قیمت روز کابل برق

قیمت روز کابل برق؛ فاکتورهای موثر بر نحوه قیمت‌گذاری

127 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید قیمت روز کابل برق به چه صورت و بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟ با فاکتورهای موثر بر قیمت این تجهیزات مهم در صنعت برق آشنایی دارید؟ فرایند تولید سیم و کابل برق بر خلاف ظاهر ساده‌ای که دارند بسیار پیچیده بوده و همین موضوع باعث می‌شود که سیم و کابل‌های برق عرضه شده توسط برندهای مختلف، قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. در ادامه با عوامل موثر قیمت روز کابل برق آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

هر آن چه که باید درباره قیمت روز کابل برق بدانید!

قیمت روز کابل برق

همان‌طور که می‌دانید سیم و کابل‌های برق موجود در بازار دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها از یک برند خاص عرضه شده‌اند و همین موضوع می‌تواند بر قیمت نهایی آن‌ها تأثیرگذار باشد. اگر قصد خرید سیم و کابل برق را دارید و تنوع قیمتی که بین این محصولات وجود داشته برای شما کمی سردرگم‌کننده است، به شما پیشنهاد می‌کنیم مطالبی که در ادامه گفته‌ایم را مطالعه فرمایید:

نوع مواد اولیه مصرفی در ساختار سیم و کابل

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که بر قیمت روز کابل برق موثر بوده، نوع و مقدار مواد اولیه‌ای است که در خط تولید این تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول هادی به کار رفته در ساختار سیم و کابل از جنس آلومینیوم یا مس بوده که قیمت این فلزات در زمان تولید می‌تواند قیمت تمام شده کابل را تغییر دهد.

البته به غیر از فلز مس و آلومینیوم گاهاً از آلیاژهای ترکیبی مختلفی نیز به عنوان هادی در ساختار این تجهیزات استفاده می‌شود که همین موضوع نیز می‌تواند موجب افزایش قیمت کابل‌ها گردد. قابل ذکر است که فلز مس نسبت به فلز آلومینیوم در کنار رسانایی بهتری که داشته، قیمت بالاتری نیز دارد؛ پس اگر کابل دارای هادی مسی باشد در مقایسه با کابل آلومینیومی قیمت بیش‌تری خواهد داشت.

مقدار مواد اولیه مصرفی در ساختار سیم و کابل

همان‌طور که گفته شد مقدار متریالی که در اولین مرحله از تولید سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز می‌تواند بر قیمت روز کابل برق موثر باشد. عمدتاً سیم و کابل‌هایی که درجه رسانایی آن‌ها بالاتر بوده در ساختار خود از حجم مس یا آلومینیوم بیش‌تری بهره می‌برند که همین موضوع نیز می‌تواند بر قیمت نهایی تأثیر مستقیم داشته باشد و بایستی در زمان خرید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به این موضوع هر چقدر اندازه کابل و ضخامت آن بیش‌تر باشد، به همان نسبت هزینه تولید افزایش پیدا کرده و بهای تمام شده کابل نیز بیش‌تر می‌شود.

هزینه تولید سیم و کابل

مورد بعدی که بر قیمت روز کابل برق موثر بوده، هزینه تولید این تجهیزات است. قابل ذکر است که هزینه تولید در اکثر مواقع کم‌تر مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد، اما باید در نظر داشته باشید که هزینه ضایعات یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی بوده که با قیمت کابل برق در ارتباط است. کارخانه‌هایی که از دستگاه‌های پیشرفته و مخصوص برای تولید سیم و کابل بهره می‌برند به مراتب محصولاتی با کیفیت بیش‌تر و به تبع با قیمتی گران‌تر عرضه می‌کنند. ناگفته نماند که برای تولید برخی از سیم و کابل‌ها در حجم‌های بالا، هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی و بسته‌بندی نیز بر قیمت تمام شده این محصولات موثر خواهد بود.

نوع عایق به کار رفته در کابل

قیمت روز کابل برق

عایق یکی از لایه‌های تشکیل‌دهنده سیم و کابل‌ها محسوب شده که ضمن حفاظت از کابل می‌تواند بر قیمت تمام شده این محصولات نیز موثر باشد. در حقیقت عایق‌ها نقش بسیار حیاتی در عملکرد صحیح کابل دارند و هر اندازه جنس آن‌ها کیفیت بهتری داشته باشد به همان نسبت قیمت تمام شده کابل نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

عایق‌ها دارای انواع مختلفی هستند که رایج‌ترین آن‌ها پی وی سی یا XLPE است. مدل XLPE نسبت به پی وی سی قیمت گران‌تری دارد. ناگفته نماند که محل نصب و استفاده از کابل‌ها نیز می‌تواند بر قیمت روز کابل برق موثر باشد؛ به عنوان مثال کابل‌هایی که مناسب برای زیرزمین و کانال‌های مخصوص طراحی شده‌اند عمدتاً مجهز به روکش آرمور بوده، در حالی که کابل‌های مصرفی در مناطق شیمیایی اکثراً دارای غلاف سربی هستند.

ضخامت آبکاری سیم و کابل برق

مورد بعدی که می‌تواند بر قیمت این محصولات موثر باشد، ضخامت آبکاری است. برخی از سیم‌های مسی دارای لایه‌ای از نقره آبکاری شده هستند که میزان ضخامت آن‌ها در عملکرد صحیح سیم و همچنین افزایش یا کاهش قیمت کابل برق بسیار حائز اهمیت است. در حالت کلی، هر اندازه ضخامت لایه مورد نظر افزایش پیدا کند، به همان نسبت قیمت سیم نیز بالا می‌رود. این موضوع برای افراد و مجموعه‌هایی که نیاز به تولید کابل‌های سفارشی دارند حائز اهمیت است.

عملکرد محصول؛ فاکتوری موثر بر قیمت روز کابل برق

از دیگر موارد تأثیرگذار بر قیمت نهایی این محصولات، نحوه عملکرد و مقاومت این محصولات است. گاهی اوقات دو کابل برق را می‌بینید که کاملاً مشابه به هم دیگر بوده اما قیمت متفاوتی دارند؛ دلیل این تفاوت قیمت کارایی و عملکرد بهتر کابلی بوده که قیمت گران‌تری دارد. چرا که در ساختار چنین کابل‌هایی از مواد اولیه، تکنولوژی‌های ساخت و ماشین آلات و تخصص بیش‌تری بهره‌گیری شده است.

هزینه تست و آزمایش کابل برق

مورد بعدی که بر قیمت تمام شده این محصولات موثر بوده، مجموع هزینه‌های تست و آزمایش است. کابل‌ها پیش از این که در معرض فروش قرار بگیرند، آزمایش شده و پس از تأیید با کیفیت بالاتر و احتمال خرابی حداقل به فروش می‌رسند. ناگفته نماند کابل‌های برقی که چنین تست‌هایی را پشت سر می‌گذارند کم‌تر دچار نوسان برق نیز شده و ایمنی بسیار بالاتری دارند.

سخن پایانی

سیم و کابل از جمله پرکاربردترین و مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که در صنعت برق کارایی دارند. این تجهیزات در انواع مختلف با رنج قیمت گوناگون به بازار عرضه می‌شوند که بر حسب این تفاوت قیمت، کیفیت‌های مختلفی نیز دارند. در این راهنما مواردی که بر قیمت روز کابل برق موثر هستند را به شما عزیزان معرفی کردیم. توجه داشته باشید که قیمت بالای هر محصولی به معنای کیفیت عالی آن نیست؛ در نتیجه بهتر است که پیش از خرید حتماً ویژگی‌های کابل مورد نظر را مورد بررسی قرار داده تا از کیفیت آن مطمئن شوید. لطفاً نظرات خود را پیرامون قیمت روز کابل برق در قسمت ارسال دیدگاه بنویسید.

127 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط