سیم و کابل

مهمترین نکات خرید سیم و کابل

299 بازدید آموزش در صنعت برق



راهنمای مطالعه نمایش

سیم و کابل های ساختمانی یکی از لوازم و تجهیزات ضروری در صنعت ساخت و ساز ساختمانی می‌باشد. همان طور که می‌دانید از سیم و کابل برای انتقال جریان برق به نواحی مختلف ساختمان استفاده می شود از این رو شناخت سیم و کابل‌های ساختمانی می‌تواند برای مرفع کردن نیاز ما بسیار مفید بوده و در زمان خرید بهترین انتخاب را نسبت به محیط خود داشته باشیم. در این مقاله سعی شده که نکات مهم برای خرید و شناخت سیم و کابل‌های ساختمانی را به شما معرفی نماییم.

 

سیم و کابل مهم ترین بخش در طراحی هر سیستم ساختمانی است که انتخاب و خرید نامناسب آن می تواند خللی در ساختار ارتباطی ایجاد کند. بنابراین به هنگام انتخاب و خرید سیم و کابل های ساختمانی باید حتما نکاتی را بدانید. تا انتخاب صحیح آن ها در فرآیند طراحی بتوانید در هزینه و زمان خود صرفه جویی کنید.

همچنین با توجه به اینکه انتقال برق در ساختمان بسیار وابسته به نقش سیم و کابل دارد پس باید اصول اولیه در انتخاب و خرید این محصولات را بدانید تا از بروز حوادث پرخطر درسیستم های انتقال برق جلوگیری کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را در زمینه خرید سیم و کابل ساختمانی افزایش دهید.


انتخاب سیم و کابل ساختمانی برای سیم کشی ساختمان

قطعا انتخاب سیم و کابل یکی از مهم ترین اصول برای سیم کشی یا برق کشی ساختمان ها است. سیم ها معمولا در دو نوع تک رشته و چند رشته ای وجود دارند. از سیم های تک رشته ای برای سیم کشی توکار و از سیم های چند رشته ای برای سیم کشی روکار ساختمان استفاده می شود.

مهندسین و افرادی که کارهای سیم کشی برق ساختمان را انجام می دهند،برای برق کشی ساختمان های کوچک معمولا از برق تک فازی و برای خانه های بزرگ از برق سه فاز استفاده می کنند. بنابراین یکی از موارد مهم در هنگام کابل کشی بایستی به آن توجه داشته باشید و به عبارتی دیگر اولین مورد هم است، در نظر گرفتن مساحت ساختمان و از جمله اندازه متراژ کابل ها در تمامی ساختمان است.


از چه نوع سیم و کابل ساختمانی استفاده کنیم؟

یکی از سوالات مهم مصرف کنندگان و مهندسان ساختمان برای انتخاب مناسب سیم و کابل ساختمانی این است که از چه نوع کابل و سیمی برای سیم کشی ساختمان (برق کشی ساختمان) باید استفاده کنیم؟ متاسفانه با ورود جنس های بی کیفیت چینی و تسلط آن بر بازار کامل ایران، تشخیص و خرید آن ها برای بسیاری از افراد که خیلی هم در این زمینه سررشته ندارند، سخت است. برای همین است که بیشتر افراد در هنگام مراجعه به یک فروشگاه وسواس شدیدی برای خرید دارند.

پس انتخاب سیم و کابل استاندارد و باکیفیت یکی از مهم ترین موارد تخصصی است که بهتر است نسبت به آن دانش کاملی داشته باشید. از این رو استاندارد بودن و داشتن ویژگی های کیفی مطابق با الزامات استاندارد در انتخاب سیم و کابل برای برق کشی ساختمان نقش به سزایی دارد. در ادامه مطلب به بررسی تخصصی سیم و کابل ساختمان می پردازیم.


سیم برق ساختمانی چیست؟

خرید سیم برق ساختمانی، جزو محصولات مهم در عرضه صنعت و ساختمان سازی است که کیفیت و کاربرد آن اهمیت بسیاری دارد. وظیفه سیم های برق، انتقال جریان الکتریسیته برق به نقاط مختلف است که این اتفاق توسط بخش های تشکیل دهنده سیم صورت می گیرد.


انواع سیم‌های برق در ساختمان

به طور کلی سیم برق ساختمانی به دو دسته اصلی سیم های انعطاف پذیر و سیم های مفتولی دسته بندی می شود که کاربردهای متفاوتی دارند. دسته بندی سیم‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان.

  • سیم برق مفتولی
  • سیم برق افشان
  • سیم ارت (Earth)

 


کابل های ساختمانی چیست؟

کابل ها از کنارهم قرار گرفتن چند سیم به کمک یک غلاف یا همان لایه عایقی تشکیل می شوند. در واقع کابل ها وسایلی هستند که از دو بخش اصلی هادی و عایق ساخته شده اند. بنابراین کابل های ساختمانی براساس نوع و کاربردشان به دو دسته اصلی کابل مفتولی و کابل افشان تقسیم میشوند


کابل مفتولی با کابل افشان چه تفاوتی دارد؟

بدون شک کیفیت و ساختار کابل ها موضوع مهمی است که به هنگام خرید کابل های ساختمانی باید به آن توجه داشته باشید.باید گفت که عوامل بسیاری وجود دارد که باعث تفاوت در انتخاب کابل مفتولی از کابل افشان می شود. عامل هایی از جمله کیفیت فلز به کار رفته در هادی، پلیمرهای مصرفی که نقش لایه های عایقی را دارند بسیار موثر هستند. بر همین اساس به صورت کلی تفاوت های اصلی کابل مفتولی با کابل افشان به شرح زیر می باشد:

  • کابل مفتولی یک کابل تک رشته مسی است اما در مقابل کابل افشان یک کابل چند رشته ای می باشد.
  • کابل های مفتولی از فرم پذیری مناسبی برخوردار هستند در حالی که کابل افشان از انعطاف پذیری بالایی برخور دار می باشند.
  • کابل های مفتولی نسبت به کابل های افشان از مقاومت کمتری برخوردار هستند.
  • کابل های چندرشته ای افشان برای سیم کشی داخلی ساختمان با توجه به اینکه از قدرت ولتاژ و مقاومت الکتریکی بالاتری برخوردار هستند نسبت به کابل مفتولی مناسب تر می باشند.

عایق سیم و کابل ساختمانی

یکی از موارد مهم در انتخاب سیم و کابل ساختمانی نوع عایق به کار رفته در این محصولات می باشد. همان طور که می دانید به هنگام نصب کابل ها در زیر زمین یا ساختمان ها به هیچ عنوان نباید اتصال الکتریکی بین هادی و زمین برقرار شود. به همین منظور برای عایق کردن کابل های الکتریکی با توجه به نوع مصرف و ولتاژ هادی، از مواد مختلفی به عنوان لایه محافظتی و عایق بر روی کابل ها استفاده شده است.

انواع عایق سیم و کابل ساختمانی

  • عایق PVC
  • عایق TPR
  • عایق پلی اتیلن XLPET
  • عایق لاستیک

سطح مقطع هادی سیم و کابل ساختمانی باید چقدر باشد؟

به طور کلی سطح مقطع کابل برق از تیر برق تا کنتور برق ورودی ۶ میلی متر مربع است، که به همراه یک رشته سیم ارت با سطح مقعط ۲۵ میلی متر توسط شرکت توزیع نیروی برق  تعیین و در نظر گرفته می شود.

برای سیم کشی اصولی ساختمان حتما باید سیم ارت وجود داشته باشد. سطح مقطع سیم ارت به اندازه ۶ میلی متر مربع برای هر واحد است.

در سیم کشی ساختمان برای استفاده از سیم و کابل ساختمانی براساس سطح مقطع هادی به شرح زیر انتخاب می شود:

  • سیم با سطح مقطع ۵/۱ میلی متر: لامپ و لوستر، هالوژن، کولرآبی و سیستم روشنایی ساختمان
  • سیم با سطح مقطع ۵/۲ میلی متر: پریزهای برق
  • سیم با سطح مقطع ۴ میلی متر: سیم کشی اصلی برق و کولر گازی
  • سیم های ۴ رشته ای: سیم کشی تلفن
  • سیم های ۸ رشته ای: سیم کشی آیفون

چه نکاتی را باید در هنگام خرید سیم و کابل ساختمانی بدانیم؟

به هنگام انتخاب سیم برای سیم کشی ساختمان باید نکات ایمنی و استانداردهای لازم را در نظر داشته باشید. چرا که انتخاب نادرست سیم می تواند باعث بروز مشکلات و خسارت های سنگینی شود. نکات مهمی که باید در انتخاب و خرید سیم و کابل ساختمانی باید مدنظر داشته باشید به شرح زیر می باشد:

  • نکته مهم و اساسی در انتخاب سیم و کابل ساختمانی جنس هادی است. هادی برتر برای انتخاب سیم، از نوع مس است که نسبت به آلومینیوم و قلع ارجعیت دارد.
  • سطوح تمامی سیم ها نباید دارای برجستگی یا تورفتگی باشند.
  • هر سیم مسی با هر قطری به ویژه قطر زیاد عایق مناسب نیست. البته هر چه عایق ضخیم تر باشد، به تناسب در برابر حوادث مقاوم پذیرتر هم خواهد بود؛ اما نمی تواند دلیلی بر کیفیت بالای محصول باشد. به ویژه که برخی از سودجویان با افزایش عایق و کاهش ضخامت سیم اصلی، درصدد هستند تا میزان جرم محصول را نسبت به بقیه مدل های موجود در بازار زیاد نشان دهند. برای همین به دنبال سیم هایی باشید که سطح عایق آن نسبت به خود سیم زیاد نباشد.
  • یکی از ویژگی های سیم های برش داده شده این است که هادی در مرکز سیم عایق قرار گرفته باشد. که این موضوع نشان دهنده کیفیت بالای ساخت محصول می باشد.
  • سیم و کابل خود را حتما از فروشگاه های معتبر و به اندازه خریداری کنید. در صورتی که نیاز به کابلی کشی درمنزل یا شرکت خود داشتید، حتما از یک متخصص و آشنا در این زمینه کمک بگیرید.
  • اگر هیچ آشنایی نسبت به محصولات ندارید، حتما با یک متخصص به فروشگاه مراجعه کنید.
  • از فروشنده ای که به دنبال این است تا با سنگین نشان دادن کابل درصدد فروش محصول باشد، خریداری نکنید.
  • حتما سیم و کابل را از برندهای معروف خریداری کنید و ضمانت نامه معتبری داشته باشد.
299 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط