خیابان سنایی مشهد

خیابان سنایی مشهد؛ تاریخچه و مشخصات آن

3128 بازدید اخبار صنعت برق و مخابرات

یکی از مکان‌ها و بازارهایی در شهر مشهد که در آن می‌توان به‌راحتی تجهیزات مورد نیاز خود را در زمینه برق و الکتریک پیدا و خریداری کرد، خیابان سنایی مشهد است که به بورس لوازم الکتریکی مشهد نیز مشهور گردیده است. این خیابان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای برق و الکتریک کشور بوده و حجم عظیمی از سیم و کابل را در درون خود جای داده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی خیابان سنایی مشهد پرداخته و تاریخچه آن را بیان کنیم.

خیابان سنایی مشهد

خیابان سنایی، بورس لوازم برقی و الکتریکی
خیابان سنایی، بورس لوازم برقی و الکتریکی

در حالت کلی، اگر فردی در کشور در زمینه لوازم و تجهیزات الکتریکی و یا قطعات برقی مثل سیم و کابل فعالیت داشته باشد، احتمالا با خیابان سنایی آشنایی داشته و به دفعات نام این خیابان و بازار را شنیده است. در زمان خرید تجهیزات مورد نیاز در هر صنعت، انتخاب مکان مناسب برای خرید لوازم با کیفیت و همچنین وجود تنوع لوازم در آن مکان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

خیابان سنایی مشهد که چندین سال است در زمینه قطعات الکتریکی فعالیت می‌کند و به بورس لوازم الکتریکی شهر مشهد و حتی استان خراسان تبدیل شده است، یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید لوازم برقی و همچنین قطعات الکتریکی مانند سیم و کابل بوده و دارای تنوع کالایی و برند زیادی است.

این خیابان از قدمت بالایی برخوردار است و تقریبا فروشندگان از سال 1366 شمسی در آن به فعالیت تجاری می‌پردازند و تا کنون بیش از 400 واحد تجاری را در خود جای داده است. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های خرید از واحدهای تجاری این خیابان، تنوع زیاد هر محصول و قیمت نسبتا مناسب آن‌ها است.

در این خیابان می‌توان به‌راحتی تمام تجهیزات برقی مورد نیازتان را در کم‌ترین زمان ممکن یافته و خریداری نمود. این خیابان فروشگاه‌های لوازم برقی بسیار زیادی را از ابتدا خیابان تا میدان صاحب‌الزمان (عج) شهر مشهد در خود جای داده است و حتی در کوچه‌های اطراف نیز فروشگاه‌های لوازم برقی به چشم می‌خورد.

تنوع بالا محصولات در مغازه‌های موجود در این خیابان باعث شده است که با هر مقدار بودجه و توان مالی بتوان محصول مورد نظر خود را با بهترین کیفیت ممکن و برند مورد نظر یافته و اقدام به خریداری نمود. از دیگر مزایا خرید در خیابان سنایی وجود امکان مقایسه قیمت و کیفیت محصولات است و خطر خرید محصول بی‌کیفیت و یا گران‌تر از نرخ استاندارد در این خیابان بسیار پایین‌تر از مکان‌های دیگر است.

البته نیاز است که کمی در این بازار زمان گذاشته و پس از بررسی قیمت‌ها، محصولات و فروشگاه‌ها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر، اقدام به خرید محصول مورد نظر خود کنید. در ادامه قصد داریم تاریخچه خیابان سنایی مشهد را مورد بررسی قرار داده و قدمت و چگونگی ایجاد این بازار را در شهر مشهد بیان کنیم.

تاریخچه خیابان سنایی شهر مشهد

بورس لوازم برقی در خیابان سنایی شهر مشهد
بورس لوازم برقی در خیابان سنایی شهر مشهد

اگر بخواهیم در مورد تاریخچه خیابان سنایی شهر مشهد صحبت کنیم، باید گفت در ابتدا خیابان سنایی مشهد تنها از یک مغازه لوازم الکتریکی که متعلق به فردی با نام آقای جواد دیشیدی بود، تشکیل شد و تلاش و زحمات همین شخص بود که موجب رونق این حرفه و شکل‌گیری انواع مغازه‌های لوازم برقی و قطعات الکتریکی در خیابان سنایی مشهد شد.

پس از سال 1366 شمسی به تدریج شاهد روی‌آوردن انواع کسب و کارهای حرفه برق به این خیابان بودیم به شکلی که خیلی سریع این خیابان تبدیل به یکی از بازارهای برق و الکتریک کشور شد. از قدیمی‌ترین مغازه‌های فعال در این حرفه که در خیابان سنایی وجود داشته و دارد، می‌توان به فروشگاه الکتریکی خورشید اشاره کرد.

این خیابان قبل از انقلاب با نام حکیم سنایی (که شخصی مثنوی‌سرا بود) شناخته می‌شد، همچنین می‌توان سنگ نوشته‌ای از جنس مرمر که در برگرفته نام حکیم ابوالقاسم سنایی است را در ابتدا خیابان نیز مشاهده کرد. دلایل فراوانی در شکل‌گیری خیابان سنایی به عنوان بازار بورس لوازم الکتریکی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اجاره پایین مغازه‌های این خیابان در گذشته نه چندان دور، اشاره کرد که این موضوع هم به سبب فرعی‌بودن این خیابان بوده است. همین موضوع سبب جذب بیش‌تر فروشندگان این حوزه به این خیابان شده و از آنجایی که نرخ اجاره‌بها مغازه‌ها پایین بود، محصولات با قیمت بسیار مناسبی عرضه می‌شدند.

این روند به تدریج ادامه پیدا کرد و اکنون بیش از 400 فروشگاه فعال در زمینه قطعات برقی و لوازم الکتریکی در این خیابان به فعالیت می‌پردازند و عمده تجهیزات الکتریکی مورد استفاده در این صنعت در شهر مشهد از طریق این خیابان تامین می‌گردند. اگر شما نیز در صنعت برق فعالیت دارید و یا قصد انجام یک خرید به صرفه از یک بازار بزرگ لوازم الکتریکی و برقی را دارید، بهتر است از این خیابان بازدید کرده و محصولات آن را مورد بررسی قرار دهید.

نتیجه‌گیری

برای تجربه یک خرید صحیح و به صرفه، بهترین راه مراجعه به بازار آن محصول در شهر مورد نظر است. خیابان سنایی مشهد یکی از بزرگ‌ترین بازارهای لوازم برقی و تجهیزات الکتریکی در کشور است که دارای چند ده سال سابقه در زمینه عرضه قطعات و لوازم الکتریکی و برقی در کشور است و به بورس لوازم الکتریکی شهر مشهد تبدیل شده است. این خیابان یا بازار به دلیل تنوع بالا در قیمت و کیفیت، یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید لوازم برقی و الکتریکی مانند سیم و کابل است که از قدمت زیادی برخوردار بوده و یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سیم و کابل کشور است.

در این مقاله سعی کریدم به بررسی خیابان سنایی مشهد پرداخته و تاریخچه آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون خیابان سنایی مشهد با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

3128 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط