تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه؛ روشی کارآمد برای افزایش طول عمر هود

496 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از قسمت‌های مهم و اساسی در آشپزخانه، هود آشپزخانه است. هود هم از اجزا مختلفی به وجود آمده که یکی از مهم‌ترین این قسمت‌ها، فیلتر هود آشپزخانه است. فیلتر هود قسمتی از هود آشپزخانه است که هوای ورودی به هود را فیلتر کرده و نیاز به تمیز کردن دوره‌ای دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه پرداخته و انواع روش‌های تمیز کردن آن را بیان کنیم.

انواع فیلتر هود آشپزخانه

پیش از آنکه به بررسی موضوع روش‌ها، نحوه و چگونگی تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه بپردازیم، ابتدا بهتر است شما را با انواع فیلتر هود آشپزخانه آشنا کرده و سپس به ذکر روش‌های تمیز کردن فیلتر بپردازیم. همان‌طور که گفته شد، هود آشپزخانه یکی از قسمت‌های مهم و اساسی در آشپزخانه به شمار می‌رود که هر شخصی توجه ویژه‌ای به آن کرده و اهمیت بسیار زیادی برای اعضا خانواده دارد. هود از قسمت‌ها و اجزا مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهمترین آن‌ها، فیلتر هود آشپزخانه است. از آنجا که برای تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه باید از نوع فیلتر آن اطلاع داشت، در این قسمت به بیان و بررسی انواع فیلتر های هود آشپزخانه می‌پردازیم.

در حالت کلی، انواع فیلتر هود آشپزخانه به دو دسته و نوع فیلتر الیافی و فیلتر آلومینیومی تقسیم می‌شوند. فیلتر الیافی هودهای آشپزخانه از جنس پارچه و یا الیاف مصنوعی طراحی و ساخته شده است و برای جذب چربی‌های ریز و ذرات معلق در هوا کاربرد بسیار زیادی داشته و استفاده می‌شود. فیلتر آلومینیومی نیز نوع دیگر از انواع فیلترهای هود آشپزخانه به شمار می‌رود که از جنس آلومینیوم ساخته شده و برای جذب چربی‌های بزرگ و سنگین کاربرد بسیار زیادی داشته و از آن استفاده می‌شود.

روش های تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

پاکسازی فیلتر هود آشپزخانه

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از راه‌های افزایش طول عمر هود آشپزخانه، تمیز کردن فیلتر هود است. برای تمیزکردن فیلتر هود آشپزخانه می‌توان از روش‌های مختلف و متفاوتی استفاده کرده و بهره برد. در این قسمت به ذکر و بررسی چند روش ساده اما بسیار موثر برای تمیزکردن فیلتر هود آشپزخانه اشاره کرده و به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم. روش های تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه عبارتند از:

۱. تمیز کردن با آب گرم و صابون

این روش ساده‌ترین روش برای تمیز کردن فیلتر هود است. برای این کار می‌توانید فیلتر هود مورد نظر را از دستگاه هود آشپزخانه جدا کرده و آن را در یک ظرف بزرگ آب گرم و صابون قرار دهید. سپس، فیلتر را به آرامی با دست شسته و تا زمانی که چربی‌های فیلتر به طور کامل از آن جدا شوند، به این کار ادامه دهید. در نهایت، فیلتر را آبکشی کرده و اجازه دهید تا خشک شود. پس از خشک‌شدن فیلتر، فیلتر را نصب کرده و صحت عملکرد آن را تست کنید.

۲. تمیز کردن با سرکه و جوش شیرین

یکی دیگر از روش‌های موثر برای تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه، تمیز کردن فیلتر با استفاده از سرکه و جوش شیرین است. برای این کار سعی کنید سرکه و جوش شیرین را به مقدار مساوی با یکدیگر مخلوط کرده و آن را روی فیلتر هود آشپزخانه اسپری کنید. سپس، اجازه دهید تا مخلوط سرکه و جوش شیرین مد نظر به مدت 15 دقیقه روی فیلتر هود باقی بماند. در نهایت، فیلتر را با آب گرم و صابون شسته و آبکشی کنید. سپس اجازه دهید تا فیلتر خشک شده و پس از نصب، صحت عملکرد فیلتر را بررسی کنید.

۳. تمیز کردن با استفاده از ماشین ظرفشویی

اگر فیلتر هود آشپزخانه شما قابلیت قرارگیری در ماشین ظرفشویی و شست و شو توسط ماشین را دارد، می‌توانید آن را به صورت اتوماتیک در ماشین ظرفشویی قرار داده و بشویید. برای این کار سعی کنید ابتدا فیلتر را باز کرده و سپس فیلتر را در سبد بالای ماشین ظرفشویی قرار داده و برنامه شستشوی معمول را انتخاب کنید. پس از شست و شو فیلتر توسط ماشین، حتما سلامت فیلتر و میزان پاکیزگی آن را بررسی کرده و اجازه دهید تا فیلتر به طور کامل خشک شود. سپس فیلتر را در دستگاه هود قرار داده و عملکرد آن را تست کنید.

نکات مهم تمیزکردن فیلتر هود

شست و شوی فیلتر هود آشپز خانه

فیلتر یکی از قسمت‌های مهم در عملکرد صحیح و مناسب هود آشپزخانه به شمار می‌رود که با ورود چربی‌ها، ذرات معلق در هوا و … به داخل هود جلوگیری کرده و طول عمر هود را افزایش می‌دهد. دقت کنید، در صورتی که علائمی مانند کاهش قدرت مکش هود، ایجاد بوی نامطبوع در آشپزخانه، تجمع چربی روی دیواره‌های هود و سیاه شدن شیشه هود که نشان می‌دهد فیلتر هود آشپزخانه شما نیاز به تمیز شدن دارد را مشاهده کردید، اقدام به تمیزکاری آن با استفاده از روش‌های ذکر شده در قسمت بالا پرداخته و آن را پاکیزه و تمیز کنید.

برای اینکه طول عمر دستگاه هود آشپزخانه شما افزایش پیدا کند سعی کنید فیلتر هود آشپزخانه را به صورت منظم و به صورت حداقل هر دو هفته یک بار شسته و تمیز کنید. اگر فیلتر هود آشپزخانه شما خیلی چرب و یا خیلی کثیف شده است، بهتر است از روش‌های قوی‌تری مانند استفاده از مواد شوینده شیمیایی بهره برده و استفاده کنید (در مورد دقت کنید که حتما از ماسک استفاده کرده و به هیچ عنوان به مدت طولانی در مجاورت اینگونه مواد قرار نگیرید). هنگام تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه، به هیچ عنوان از وسایل تیز و برنده استفاده نکرده و مراقب باشید تا به خود و فیلتر هود هیچ‌گونه آسیبی وارد نکنید.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر آشپزخانه‌ای، هود آن آشپزخانه است. هود آشپزخانه از قسمت‌های مختلف و متفاوتی تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، فیلتر هود آشپزخانه است. فبلتر هود ار ورود چربی‌ها و ذرات معلق در هوا به درون هود جلوگیری کرده و طول عمر دستگاه را افزایش می‌دهد. بدین منظور باید اقدام به تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه نموده و به صورت دوره‌ای با استفاده از روش‌هایی که در مقاله ذکر شده‌اند، اقدام به پاکسازی فیلتر هود نمود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه پرداخته و انواع روش‌های تمیز کردن آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

496 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط