صفر تا صد مراحل تولید سیم آلومینیومی

تولید سیم آلومینیوم

تولید سیم و کابل آلومینیومی با طی کردن مراحل و استفاده از تجهیزات خاصی انجام می‌شود. کابل‌ها در مقایسه با سیم‌ها بخش‌های مختلفی دارند و به همین دلیل خط تولید آن‌ها نسبتاً طولانی‌تر است. در ادامه با این مراحل آشنا خواهیم شد:

نازک‌کاری

اولین مرحله از تولید سیم آلومینیومی نازک‌کاری بوده که در این گام سیم‌ها با استفاه از دستگاه نازک‌کن، نازک خواهند شد. برای انجام این مرحله از دستگاه سنگین راد بهره‌گیری شده که به واسطه آن یک لایه مفتول آلومینیومی به یک مفتول نازک‌تر تبدیل خواهد شد. سپس، نازک‌سازی با استفاده از دستگاه سبکِ فاین متناسب با سفارش مشتری صورت خواهد گرفت. قابل ذکر بوده که دستگاه کشش راد برای تولید انواع سیم و کابل کاربرد داشته که مخصوص مفتول‌های مسی و آلومینیومی است. ناگفته نماند که این دستگاه قابلیت کشش این مفتول‌ها در پنج مدل مختلف را داراست.

آنیل‌کاری در فرآیند تولید سیم آلومینیومی

مرحله دوم در فرآیند تولید سیم و کابل آلومینیومی، آنیل‌کاری بوده که در طی آن کابل‌ها به تعداد مورد نظر در کنار کوره آنیل جمع‌آوری خواهند شد. قرقره‌ها به منظور قرارگیری در کوره نیز در کنار یک‌دیگر قرار خواهند گرفت. در حقیقت، مرحله آنیل‌کاری برای حرارت‌دهی به مفتول آلومینیومی در فرآیند تولید سیم و کابل انجام می‌شود. در طی این مرحله فلز مورد نظر تحت سرما و گرما قرار گرفته و میزان مقاومت آن افزایش پیدا خواهد کرد. مفتول‌های آلومینیومی درون کوره قرار داده شده و در معرض حرارت مشخصی قرار خواهند گرفت. سپس، مفتول‌ها در همان دما برای مدت مشخصی باقی مانده و در نهایت به دمای محیط خواهند رسید.

بانچ یا دسته کردن

در این مرحله نوبت به دسته کردن رشته سیم‌های آلومینیومی خواهد رسید. با استفاده از دستگاه بانچر یا تاب این مرحله قابل انجام بوده که در طی آن با توجه به سفارش مشتری پس از نازک‌سازی و آنیل کردن، سیم و کابل‌ها بر روی قرقره‌های مخصوصی قرار داده شده و تابانده می‌شوند.

عایق‌کاری سیم و کابل آلومینیومی

در این مرحله اقدام به ساخت زیره برای سیم‌های آلومینیومی می‌شود. رشته‌هایی که در مرحله قبلی بانچ شده بودند در واقع ماده اولیه روی قرقره به حساب آمده و به آن‌ها گرانول عایق اضافه می‌شود. برای انجام این مرحله به دستگاهی تحت عنوان اکسترودر نیاز خواهیم داشت. توجه داشته باشید که اگر هدف از تولید، ساخت کابل‌های آلومینیومی باشد می‌بایست محصول مورد نظر دوباره تاب استرندر خورده و بر روی قرقره جمع شود. چنان‌چه هدف از تولید سیم آلومینیومی عرضه سیم‌ باشد، در این مرحله محصول ما آماده بوده و به منظور عرضه به واحد بسته‌بندی ارسال خواهد شد.

روکش‌زنی کابل آلومینیومی

برای روکش‌زنی کابل‌هایی که مجهز به عایق شده‌اند از دستگاه اکسترودر استفاده خواهد شد. متریال اولیه برای انجام این مرحله گرانول روکش، پودر تالک، زیره‌های استرندر شده و… هستند. در این مرحله، پلاستیک‌هایی که از قبل فشرده‌ شده‌اند با کمک دستگاه اکسترودر و همچنین اعمال نیرو درون قالب‌های دستگاه خط تولید سیم آلومینیوم ریخته خواهند شد. ناگفته نماند که دستگاه مذکور مجهز به تغذیه گرم و سرد است.

بسته‌بندی محصولات آماده

آخرین مرحله در تولید سیم و کابل آلومینیومی، بسته‌بندی بوده که باید با در نظر گرفتن سفارش مشتری محصولات آماده را در اشکال، متراژ و نوع نهایی بسته‌بندی و عرضه کرد. لازم به ذکر است که کابل‌های آلومینیومی بعد از بسته‌بندی به شکل کلاف یا قرقره ارائه می‌شوند. همچنین، می‌توان برای کابل‌های کلافی از دستگاه وکیوم نیز استفاده نمود.

مصارف محصولات حاصل از خط تولید سیم آلومینیوم

تولید سیم آلومینیوم

از جمله مزیت‌های فلز آلومینیومی در مقایسه با مس، وزن سبک‌تر آن است. به لطف این ویژگی می‌توان از سیم و کابل‌های آلومینیومی در کاربری‌های مختلف بهره‌گیری کرد. افزون بر این، قیمت آلومینیوم نیز نسبت به مس کم‌تر بوده که همین موضوع باعث شده است امروزه سیم و کابل‌های آلومینیومی جایگزین مناسبی برای مدل مسی به حساب بیایند. با در نظر گرفتن قیمت مقرون به صرفه سیم و کابل‌های آلومینیومی، می‌توان از این محصولات در گسترش خطوط انتقال نیرو با هزینه پایین‌تر استفاده کرد.

علاوه بر موارد مذکور، سیم و کابل‌های آلومینیومی در تجهیزات برقی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال با توجه به بررسی‌های انجام شده، دانشمندان و کارشناسان این حوزه متوجه شدند که آلومینیوم نمی‌تواند تمامی کاربری‌های سیم مسی را ارائه دهد و گاهاً سبب اتصالی و یا حتی آتش‌سوزی خواهد؛ به همین خاطر مصارف این نوع از سیم و کابل‌ها در مقایسه با سیم و کابل‌های مسی کمی محدودتر است.

قابل ذکر بوده که محصولات حاصل از فرآیند تولید سیم مسی در انواع مختلفی عرضه می‌شوند که هر یک از آن‌ها طیف کاربری مخصوص به خود را دارند؛ به عنوان مثال از سیم‌های آلومینیومی آلیاژی AAAC در مناطق کنار دریا و همچنین خطوط انتقال و توزیع استفاده می‌شود.

انواع محصولات حاصل از خط تولید سیم آلومینیوم

سیم‌های آلومینیومی آلیاژی AAAC

هادی‌های سیم‌های مذکور به شکل یک لایه و یا چند لایه و به دور سیم اصلی با سطح مقطع گرد بافته می‌شوند. در ساختار این نوع از سیم‌های آلومینیومی هر لایه در مقایسه با لایه قبل از خود، 6 رشته بیش‌تر خواهد داشت. هادی‌های مذکور تحت عنوان هادی‌های با استحکام بالا شناخته شده و خواص مکانیکی خوبی را دارا هستند.

سیم‌های آلومینیومی مجهز به مغزی فولادی  ACSR/GA

هادی‌های آلومینیومی تقویت شده با فولاد ترکیبی از سیم‌های آلومینیومی به حالت یک لایه و یا چند لایه بوده که با سطح مقطع گرد به دور مغزی فولادی بافته می‌شوند. مغزی فولادی در ساختار این سیم‌ها شامل یک یا چندین رشته می‌تواند باشد.

سیم‌های آلومینیومی با ظرفیت بالا ACSS

رشته‌های آلومینیومی در محصول ساخته شده در فرآیند تولید سیم آلومینیومی به شکل گرد بوده و مغزی آن از جنس فولاد st 67 است. آلومینیوم نرم در ACSS برای انتقال نیرو کاربرد بیش‌تری داشته و استحکام کششی آن با افزایش دما تغییر نمی‌کند.

سخن پایانی

سیم و کابل انواع مختلفی دارند که یکی از انواع پرکاربرد آن‌ها مدل‌های آلومینیومی هستند. در فرآیند تولید سیم آلومینیوم مراحل مختلفی قابل اجرا بوده که به واسطه بهره‌گیری از دستگاه‌ها و تجهیزات به خصوصی در انتهای این مراحل، سیم یا کابل حاصل می‌شود. از انواع سیم و کابل‌های آلومینیومی می‌توان در صنایع مختلفی بهره‌گیری کرد که در این راهنما به معرفی آن‌ها پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با سیم‌ و کابل‌های مذکور دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل‌های آلومینیومی و مصارف آن‌ها با ما در تکه کابل در میان بگذارید.

191 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط