مزایای هیتر برقی کم مصرف

هیتر برقی کم مصرف؛ جایگزینی برای بخاری‌های پرمصرف

145 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

یکی از تجهیزات گرمایشی که در فصول سرد سال به طور گسترده در منازل و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخاری‌های برقی‌ یا همان هیترهای برقی هستند. همان‌طور که می‌دانید، امکانات گازرسانی هنوز به برخی از مناطق ایران نرسیده و اگر گاز در دسترس نباشد، بهترین گزینه استفاده از هیترهای برقی است. از آنجا که استفاده زیاد از برق هم می‌توان مشکل‌زا و هزینه‌بر باشد، بهترین راه‌حل استفاده از هیتر برقی کم مصرف است.

هیتر برقی کم مصرف چیست؟

نمونه‌ای از هیتر برقی کم مصرف

همان‌طور که گفته کردید، در برخی مناطق از جمله مناطقی که از امکانات گازرسانی برخوردار نیستند، بهترین گزینه برای گرمایش محیط و فضا جایگزینی و استفاده از هیترهای برقی به جای وسایل گرمایشی گازی است. هرچند این هیترها در بسیاری از مناطق مورد استفاده قرار گرفته و طرفداران زیادی دارند اما عمده مصرف آن‌ها در مناطقی است که انرژی گاز وجود نداشته و ساکنین آن مناطق یا محله‌ها به گاز شهری دسترسی ندارند.

هیتر برقی یکی از انواع وسایل گرمایشی است که با استفاده از انرژی الکتریکی و تبدیل آن به انرژی حرارتی اقدام به گرم‌کردن محیط اطراف کرده و بسیار کاربردی است.

این تولید گرما به وسیله المنت‌های داخلی دستگاه انجام پذیرفته و در واقع می‌توان گفت این المنت دستگاه بخاری برقی است که باعث تولید گرما و حرارت می‌شود. به عبارت دیگر، هیتر برقی دستگاهی است که جریان برق را از پریز برق دریافت کرده و با استفاده از آن و ساختار درونی خود، اقدام به تولید گرما می‌کند. در واقع با عبور جریان الکتریکی از یک مقاومت، آن جریان به انرژی گرمایی تبدیل شده و انرژی گرمایی و حرارت تولید شده وارد محیط و فضا می‌شود.

مهم‌ترین عاملی که در هیترهای برقی یا دیگر دستگاه‌های گرمایشی برقی باید درنظر گرفته شود، میزان مصرف انرژی آن‌ها است. در گذشته وسایل گرمایشی برقی مصرف انرژی بالایی داشتند و به همین علت زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گرفته و با وجود گاز، استفاده از هیترهای برقی کمی منسوخ شد اما در حال حاضر و با پیشرفت‌های صورت گرفته در تکنولوژی ساخت هیترهای برقی و تولید نمونه‌هایی مانند هیتر برقی کم مصرف که از مصرف انرژی بسیار پایینی برخوردار است، محبوبیت این دستگاه‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته و کاربرد و استفاده دو چندانی پیدا کرده است.

هیترهای برقی کم مصرف دارای مزایا زیاد و فراوانی هستند که از جمله مهم‌ترین مزیت‌های این نوع هیترهای برقی (در مقایسه با سایر وسایل گرمایشی) می‌توان به راحتی این نوع هیترهای برقی در نصب اشاره کرد. این دستگاه‌ها نیاز به هیچ‌گونه لوله‌کشی و یا نصب دودکشی نداشته و تنها با متصل‌کردن آن به برق شروع به کار می‌کنند.

همچنین حمل آن‌ها بسیار ساده و راحت بوده و می‌توان در هر مکان و زمانی که به انرژی الکتریکی دسترسی داشته باشید، از آن‌ها استفاده کرده و بهره ببرید. از دیگر مزیت‌های هیتر برقی کم مصرف نیز می‌توان به کم خطرتر بدون آن در مقایسه با بخاری‌های گازی اشاره کرد که این مورد هم مسئله بسیار مهمی بوده و حتما باید در نظر گرفته شود.

در حالت کلی، استفاده از بخاری‌های گازی همیشه خطر و نگرانی گاز گرفتگی را با خود به همراه داشته و دارد ولی دستگاه‌های گرمایشی برقی هیچ‌گونه گاز سمی و مضری تولید نکرده و خطراتی مانند مسمومیت و گازگرفتگی را با خود به همراه ندارند.

البته لازم به ذکر است استفاده از هیترهای برقی کم مصرف نیز محدودیت‌هایی را به همراه دارد که اطلاع از آن‌ها می‌تواند به شما کمک زیادی در تجربه یک خرید به صرفه کند. از جمله مهم‌ترین موارد این محدودیت‌ها می‌توان به محدودیت دسترسی به برق اشاره کرد. اگر در جایی باشیم که امکان دسترسی به برق را نداشته باشیم، مشخصا نمی‌توانیم از انواع هیترهای برقی و دستگاه‌های مشابه آن استفاده کرده و بهره ببریم.

انواع هیترهای برقی کم مصرف

انواع هیتر برقی کم مصرف

همان‌طور که گفته شد، هیترهای برقی کم‌مصرف کاربرد زیادی داشته و در هر مکانی که قابلیت دسترسی به برق شهری وجود داشته باشد، می‌توان از آن‌ها بهره برد. از همین رو، هیترهای برقی کم مصرف در انواع و اقسام مخلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از جمله محبوب‌ترین انواع هیترهای برقی کم مصرف می‌توان به هیتر برقی تابشی، هیتر برقی فن‌دار، هیتر برقی کانوکتور، هیتر برقی هالوژنی، هیتر برقی همرفتی، هیتر برقی گردشی، هیتر برقی الکترود، هیتر برقی تابشی مادون قرمز و … اشاره کرد.

همان‌طور که در قسمت قبل ذکر شد، هیتر‌های برقی از طریق المنت موجود در دستگاه اقدام به تولید گرما کرده و باعث گرمایش محیط می‌شوند. حال نوع فن‌دار این دستگاه گرما تولید شده توسط المنت هیتر برقی را در محیط به طور گسترده پخش کرده و به گرمایش محیط سرعت می‌بخشد. در واقع نوع فن‌دار این مدل هیتر برقی با پخش گسترده حرارت و هوای گرم در محیط، عملکرد ایده‌آلی داشته و از مصرف بیش از اندازه برق و انرژی جلوگیری کرده و خیلی سریع محیط و فضا را گرم می‌کند.

همچنین هیتر برقی هالوژنی نیز نمونه دیگری از انواع هیتر برقی کم مصرف است که راندمان تبدیل بالاتری از برق به گرما داشته و  بسیار کاربردی است. در واقع این نوع بخاری برقی کم مصرف با مصرف انرژی کم‌تر، اقدام به تولید حرارت و گرما کرده و به دلیل داغ شدن سریع، باعث کاهش هدررفت انرژی می‌شود. همچنین این نوع هیتر برقی کم مصرف دارای قابلیت خاموش و روشن‌شدن خودکار بوده و پس از گرم شدن محیط، خود به خود و به صورت خودکار خاموش می‌شود تا از مصرف بیش از اندازه برق جلوگیری شده و دما محیط بیش از حد افزایش پیدا نکند.

نتیجه‌گیری

هیتر برقی کم مصرف یکی از انواع وسایل گرمایشی است که با استفاده از انرژی الکتریکی و تبدیل آن به انرژی حرارتی اقدام به گرم‌کردن محیط اطراف کرده و کاربرد زیادی دارد. این نوع هیتر یا بخاری برقی در انواع و اقسام مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود که دستگاه از جمله آن‌ها می‌توان به هیتر برقی تابشی، هیتر برقی فن‌دار، هیتر برقی کانوکتور، هیتر برقی هالوژنی، هیتر برقی همرفتی، هیتر برقی گردشی، هیتر برقی الکترود، هیتر برقی تابشی مادون قرمز و … اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی هیتر برقی کم مصرف پرداخته و ویژگی‌های این محصول را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

145 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط